Onnistunut markkinointi sosiaalisessa mediassa perustuu vahvan ydinviestin välittämiseen ja viestimiseen laadukkaan sisällön avulla. Onnistumisen avaimia ovat myös oikea kohdennus, kanavakulttuurin tunteminen ja oikeiden kanavien valinta sekä idearikas ja omaperäinen lähestyminen someviestintään. Listasimme muutamia vaaranpaikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon ja pyrkiä välttämään jo somemarkkinoinnin suunnittelussa.

1. Sinulla ei ole sosiaalisen median markkinoinnin strategiaa

Olitpa sitten yksityishenkilö rakentamassa verkkobrändiäsi vaikkapa työnhaun tueksi tai yritys hakemassa sosiaalisesta mediasta tukea ja vauhtia myynnille, tarvitset tavoitteellisen markkinoinnin rakentamiseksi strategian. Tavoitteiden asettaminen ja ydinviestin terävöittäminen auttavat luomaan toimiva strategian myös somemarkkinoinnille. Samalla kannattaa miettiä resursointi: mihin riittää aikaa, mihin pyritään ja kuka toimenpiteet tekee? Kun johdonmukainen ja tavoitteellinen markkinointi somessa yhdistetään nopeaan ja ystävälliseen asiakaspalveluun verkossa, ovat tulokset aina parhaat. Aloita tekemällä viestintäsuunnitelma.

2. Luot liian monta tunnusta liian moneen kanavaan liian nopeasti

More is more – totta, mutta kanavavalinnassa kannattaa keskittyä olennaiseen! Mieti ennen uuden tilin luomista: kenet haluan tässä kanavassa tavoittaa? Kohderyhmän ja ydinviestin kautta mieti, palveleeko uusi kanava sinua tavotteidesi saavuttamisessa. Jokainen kanava lisää näkyvyyttäsi, mutta tuloksellisen markkinoinnin takaamiseksi jokaisen kanavan sisällön tulee päivittyä tarpeeksi usein ja olla laadukasta ja hyvin suunniteltua. Epäaktiivinen sosiaalisen median kanava tekee enemmän hallaa kuin tuo hyötyä!

3. Unohdat, että sosiaalinen media on keskusteleva media

Monet yritykset astuvat vanhanaikaisen markkinoinnin sudenkuoppaan siirtyessään sosiaalisen median markkinointiin: päivitykset tarjoavat tietoa yrityksestä, brändistä ja yksittäisistä tuotteista, mutta keskustelu kohderyhmän kanssa unohtuu. Hyvä sosiaalisen median sisältö kattaa niin tuotetiedot, brändin vahvistamisen kuin aktiivisen keskustelun asiakkaiden kanssa! Kerro seuraajillesi, että kuulet mielelläsi heidän mielipiteitään ja osallista heitä keskusteluun kysymyksin ja kampanjoin.

Asiakaspalautteeseen vastaaminen voi tuntua aikaavievältä puuhalta, mikäli asiakkaat ovat innokkaita kommentoimaan ja antamaan palautetta. Tämä on pääasiassa – olet onnistunut luomaan keskustelevan yhteisön! Vastaa negatiiviseen palautteeseen täsmällisesti, ystävällisesti ja nopeasti. Myönteisen ja kannustavan palautteen voi huomioida kommentoimalla tai tykkäämällä kommentista kanavan mahdollisuuksien mukaan. Heränneeseen keskusteluun kannattaa aina osallistua aktiivisesti! Olemme kirjoittaneet someaspasta kokonaisen kirjoituksen.

4. Unohdat oikoluvun

Hyvä sisältö on myös kieliopillisesti laadukasta. Runeberg ei tarvitse olla, mutta lauserakenne, yhdyssanat ja välimerkkien käyttö on hyvä kerrata aina silloin tällöin! Huonosti muotoiltu teskti joka sisältää keili oppi virheitä aiheutaa ärtymystä ja vahingoittaa yritysmielikuvaa.

Huomasitko muuten edellisen lauseen kielioppivirheet?

Jos olet epävarma, pyydä esimerkiksi työkaveria tai ystävää lukaisemaan päivityksesi läpi ennen julkaisua! Olemme myös kirjoittaneet hyvät ja yksinkertaiset kielioppiohjeet somettajille.

5. Ostat seuraajia

Tähän asiaan meillä on vahva kanta: ei, se ei kannata! Voit lukea tästä aiheesta kirjoittamamme kirjoituksen. Verkossa törmää satoihin mainostajiin, jotka lupaavat hankkia sosiaalisen median sivullesi tuhansia seuraajia nopeasti. Niin houkuttelevaa kuin se onkin, ei tuhansista seuraajista ole sinulle hyötyä, elleivät he kuulu siihen kohderyhmään, jota tavoittelet!

Sosiaalisen median markkinoinnin tulisi tähdätä aitojen ja kiinnostuneiden asiakkaiden tavoittamiseen ja myyntiin, sekä aktiiviseen asiakaspalveluun verkossa. Ostetut seuraajat ovat vain harvoin oikeita aitoja ihmisiä ja vain ani harvoin juuri sinun kohderyhmääsi. Viestisi ja markkinointiponnistelusi kaikuvat kuuroille korville.

Suuren seuraajaluvun sijaan suosittelemme keskittymään laadukkaaseen seuraajakuntaan ja markkinointisisältöön. Erilaisilla mainoskampanjoilla saat kohdennettua viestisi juuri oikealle kohderyhmälle – se tuo parhaat tulokset!

Lue lisää  Somemarkkinoinnin palveluistamme

Tsekkaa 1.6. järjestettävä systemaattinen sisällöntuotanto -webinaarimme ja tule mukaan!

New call-to-action

Kuulun parhaat kielioppivinkit someen

Sisällöntuotanto

Somevinkki 7: Hyvä asiakaspalvelu somessa

Hyvä asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media