Hubspot julkaisee vuosittain kattavan raportin inbound –markkinoinnin trendeistä. Nyt seitsemättä kertaa julkaistava raportti perustuu kyselyyn, johon saatiin 4000 vastausta myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilta eri puolilta maailma yhteensä 150 eri maasta.

Aiempina vuosina Hubspot on keskittynyt seuraamaan inbound –markkinoinnin kehitystä ja trendejä verrattuna perinteiseen outbound –markkinointin. Tänä vuonna raportin teemaksi on otettu mikä saa kaikkein parhaiten menestyvät markkinointiammattilaiset menestymään ja yritetty vastausten perusteella selvittää mikä on menestyvän markkinoijan salaisuus.

Neljä tärkeintä nostoa tämän vuoden raportista ovat:

  1. Parhaat markkinoijat pystyvät seuraamaan markkinoinnin panos-tuotossuhdetta (ROI), pystyvät osoittamaan että tulokset paranevat ja saavat sen vuoksi lisää resursseja markkinointiin vuosi toisensa jälkeen
  2. Sisällöntuotantoon käytetään sekä omaa henkilökuntaa että ulkoistettua sisällöntuotantoapua (markkinointitoimistot, freelancerit, vierailijat)
  3. Parhaiten menestyville markkinoijien käytössä on joku markkinointiautomaatiojärjestelmä
  4. Markkinoinnin ja myynnin selkeästi määritelty yhteistyö takasi paremmat tulokset

Tämän artikkelin lopusta löytyvän linkin kautta pääset lataamaan koko 73 sivuisen PDF-raportin, jossa käydään läpi sekä markkinoinnin että myynnin trendejä!

KUVA

Mikä on menestyvän markkinoijan salaisuus vuonna 2016?

Poimimme raportista löydökset siitä, mikä kyselyn vastausten perusteella näyttää erottavan kaikkein menestyneimmät markkinoijat muista:

  1. Inbound –markkinointi tuottaa paremman panos-tuotossuhteen yrityksen koosta tai markkinointibudjetin suuruudesta riippumatta verrattuna perinteiseen outbound –markkinointiin.

KUVA

  1. Parhaat markkinoijat osaavat vastustaa maksullisen mainonnan houkuksia ja tunnistavat perinteisen outbound –markkinoinnin olevan yliarvostettua
  2. Parhaat markkinoijat seuraavat markkinoinnin panos-tuotossuhdetta (ROI), pystyvät osoittamaan että tulokset paranevat ja saavat sen vuoksi lisää resursseja markkinointiin vuosi toisensa jälkeen
  3. Tutkimuksen mukaan suurin yksittäinen tekijä markkinointiresurssien kasvun takana oli inbound –markkinoinnin onnistuminen aikaisempina vuosina
  4. Sisällöntuotantoon käytetään sekä omaa henkilökuntaa että ulkoistettua sisällöntuotantoapua (markkinointitoimistot, freelancerit, vierailijat)
  5. Parhaat markkinoijat seuraavat markkinointianalytiikka yli 3 kertaa viikossa

Mitä työkaluja tai menetelmiä menestyvät markkinoijat hyödyntävät vuonna 2016?

Raportin vastausten perusteella parhaiten menestyvät markkinoijat hyödynsivät seuraavia työkaluja tai menetelmiä:

  1. Parhaiten menestyville markkinoijien käytössä on joku markkinointiautomaatiojärjestelmä 

KUVA

  1. Olivat mukana tekemässä päätöksiä myynnin ohjelmistotyökalujen valinnasta
  2. Seuraavat markkinointianalytiikkaa yli 3 kertaa viikossa
  3. Tiimit joiden markkinointiresurssit kasvavat pystyvät mittaamaan markkinointitoimenpiteiden panos-tuotossuhteen (ROI)
  4. Markkinoinnin ja myynnin selkeästi määritelty yhteistyö takasi paremmat tulokset (SLA = service level agreement)

Mitä inbound –markkinointi sitten on?

Wikipedian määritelmän mukaan inbound-markkinointi on markkinointimalli, joka perustuu siihen, että potentiaalinen ostaja itse ottaa yhteyttä markkinoijaan. Inbound-markkinoinnissa on keskeistä asiakkaan suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Markkinoijalle on tärkeää hyvä löydettävyys ja saavutettavuus jolloin ongelmiinsa ratkaisuja etsivät asiakkaat löytävät helposti markkinoijan tarjoamat ratkaisut.

KUVA

Ohjeita ensi vuoden markkinointipanostuksia varten

Kun suunnittelet vuoden 2016 markkinointipanostuksia, suosittelemme hyvin vahvasti ottamaan inbound –markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin kiinteäksi osaksi yrityksen tai organisaation markkinointipalettia. Mielellään vielä jollain markkinointiautomaatiojärjestelmällä vahvistettuna.

Kuulun ohjeena onkin siis tehdä markkinointia jota ihmiset rakastavat:

KUVA
Kun julkaiset oikeaa sisältöä, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan – markkinointisi on asiakkaillesi merkityksellistä ja auttaa heitä sen sijaan että keskeyttäisi heidät. Tällaisesta markkinoinnista ihmiset pitävät!

Kuulu on Hubspotin partneritoimisto ja pystymme auttamaan inbound –markkinointistrategian toteuttamisessa, tehokkaassa sisällöntuotannossa sekä markkinointiautomaatiojärjestelmän käyttöönotossa. Ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää inbound -markkinoinnin mahdollisuuksista!

Lataa koko koko pdf-raportti alta löytyvästä linkistä!

KUVA