Sisällöntuottajana ja somejulkaisijana olet varmasti kuullut ja ehkä käyttänytkin Facebookin Creator Studiota. Kyseessä on Facebookin oma, vuonna 2018 julkaistu ilmainen työkalu, jolla voi ajastaa, hallinnoida, julkaista ja analysoida yrityssivujen sisältöä monikanavaisesti. Creator Studiolla voit siis tehdä julkaisuja Facebookiin ja Instagramiin.

Facebookin osalta voit tehdä kaiken tyyppisiä tarjolla olevia julkaisuja. Instagramin puolelle onnistuvat kuva- ja videojulkaisut feediin sekä pidemmät videot IGTV:n puolelle. Instagramin 24 h kuluessa katoavat stoorit joutuu kuitenkin harmittavasti edelleen tehdä muuta kautta, sillä työkalu ei ainakaan toistaiseksi tue stoorien ajastusta. Julkaistut tarinat kuitenkin tallentuvat sisältökirjastoon myöhempää tarkastelua varten.

Mihin Facebook Creator Studiota käytetään ja mitä sillä voi tehdä?

Creator Studion ansiosta sisällönhallinta Facebookissa ja Instagramissa helpottuu, kun ei tarvitse seikkailla useissa eri ajastustyökaluissa, vaan molempien kanavien sisällöt löytyvät kootusti yhdestä paikasta. Sisältökirjasto kerää kaikki julkaisut järjestelmällisesti omiin ryhmiinsä. Voit valita tarkasteletko luonnoksia, ajastettuja julkaisuja, julkaistuja vai kenties kaikkia samalla kertaa. Suodatusmahdollisuuksia on useita ja voit hakea ja järjestellä sisältöä julkaisutyypin, eli luovan sisällön perusteella. Tämä ominaisuus on oivallinen ja auttaa esimerkiksi raportoinnissa.

Mielestäni työkalussa on paljon hyvää:

  • Selkeä rakenne ja helppo käyttää
  • Hyvä sisältökirjasto
  • Mahdollisuus suodattaa useita erilaisia näkymiä
  • Voit myöntää muille käyttäjille eri tasoisia rooleja
  • Koska työkalu on osa Facebookia, mainonnan pystyy tekemään etukäteen myös ajastetuille julkaisuille. Tämä on usein kolmannen osapuolen työkaluissa mahdotonta, koska julkaisulle ei muodostu ID:tä ennen kuin se on julkaistu.
  • Instagramiin on mahdollista tehdä ajastetusti myös monikuvajulkaisuja. Tämä ei onnistu muilla kolmannen osapuolen julkaisutyökaluilla.

Creator Studion huonot puolet

Työkalu on lupaava, mutta ei kuitenkaan lunasta aivan kaikkia odotuksia. Itselläni on ollut aika ajoin jos jonkinlaista vaikeutta saada sisällöt tehtyä sen kautta. Käytän kuitenkin edelleen Creator Studiota rinnakkain yhdessä muiden kolmannen osapuolen julkaisutyökalujen kanssa sopivilta osin. Tällaisiin ongelmiin olen törmännyt itse käyttäessäni työkalua:

  • Linkin esikatselukuvan muokkaus ei toimi, vaikka verkkotunnus on vahvistettu oikein
  • Työkalussa on aika ajoin yllättäviä bugeja: julkaisuja muokatessa sisältöä häviää välillä mystisesti tai sisällöt eivät tallennu
  • Analytiikka tarjoaa melko suppeasti tietoja julkaisujen menestyksestä

Etenkin ongelmat linkin esikatselukuvien kanssa ovat tuskastuttavia. Ei riitä, ettei sitä pysty vaihtamaan, vaan jos sinun täytyy muokata sisältöä ennen julkaisua, ajastetusta tai tallennetusta luonnoksesta usein häviää koko linkki. Etenkin kun julkaisun linkki on lähes poikkeuksetta UTM-tägitetty, niin saat tehdä yhden julkaisun kohdalla yllättävän monta asiaa uudestaan. (UTM-tägeillä pystyt siis seuraamaan verkkosivuston liikennettä lähteittäin. Tägitys tehdään itse, useimmiten esin. Googlen ilmaisen URL-builderin avulla. URL-builderista voit lukea lisää blogistamme.)

Creator Studiota on Facebookin ylläpitämä. Sen takia kehitykseen panostetaan, ja sen vuoksi se tukee riittävästi useimpien julkaisijoiden tavoitteita. Siihen nähden, että takana on jättimäinen maailmanluokan toimija, työkalussa on yllättävän paljon pieniä ongelmia. Creator Studio on kuitenkin hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät halua käyttää jotakin tarjolla olevaa kolmannen osapuolen julkaisutyökalua. Creator Studio on hyvä paikka aloittaa ja siirtyä siitä sitten kokeilemaan muita markkinoilla olevia ratkaisuja.

 

Tsekkaa tulevat Facebook-koulutuksemme!

Tuloksellinen myynti ja markkinointi Facebookissa webinaari

Maksetun Facebook-mainonnan kickstart webinaari