Ota yhteyttä

16 vinkkiä YouTube-markkinointiin

31 elokuuta 2016

YouTube-markkinointi ja videoiden levitys vaatii paljon muitakin kanavia YouTuben lisäksi! Blogissa vinkkejä markkinointiin ja videoiden optimointiin.

PÄIVITETTY 31.5.2023

Mikä tekee YouTube-kanavasta erityisen ja millaista lisäarvoa kanava tuottaa katsojilleen? Jos vastaus näihin kysymyksiin on jo valmiina, markkinointi on helpompaa. Videoiden markkinointi vaatii paljon muitakin kanavia kuin pelkän YouTuben. Kokosimme vinkkejä YouTube-kanavan markkinointiin.

1. Kanavan graafinen ilme online ja offline

Jos kanavan brändäykseen haluaa panostaa, kannattaa panostaa myös graafiseen ilmeeseen. Esimerkiksi käyntikortit, flyerit ja tarrat sekä brändätty tilpehööri kannattaa suunnitella yhtenäiseksi. Näin tunnistettavuus toimii kanavan eduksi.

Käyntikortissa ja muussa printtimateriaalissa tulisi olla YouTube-nimi, URL-osoite ja somekanavat. Entä onko kanavalle kehitelty iskevä slogan, jota voi käyttää printissä ja vaikka paidoissa? Tarpeeksi iso fontti, simppeli design ja helppolukuinen teksti ovat tärkeitä suunnitteluvaiheessa huomioon otettavia asioita. Samoja fontteja ja värejä voi käyttää myös blogissa ja videoilla.

2. Someprofiilit

Sosiaalinen media on paras tapa kasvattaa kanavaa. Esimerkiksi Twitter ja Facebook voidaan valjastaa markkinointikäyttöön. Instagram on myös tubettajien ja vloggaajien ahkerassa käytössä. Some takaa videoille välittömän näkyvyyden. Jokainen twiitti, tilapäivitys ja postaus voi johtaa videoiden katseluun. Tilejä perustettaessa kannattaa miettiä, onko itselle sopiva tapa markkinoida videoita henkilökohtaisten profiilien kautta vai luoda täysin omat profiilit tai sivut YouTube-kanavalle. Tietenkin YouTube-kanavan someprofiiliin voi linkittää myös henkilökohtaisen profiilin niin halutessaan.

Seuraajien kanssa juttelemiseen kannattaa käyttää aikaa. Ihmiset arvostavat sitä, että heidät huomioidaan. Videoiden kommenttikentän lisäksi hyvä paikka juttelemiseen on Twitter. Twiittailu ja ahkera keskustelu näkyvät myös oman seuraajakunnan ulkopuolelle. Muut somekäyttäjät näkevät keskustelut ja saattavat hyvinkin kiinnostua ja tilata kanavan videot.

Facebook-sivun tai -ryhmän avulla voi luoda keskustelufoorumin seuraajia varten. Suljettu ryhmä vaatii kutsun, jolloin tunnelma voi muodostua intiimiksi. Avoimeen ryhmään taas on matalampi kynnys liittyä. Sivun etuna on se, että sivusta voi tykätä kuka tahansa ja julkaisut pääsevät leviämään myös välittömän yleisön ulkopuolelle.

Somessa kannattaa muistaa myös hashtagien käyttö. Hashtagit auttavat katsojia löytämään uusia seurattavia ja sitä kautta myös YouTube-kanavalle eksyy uutta yleisöä. Hashtageja käytetään erityisesti Twitterissä ja Instagramissa. Julkaisuihin valitaan aihepiiriin sopivia hashtageja, jotta hashtageja käyttävät löytävät heitä kiinnostavaa sisältöä.

Katsojia voi pyytää jakamaan videoita somessa. Jokaisen jaon myötä kanavalle löytää uusia katsojia. Jakamisesta voi myös palkita tai käyttää kisoja kannustimena.

Kannattaa myös aktiivisesti kommentoida muita YouTube-videoita. Sekä videon tekijä että katsojat saavat silloin tietää kanavasta. Joka kerta, kun hyvää palautetta antaa ja kommentoi, kommentti saa tykkäyksiä. Tykkäykset nostavat kommentteja kommenttikentässä.

3. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostien avulla voi lähettää viestejä suoraan seuraajille ja kertoa uusista videoista milloin vain. Sähköpostimarkkinoinnin voi halutessaan muotoilla säännölliseksi uutiskirjeeksi, jossa kertoo viimeisimmän kuukauden tai viikon uutiset ja videot. Yhdellä sähköpostilla saa mahdollisesti runsaastikin uusia katselukertoja videoillesi.

Sähköposteja täydentää sähköpostiallekirjoitus, joka sisältää kanavan tiedot ja somekanavien linkit. Joka kerta, kun lähettää sähköpostiviestin, kanava näkyy viestin lopussa.

Lue myös blogikirjoituksemme uutiskirjeistä.

4. Youtube-mainokset

Onko videoille olemassa mainosbudjetti? Jos on, videomainoksia voi luoda YouTubeen Google Adsin (aiemmin AdWordsin) kautta. Tällaiset True View -mainokset näkyvät YouTube-käyttäjille ennen videon näyttämistä (15–30 sekunnin mainokset, jotka voi ohittaa viiden sekunnin jälkeen). Youtube-mainontaa tehdessä maksat ainoastaan yli 30 sekunnin katsomiskerroista tai jos videosi on lyhyempi kuin 30 sekuntia, maksat ainoastaan koko mainosvideon katsomiskerroista. Lisäksi mainoksia voi olla keskellä videota. Mainoksen pituus riippuu minkä mainostyypin valitset, esim. voit lisätä mainoksen joka 30 sekuntia pitkä, mutta sen voin ohittaa 5 sekunnin jälkeen. Taikka voit lisätä mainoksen, joka on vain 6 sekuntia pitkä, mutta sitä ei voi ohittaa.

Voit kohdentaa YouTube-mainokset haluamallasi tavalla. Videomainoksen ensimmäiset sekunnit ratkaisevat mainoksen kohtalon, sillä käyttäjät katsovat mainoksen loppuun asti vain, jos kiinnostuvat heti alussa. Lisää YouTube-mainonnan kohdentamisesta voit lukea blogistamme.

5. Youtube-videoiden optimointi

Lisää katselukertoja saa myös hakukoneoptimoimalla YouTube-videot ja säätämällä muutaman asetuksen kohdilleen. Optimoinnista löydät lisää tietoja optimointi-kirjoituksestamme .

Hakukoneoptimointi

Avainsanoilla ja -fraaseilla videon hakukonenäkyvyys paranee ja videot löytyvät Googlesta ja muista hakukoneista. Avainsanojen tulisi olla asiasisältöön liittyviä ja muistuttaa hakuja aihepiirin sisällä. Optimointi auttaa ihmisiä löytämään kanavan. Avainsanoja käytetään otsikossa, videon kuvauksessa, tiedostonimessä ja videon avainsanoissa (tagit). Kannattaa muistaa, että liiat avainsanat eivät hyödytä ketään.

Vangitsevat esikatselukuvat

Kuvat vaikuttavat hakutuloksissa paljon. Videoille voi luoda erillisen esikatselukuvan ja erottua massasta kuvien avulla. Esikatselukuvan voi luoda erikseen jokaiselle videolle. Fonttien tulee olla lukukelpoisia myös pienikokoisena. Kuvan tulisi liittyä videoon, jotta katsojat jäisivät kanavalle.

Videoiden upottaminen

Videoiden upottamisen voi joko sallia tai estää. Jos sallii upottamisen, sisältöjen jakaminen blogeissa tai nettisivuilla helpottuu. Kun joku haluaa upottaa videon, hänen tarvitsee vain kopioida linkki Share- kohdasta. Jokainen upotus levittää videoita laajemmalle.

Otsikointi

Jokaisen otsikon tulisi olla iskevä, videon sisältöä kuvaava ja sisältää avainsanoja. Jos otsikko ei liity sisältöön, videoita ei varmasti katsota loppuun asti! Avainsanat otsikossa auttavat ihmisiä löytämään videon, joten paras otsikko on vangitseva ja siinä on jokin avainsana.

Soittolistat

YouTuben soittolista on räätälöity lista videoita. Kun joku katsoo yhden videon listalta, heidät ohjataan seuraavaan videoon automaattisesti. Listan voi luoda nykyisistä videoista ja ohjata ihmiset esimerkiksi listalle yksittäisen videon sijaan.

6. Bloggaaminen

Bloggaaminen auttaa saamaan seuraajakuntaa myös YouTuben ulkopuolella. Aina, kun kirjoittaa uuden blogijulkaisun, saa todennäköisemmin uutta liikennettä hakukoneista ja liikenne tuottaa videoiden katselukertoja. Parhaat tulokset saa liittämällä videoita jokaisen blogijulkaisun loppuun tai sivupalkkiin. Videot saa liitettyä YouTuben upotustoiminnolla. Koodi vain kopioidaan ja liitetään sopivaan paikkaan!

Toinen apu blogin yhteyteen on YouTuben subscribe -toiminto . Toiminto löytyy Google Developers -kanavan kautta. Blogiin tai muulle sivulle voi siis lisätä upotetun napin, jonka kautta uudet nettisivukävijät voivat aloittaa kanavan seuraamisen yhdellä klikkauksella. Jos runosuoni ei jostain syystä syki silloin kun blogia pitäisi päivittää, voi aina kirjoittaa blogikirjoituksen videoiden pohjalta. Näin sivuille saadaan myös sellaisia vierailijoita, jotka etsivät ensisijaisesti tekstipohjaista tietoa.

Myös blogeihin kommentointi on yksi tapa saada näkyvyyttä. Yleensä blogien kommentoinnissa on kaksi pakollista kenttää. Nimen ja sähköpostin lisäksi kommentoidessa voi merkata www-sivun. Tähän kohtaan voi liittää kanavan osoitteen. Kommentointi tietenkin toimii parhaiten aihepiiriin liittyvissä blogeissa.

Myös muissa blogeissa vieraskynäily auttaa videoiden markkinoinnissa. Joillakin sivustoilla ja blogeilla on oma vieraskynäsivu. Blogikirjoitusten ohjeistukset kannattaa aina varmistaa yhteistyöblogilta ja annettuja ohjeita tulee noudattaa tarkasti, jotta kaikilla jää yhteistyöstä hyvä maku suuhun.

Lue bloggauksemme kirjoittamisesta ja blogin päivittämisestä .

7. Foorumit ja sosiaaliset verkkosivut

Foorumeilla keskusteluun voi osallistua aina, kun aihe liittyy jollain tavalla YouTube-kanavan aihepiiriin. Kun tarjoaa laadukkaita vastauksia ja keskusteluita, foorumeiden käyttäjät kurkkaavat kanavan tarjonnan. Turha spämmäys tulee kuitenkin unohtaa. Useimmilla foorumeilla käytetään tiettyä nimimerkkiä, johon voi liittää linkin kanavalle. Nimimerkki voi myös hyvin olla sama kuin YouTube-kanavan nimi.

Reddit on esimerkki verkkosivuista, joille voi ladata omaa sisältöään ja löytää omaan aiheeseen liittyviä yhteisöjä (subreddit). Jokaisella yhteisöllä on erilainen fiilis, joten niitä kannattaa tutkia ennen omien videoiden lataamista. Parhaassa tapauksessa videot lähtevät leviämään. Käyttäjät äänestävät käyttäjien sisältöjä ja eniten ääniä saaneet julkaisut saavat paljon liikennettä.

8. Kisat

Ihmiset rakastavat kisoja! Miltä kuulostaisi kanavan ympärille rakennettu kilpailu, jossa palkintona on jotain siistiä? Kilpailun avulla saa kanavalle lisää näkyvyyttä ja seuraajia. Kilpailu voisi sisältää esimerkiksi videoiden jakamista somekanavissa tai kommentointia.

Palkinnon osalta saa olla luova. Voisiko ainakin osa palkintoa olla vaikkapa maininta seuraavalla videolla tai henkilökohtainen video voittajalle?

9. Alan tapahtumat

Tämä markkinointikeino vaatii enemmän panostusta ainakin, jos kiinnostavat tapahtumat ovat ulkomailla. Tapahtumissa näkyminen voi kuitenkin olla hyödyllistä. Esimerkiksi suomalainen Tubecon on suuri tubettajien tapahtuma. Osallistumalla tapahtumiin saa tietysti tilaisuuden verkostoitua alan vaikuttajien kanssa. Tapahtumat saattavat poikia mahtavia yhteistyökuvioita. Tapahtumissa pääsee myös hengailemaan seuraajien kanssa livenä, mikä on kanavan jatkuvuuden kannalta tärkeää.

Jos yhteistyökuviot ottavat tulta, ryhmä muiden YouTube-videoita tuottavien kanssa voi olla kiva tapa pitää yhteyttä. Ryhmässä voi jakaa omaa tietämystään ja keskustella viimeisimmistä trendeistä säännöllisesti. Ryhmän voi perustaa mihin kanavaan tahansa, kunhan sen käyttö on koko porukalle luonnollista ja mieluisaa.

Puheenvuorot tapahtumissa antavat mahdollisuuden tuoda esille omaa asiantuntijuutta. Tapahtumat, jotka liittyvät kanavan aihepiiriin ovat tietenkin parhaita tällaiseen asiantuntijamarkkinointiin. Jos esimerkiksi tekee videoita liittyen verotukseen ja talouteen, sopiva tapahtuma voisi olla talouteen liittyvä. Jos haluaa puheenvuorojen avulla myös markkinoida YouTube-kanavaa, kannattaa valita tapahtumia, joissa yleisö muistuttaa kanavan seuraajakuntaa.

Jos käytettävissä on markkinointibudjetti, voi harkita myös messu- tai tapahtumakojun vuokraamista. Kojun vuokraaminen on myös mahdollisuus verkostoitua kanavasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Lisäksi näkyminen messuilla on mahdollisuus saada medianäkyvyyttä.

10. Yhteistyövideot ja brändiyhteistyö

Yhteistyö on hieno tapa kasvattaa katsojakuntaa. Yhteistyövideot ovat kahden tai useamman osapuolen yhteistuotanto, johon yleensä liittyy vahvasti myös yhteistyökumppanien mainitseminen ja linkkaaminen omalla kanavalla.

Yhteistyön avulla tavoittaa myös yhteistyökumppaneiden seuraajat. Yksi yhteistyövideoiden toteutustapa on jakaa yhteistyö useaan osaan. Näin jokainen videotuotannossa mukana ollut voi julkaista osan koko tuotannosta omalla kanavallaan. Yhteistyötä voi toki tehdä myös ilman tiettyä projektia.

Yritykset ovat usein hyvin avoimia yhteistyöideoille. Brändiyhteistyö hyödyttää molempia osapuolia. Videoiden kautta yritys tavoittaa uusia kohderyhmiä ja tubettaja puolestaan hyötyy yrityksen markkinointikoneistosta ja asiakaskunnasta.

11. Lehdet

Lehtiin kirjoittaminen antaa mahdollisuuden esiintyä asiantuntijana. Tavoittelemisen arvoisia lukijoita ovat ihmiset, jotka kuuluvat kanavan kohderyhmään. Kanavan nimi pitää tietenkin mainita jokaisen kirjoituksen yhteydessä. Kirjoituksia julkaisemaan pitää löytää lehti, joka sopii kanavan tuottamaan sisältöön. On helpompaa saada lukijat katsomaan videoita, jos he ovat kiinnostuneita aiheesta jo valmiiksi. Myös paikallinen sanomalehti on mahdollisuus markkinoida kanavaa. Toimittajat etsivät jatkuvasti jutunaiheita ja haastateltavia.

12. Podcast

Podcast mahdollistaa uuden seuraajakunnan tavoittamisen. Lisäksi podcast tarjoaa nykyisille seuraajille lisää sisältöä. Podcastin aihepiiri voi olla lähellä YouTube-kanavan aiheita. Jos esimerkiksi kuvaa treenivinkkejä ja -liikkeitä, voi täydentää videoita podcastilla, joka käsittelee viimeisimpiä liikuntatrendejä, treenejä ja dieettejä. Podcasteissa mainitaan luonnollisesti YouTube-kanavan nimi ja rohkaistaan kuuntelijoita tilaamaan kanavan videot.

13. Työpajat ja webinaarit

YouTube-kanavan tulisi profiloitua alansa asiantuntijana. Työpaja auttaa profiloitumisessa. Esimerkiksi meikkitutoriaaleja kuvaava vloggaaja voisi järjestää meikkaamiseen liittyvän työpajan. Työpajan jälkeen osallistujat etsivät varmasti kanavalta meikkiopastusta, kun seuraavan kerran kaipaavat apua.

Webinaari on hyvä tapa brändätä kanavaa. Webinaarin avulla kehitetään keskustelua seuraajien kanssa ja verkostoidutaan vaikuttajien kanssa. Webinaari tarjoaa oikeastaan pitkälti samoja hyötyjä kuin perinteinen työpaja, mutta tapahtuman ollessa verkossa se on useamman ulottuvilla. Webinaarin lopuksi voi vastata osallistujien kysymyksiin ja näin vahvistaa suhdetta seuraajien kanssa.

14. Säännöllisyys

Mitä enemmän videoita, sitä useampia reittejä kanavalle on ja sitä useammissa hakutuloksissa kanava näkyy. Säännöllinen videoiden julkaisu on tärkeää. Jos julkaisee silloin tällöin ja milloin sattuu, seuraajat katoavat nopeasti. Säännöllisellä ja johdonmukaisella sisällöntuottamisella on positiivinen vaikutus seuraajamääriin myös pidemmällä aikavälillä.

15. Trendaavat Youtube-tagit

Usein YouTubessa törmää sanaan tag . Best friend tag tai 5 kysymystä -tag ovat esimerkkejä YouTubessa vilahtelevista videoaiheista. Tagit ovat videon optimointivaiheessa siihen liitettäviä avainsanoja. Tietyt avainsanat eli tagit trendaavat useiden tubettajien videoissa samaan aikaan ja monet julkaisevat videoita saman tagin alla ja samaan tyyliin. Tag-trendiin tarttuminen auttaa tuomaan lisää yleisöä kanavalle, kun katsojat etsivät videoita, joissa tag on mainittu. Kun katsoja löytää yhden videon tagilla ja katsoo sen, näkyy myös sivupalkissa muita samankaltaisia videoita. Huomion arvoinen seikka on myös se, että videoissa kannattaa käyttää samoja perustageja kerrasta toiseen, vaikka jotkut avainsanat trendaisivatkin hetkellisesti. Käyttäjien on helpompi löytää useampia videoita samalta tekijältä, kun niissä on käytetty samoja avainsanoja.

16. Q&A-videot

Kanavan tilaajien kanssa on tärkeää pitää yllä keskusteluyhteyttä. Hyvä tapa saada katsojat innostumaan ja keskustelemaan on Q&A. Katsojat lähettävät kysymyksiä ja kanavan ylläpitäjä vastaa videolla. Usein kysymykset jätetään YouTuben kommenttikenttään, mutta nykyään näkee paljon myös useita eri somekanavia yhdistävää tyyliä. Seuraajat voivat kysyä vaikkapa Snapchatissa ja tubettaja vastaa videolla.

Lue myös nämä:

YouTuben optimointi ja analytiikka
Videot valtaavat sosiaalista mediaa
Videomarkkinointi ja somekanavat
Parhaat ohjelmat videokuvaukseen puhelimella
Vaikuttavaa videomarkkinointia

Haluaisitko oppia lisää YouTubesta? Koulutuksessamme pääset oppimaan käytännönläheisesti miten YouTube-markkinointia kannattaa tehdä!

Pyydä koulutustarjous

Lähde: Tubular Insights