Facebook, tuo alati sääntöjään muuttava, mutta ”pakollinen” sosiaalisen median kanava, joka jokaisella yrityksellä olisi hyvä olla. Vaikka Facebook-sivu monella jo onkin, nimenomaan yritysten Facebook-sisällössä saattaa olla toivomisen varaa.

Kuulu listasi muutaman nyrkkisäännön, joiden avulla saat Facebook-sivustasi ammattimaisen sivun, jolla on laadukasta ja toimivaa sisältöä.

1. Tuo persoonallisuutesi esiin

Yrityksesi on uniikki, muita samanlaisia ei ole. Mikset toisi sitä esiin myös Facebook-päivityksissäsi? Luo yrityksellesi oma somepersoona ja erotu muista. Tykkääjäsi aktivoituvat kommentoimaan päivityksiäsi, jos ne erottuvat uutisvirrasta – hyvällä tavalla!

Sydämen käyttö tuo yrityksen lähemmäs ihmistä ja tekee siitä inhimillisen.

Yrityksen Facebook: Finnair Facebookissa

2. Vähemmän on enemmän

Vaikka Facebook-päivitykselle ei ole pituusrajoitusta, kuten Twitterissä, ei se tarkoita että sielläkään pitäisi jaaritella. Nykyajan ihminen on tottunut tekemään asioita nopeasti, eikä kukaan jaksa lukea pitkää litaniaa myöskään Facebookista. Sano sanottavasi siis ytimekkäästi ja napakasti, ja jätä pitemmät tekstit vaikka blogin puolelle.

Mitä sitä turhia jaarittelemaan? Lyhyestä virsi kaunis!

Yrityksen Facebook: Bonaqua Facebookissa
Sano sanottavasti lyhyesti ja ytimekkäästi

3. Vastaa, kommentoi, juttele

Huolehdi, että Facebook-päivityksesi kannustavat keskusteluun. Facebookin ei ole tarkoitus olla yksisuuntainen viestintäkanava, vaan koko homman idea on herättää keskustelua, kysyä, jutella ja etenkin vastata kysymyksiin. Siksihän se on sosiaalinen media! Muista, että reaktioilla on eniten merkitystä Facebookissa – siis tykkäyksillä, kommenteilla, jaoilla ja klikkauksilla. Vaikka sivullasi olisi sata tuhatta tykkääjää, sen sisällöt jäävät tykkääjiltä pimentoon, jollette saa reaktioita aikaan. Tästä pitää Facebookin algoritmi huolen. Sen takia yrityssivunakin haluatte saada ihmiset reagoimaan.

Yrityksen Facebook: Valion esimerkki keskustelusta Facebookissa
Yritys, osallistu keskusteluun!

4. Vahvista brändiäsi

Kun jaat Facebookissa kuvan, joka on hyödyllinen tai jollain muulla tavalla kätevä jakaa, muista lisätä siihen vähintäänkin yrityksesi logo tai muuten tunnistettava elementti, kuten väri. Mieti, millaisen näkyvyyden saat, jos kuva lähtee leviämään laajemmalti. Kaiken sisällön tulisi tukea yrityksesi brändiä!

Kuvassa on tuote kekseliäästi esitettynä.

Karhu Facebookissa

5. Optimoi mobiiliin

2,2 miljardia ihmistä käyttää Facebookia kuukausittain ja 95% heistä mobiililaitteella (lähde). Jos Facebook-sisältöäsi ei ole optimoitu mobiilille, muuta asia! Vuonna 2018 kaiken pitäisi olla mobiilioptimoitua, koska totuus on että Facebookia käytetään suurimmaksi osaksi älylaitteilla. Huomioi tämä etenkin, jos kuvissasi on tekstiä, koska pienemmältä ruudulta pieni teksti ei erotu.

Tässä esimerkki siitä, että mainoskuvan kannattaa olla oikean kokoinen. Esimerkki ei ole kovin paha, mutta teksti on haasteellista luettavaa kuvasta, kun selataa mobiililla. Lisäksi osa tekstistä leikkautuu pois, koska kuvan kokoa ei ole optimoitu Facebookiin sopivaksi.

Visuaalisuus Facebookissa

6. Ajoitus on tärkeää

Tätä emme voi painottaa tarpeeksi, koska se on edelleen monilla yrityksillä ihan hukassa. Siis ajoitus! Sen lisäksi että Facebook-käyttäjien uutisvirta on muutenkin jo niin täynnä, että päivitykset hukkuvat sinne helposti, yritykset tuppaavat julkaisemaan sisältöjään silloin, kun itse ovat töissä, sen sijaan että miettisivät milloin asiakkaat ovat varmimmin seuraamassa sisältöjä.

Jotta optimoisit orgaanisen (eli ei-maksetun) näkyvyytesi, sinun tulee ajoittaa päivityksesi ajankohdille jolloin tykkääjäsi ovat paikalla. Facebookissa voi ajastaa päivitykset tosi helposti, ja siitä meillä on hyvä ohjeistu täällä. Jos et tiedä milloin tykkääjäsi langoilla ovat, lue tämä blogikirjoituksemme, jossa neuvomme mistä näet tykkääjienne optimiajat.

7. Huomioi palaute

13% tyytymättömistä asiakkaista kertoo sen yli 20 henkilölle (Lähde). Vaikka monesti näkee, että huonoon palautteeseen jätetään vain vastamatta, se ei silti tarkoita että niin voi tehdä.

Vastaa siis aina palautteeseen, oli se sitten hyvää taikka huonoa. Ja vastaa aina asiallisesti. Vastaamatta jättäminen on melkein yhtä paha asia, kuin kritiikistä suuttuminen. Palautteet eivät katoa, jos niihin ei vastaa. Päinvastoin, sivusi saattaa saada lisää kritiikkiä siitä, ettei palautteisiin vastata! Parasta olisi, jos kritiikki saisi yrityksesi kehittymään. 😉

Tässäpä hyvä esimerkki palautteen huomioinnista.

Prisma Facebookissa

8. Hyödynnä kansikuva

Facebook-sivusi kansikuva vie melkein neljäsosan ruudusta useimmilla laitteilla. Se on kuin tervetulotoivotus ja liikkeesi virtuaalinen kyltti, ja sitä ei kannata jättää hyödyntämättä. Monilla sivuilla kuitenkin näkee huonoja kansikuvia: liian pientä tekstiä, epätarkkoja kuvia, liikaa kaikkea tai sitten ei juuri mitään. Nyt on mahdollista käyttää myös kansikuvavideota, joka voi olla hauska, informatiivinen tai muuten vain brändiä vahvistava.

JVG:n kansikuvassa luetellaan syksyn keikat, informatiivinen ja näyttävä yhtä aikaa!

jvg facebookissa

9. Älä yritä liikaa

Yritystä on hyvä markkinoida Facebook-sivulla sesonkien mukaan, joko vaihtamalla vuodenaikaan sopivan kansikuvan tai aloittamalla vaikkapa aiheeseen sopivan kilpailun. Näillä saa usein tosi hyvin näkyvyyttä ja voi tavoittaa jopa uutta yleisöä. Näkyvyyden maksimointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kilpailuja kannattaa pistää pystyyn joka päivä tai spämmätä käyttäjien uutisvirtaa varsinkaan Tykkää ja jaa –kilpailuilla, jotka ovat siis Facebookin sääntöjen vastaisia.

Joten ole aktiivinen, mutta älä yritä liikaa.

SuperParkin kansikuvassa näkyy ajankohtainen kampanja, ja tähän tarkoitukseen kansikuvavideo onkin erittäin tehokas.

superpark facebookissa

10. Julkaise monipuolista sisältöä, älä arastele videoita ja livevideoita!

Facebookissa on valtava määrä erilaisia julkaisutapoja, joista yrityssivut käyttävät vain murto-osaa. Erityisen hyvin Facebookissa leviävät videosisällöt ja livevideot.

Livevideon ihanuus on siinä, että katsojat ymmärtävät lähetyksen olevan suora, eivätkä odota priimaa jälkeä. Livevideot ovat myös koukuttavia ja saavat keskimäärin kymmenen kertaa enemmän kommentteja yleisöltä kuin tavalliset videot. Alla oleva pieni leijasurffiyritys Lappis, julkaisee kaikki tuoteuutuudet livevideoilla. Livevideolähetyksestä lähtee aina tykkääjille ilmoitus ja lisäksi esimerkkitapauksessa katsojat voivat heti kysellä tuoteuutuuksista jotakin.

Lappis Facebookissa

Julkaisuvsaihtoehtoja on lukuisia erilaisia tavallisen kuva + teksti -julkaisun lisäksi. Oletko koskaan ajatellut mitä kaikkea eri vaihtoehdoista tapahtuu? Jos et, niin kokeile rohkeasti! Pelkästään visuaalisen puolen julkaisuihinkin on monenlaisia vaihtoehtoja.

julkaisuvaihtoehdot FB  Kuvavaihtoehdot FB

 

Siinä siis 10 nyrkkisääntöä, joita noudattamalla Facebook-sivusi ulkoasu ja sisältö pysyy hyvänä ja laadukkaana. Haluathan erottua joukosta sillä, että yrityksesi Facebook-sivu on loistava eikä päinvastoin?

Lue muutkin Facebook-aiheiset blogimme

Mikäli tehokas Facebook-markkinointi kiinnostaa, pyydä meiltä Facebook-koulutustarjous!

Facebook-koulutukset