Kuulun blogi

Instagram perusteet

Posted by Jonna on 2.3.2014 12:13

Find me on:

instagram_perusteet.png

PÄIVITYS 26.7.2017

Kuululta on pyydetty vinkkejä Instagramin markkinointikäyttöön. Päätimme kuitenkin opettaa ensin Instagramin perusteet, ennen kuin harpataan Instagramin käyttöön yrityksen markkinoinnissa. Instagram markkinoinnissa täytyy osata peruskäyttö hyvin, näin säästetään aikaa ja ihmettelyn vaivaa.

Miten otan Instagramin käyttöön?

Instagramin käyttöönotto on varsin yksinkertaista, siihen tarvitaan vain sopiva älypuhelin. Palvelu on saatavilla iOS, Android ja Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmille. Sovellus ladataan puhelimeen sovelluskaupasta, ja yleensä se löytyykin suosituimpien ilmaisten sovellusten kärkipäästä.

Sovelluksen ladattuasi pääset rekisteröitymään palveluun. Käyttäjänimi kannattaa valita tarkoin, ja joitakin rajoituksia pitää ottaa huomioon. Domaineja tai url-osoitteita ei saa käyttää, eikä tietenkään jo olemassa olevien käyttäjien käytössä olevia nimiä. Käyttäjänimen, profiilin ja muunkin sisällön pitää olla lainmukainen ja muutenkin noudatella hyvää makua. 

Ikonit

Instagramin ikonit ovat kuvassa alla.

Talo/koti - Paina tätä ja näet kaikkien seuraamiesi henkilöiden kuvat.

Suurennuslasi - Etsi aihepiirejä, ihmisiä tai paikkoja Instagramista

Plussa (keskimmäinen laatikko) - Tästä painamalla otat kuvan, lataat kuvan tai videon puhelimessasi jo olevista kuvista/videoista tai otat uuden videon.

Sydän - Tätä painamalla saat tietää jos joku on alkanut seurata sinua, tykännyt kuvastasi tai kommentoinut kuvaasi tai jos joku Facebook-tutuistasi liittyy Instagramiin.

Profiili-ikoni (oikeanpuoleinen ikoni) - Täältä pääset näet oman profiilisi, pääset muokkaamaan asetuksia, pääset Instagramin ohje- ja tukikeskukseen ja blogiin, pääset etsimään Facebook-kavereitasi ja voit muokata esimerkiksi haluatko Instagramilta push-ilmoituksia.

 

Instagramikonit.jpg

 

Omaa profiilia pääsee tarkastelemaan oikean alanurkan kuvakkeesta. Kun olet profiilissasi, valitse ”Muokkaa profiilia”, kun haluat muuttaa tietojasi tai profiilikuvaasi. Profiiliin kannattaa heti ladata profiilikuva sekä kirjoittaa muut tiedot, kuten sähköposti tai www-sivun osoite. Voit myös valita, ovatko kuvasi yksityisiä vai julkisia. Markkinointimielessä kuvien säätäminen yksityiseksi ei ole kovinkaan järkevää, haluathan että kuvasi ja sisältösi tosiaan tavoittaa Instagramin massat.

Julkaiseminen

Sitten julkaisemaan sisältöä! Tämä onnistuu alareunan kuvakkeista keskimmäistä (plussaa) painamalla.

IMG_1434.png

 

Sovelluksen kautta voit ottaa kuvan tai lyhyen videon etu- tai takakameralla (ohje yllä olevassa kuvassa) tai valita kuvan puhelimessasi jo valmiina olevista kuvista tai videoista (kirjasto). Voit myös valita käytätkö salamaa. Seuraavaksi pääset muokkaamaan valitsemaasi kuvaa ja kokeilemaan filttereitä.

  • Kun klikkaat yllä olevaa aurinko-kuvaketta, pääset säätämään kuvan kirkkautta.
  • Kun klikkaat SUODATIN-ikonia, saat esiin kaikki käytettävissä olevat filtterit.
  • Kun klikkaat MUOKKAA-valikkoa, saat esiin paljon muitakin muokkausvaihtoehtoja instakuvanmuokkaus.png

 

Kun olet tyytyväinen lopputulokseen, kirjoita kuvallesi kuvateksti. Kuvateksti on tärkeä, koska siinä pääset hyödyntämään hastagejä.

 

IMG_1441_2.png

 

 

Hashtagit

Tärkeintä kuvien julkaisussa itse kuvan sisällön lisäksi on siis tunnisteiden eli hastagien käyttö. Hastagit ovat sanoja, joiden kautta muut käyttäjät etsivät kuvia. Ne erotetaan tavallisesta tekstistä käyttämällä #-merkkiä. Lisäksi kuvien yhteyteen voi lisätä muita käyttäjiä kirjoittamalla heidän Instagram-käyttäjätunnuksensa. Käyttäjätunnukset, eli muiden käyttäjien nimet, merkitään aina @-merkillä. Hastagejä ja käyttäjiä voi etsiä hakusanoilla alalaidan ikoneista suurennuslasia painamalla.

 

Tässä esimerkkejä ”tägäämisestä” eli hastagien ja käyttäjien liittämisestä kuviin. Kuvaan on tägätty kaksi muutakin Instagram-käyttäjää, jotka erottuvat sinisellä ja @-.merkillä.

tagaaminen_instagramissa.png

 

Hastageissä ei voi olla välimerkkejä tai välilyöntejä, eli sanat on kirjoitettava putkeen tai tägättävä kaikki erikseen. Esimerkiksi: #kivapäivä tai #kiva #päivä, jokainen on erillinen hastaginsa. Instagramissa voi myös leikkiä nokkelaa keksimällä mitä hassumpia hastagejä. Kaikkea ei siis tarvitse ottaa liian vakavasti ja huumori onkin usein vahvasti mukana Instagramissa. Jos kuvassa on muutama tehokas hastag, kuva kyllä löydetään hupsuttelusta huolimatta.

 IMG_1449.png

Ylläolevassa kuvassa näkyykin, että kuvista voi tykätä. Tykkäysnappi on SYDÄN, joka on kommenttien alapuolella. Tykkäämisesi näkyy muille käyttäjille. Tykkäämällä aktiivisesti muiden käyttäjien kuvista olet paremmin löydettävissä ja näyt palvelussa. Kuvia voi myös kommentoida, ja sovelluksessa se onnistuu tykkäysnapin vieressä olevalla puhekuplalla. Klikkaa puhekuplaa ja saat kommenttikentän auki. Myös kommenttisi näkyvät kaikille, eli ne kannattaa pitää positiivisena ja asiallisena. Kommentteihin voi myös laittaa hastagejä ja tägätä muita käyttäjiä, samaan tyyliin kuin itse kuviinkin. Instagram ilmoittaa saamasi tykkäykset ja kommentoinnit ja ne löytyvät alareunan puhekupla/sydän-ikonista.

 

Aktiivinen tägäys on suositeltavaa, mutta tiettyyn rajaan asti. Yleisesti sopivana pidetään 1-5 hastagia yhtä julkaisua kohden. Hashtageja voi laittaa jopa 30. Sopivien tägien löytämiseksi kannattaa seikkailla aktiivisesti Instagramissa ja katsoa mitä muut tekevät. Kopiointi on sallittua, sillä käyttäjät ovat keksineet monet tägit palvelussa. Parhaiten sovelluksen käytön oppii, no, käyttämällä.

 

Muiden seuraaminen

Käyttäjiä voi myös seurata, ja aikaa kannattaakin käyttää siihen, että etsit itsellesi tai brändillesi sopivia seurattavia, joiden seuraamisen kautta myös sinä voit saada itsellesi seuraajia. Mitä enemmän sinulla on seuraajia, sitä useamman ihmisen sisältösi varmasti tavoittaa. Jokainen sinua seuraava saa feediinsä kaikki julkaisusi, eikä sisältöä suodateta lainkaan. Myös sinä saat feediisi kaikki seurattaviesi julkaisut. Feedisi löydät kuvan alla olevien ikonien vasemmasta laidasta.

Instagramin käyttö on vastavuoroista. Jos tykkäät ja kommentoit, julkaise myös itse kuvia. Sopiva aktiivisuus on tietenkin itsestä kiinni. Jotkut käyttäjistä julkaisevat useita kuvia päivässä, mutta harvempi julkaisutahtikin on ihan hyväksyttyä. Älä kuitenkaan unohda tiliäsi viikkokausiksi. Uinuvat käyttäjät unohdetaan ja voit menettää hankkimasi seuraajat. Jos tiliä ei käytä aktiivisesti, se voidaan poistaa.

 

Instagram Stories

Voit luoda Instassa myös 24 tuntia näkyvää tarinaa, Instagram Stooria. Siitä kerromme enemmän toisaalla blogissamme.

 

Hyviä neuvoja alkuun pääsemiseksi löydät vaikka täältä: Instagramin ohje- ja tukikeskus

Sinua saattaa kiinnostaa myös muut Insta-kirjoituksemme:

Millaiset kuvat toimivat Instagramissa parhaiten?
Instagram markkinointi
15 sisältövinkkiä yrityksen Instagramiin
Instagram-mokat

Graafikon vinkit kauniisiin Instagram-kuviin

Topics: Instagram

Sometoimisto Kuulu Oy

Kuulu on sosiaaliseen mediaan ja videomarkkinointiin erikoistunut digimarkkinointitoimisto.

Tarjoamme digitaalisen sisällöntuotannon palveluita sekä sosiaalisen median koulutuksia!

Teemme vaikuttavaa digitaalista sisältöä, joka tuottaa tuloksia - yrityksille, joilla on rohkeutta uudistaa omaa viestintäänsä!

 

Uutiskirje

Tilaa Kuulun uutiskirje, niin saat ajankohtaiset somevinkit suoraan sähköpostiin!

 

TILAA UUTISKIRJE