Sekä Facebookin että Instagramin maksetut mainokset tehdään Facebookin mainostyökalulla. Jaamme nyt omat kokemuksemme siitä kannattaako mainokset tehdä kumpaankin kanavaan kerrallaan helppouden vuoksi, miten mainonta toimii ja mitä kannattaa ottaa huomioon mainostamisessa.

1. Tee Instagramiin erillinen mainos

Vaikka voisit tehdä samanaikaisesti yhden mainoksen, joka toimii sekä Facebookissa että Instagramissa, olemme huomanneet parhaan tuloksen tulevan sillä, että kumpaankin kanavaan tehdään erilliset mainokset. Miksi? Siihen on useampikin syy:

  • Kuvakoot: Facebookin ja Instagramin mainospaikkojen kuvakoot ovat erit, eli Instagramissa neliönmuotoiset kuvat nyt vain erottuvat paremmin kuin suorakaiteen muotoiset.
  • Sitoutuminen: Instagramissa ihmiset sitoutuvat kuviin aivan eri tavalla kuin Facebookissa. Sydäntä tuppaa tulemaan herkästi. Jos laitat yhtä aikaa kumpaankin kanavaan saman mainoksen samalla mainosryhmällä, saatat saada Instagramista 300 sydäntä samanaikaisesti, kun Facebookista saat kolme tykkäystä. Koska Facebook optimoi koko ajan mainoksia, joihin on asetettu automaattiset optimoinnit, niin pian Facebook alkaa näyttämään mainostasi ainoastaan Instagramissa, koska sen mielestä mainos ”toimii paremmin” Instassa.
  • Klikkaukset: Omien kokemustemme mukaan ihmiset eivät halua siirtyä Instagramista yhtä hanakasti pois, kuin Facebookista. Eli vaikka sydämiä satelee, klikkejä ei. Useimmiten mainostajan tavoitteena on kuitenkin saada mahdollisimman moni mainokseen reagoiva ihminen siirtymään nettisivuille – pelkkä tykkäys nyt ei vain riitä, se ei tuo tuloksia. Tämä täytyy siis huomioda mainostettaessa Instagramissa.

2. Et tarvitse Instagram-tiliä mainostaessasi Instagramissa. Mutta se olisi hyvä olla olemassa.

Tämäkin on makuasia ja voisin väittää, että tässä erottuvat juurikin yritykset, joille asiakaspalvelu on omassa toiminnassaan tärkeää. Huomasimme ihan kantapään kautta itse miksi on ikävää, jos Instagramissa mainostavalla yrityksellä ei ole olemassa Instagram-tiliä. Jos ei yrityksellä ole tiliä, heillä ei ole mitään keinoa vastata kysymyksiin, joita instaajat mainoskuvien alle kirjoittelevat. Ei myöskään niihin kysymyksiin, joissa kysellään mistä tuotetta saa ostaa. Mainostaja näkee kysymykset, muttei voi vastata niihin yrityksenä mitenkään. Tämä on todella turhauttavaa. Jos sinulla ei ole Instagram-tiliä, mutta haluat mainostaa Facebookin kautta Instagramissakin, ota huomioon:

  • Instagram-mainoksessasi käytetään Facebook-sivusi nimeä ja kuvaa, jotta ihmiset tunnistavat yrityksesi.
  • Et pysty vastaamaan mihinkään kommentteihin tai kyselyihin mainoskuviesi alla.
  • Facebook-sivusi nimi on siis myös Instagram-nimesi. Maksetussa mainonnassa se näkyy harmaana, eikä siitä voi klikata itseään mihinkään, kun normaalisti käyttäjät voivat mennä katsotaan Instagram-profiileita klikkaamalla kuvan laittajan nimeä. Jos Facebook-sivusi nimi on pidempi kuin Instagram-nimen merkkirajoitus, se katkaistaan niin, että merkit ”…” näkyvät sen lopussa.

3. Instagram-mainonnalla on helppoa saada suuri näkyvyys, klikkimainonnassa se ei ole yhtä tehokas kuin Facebook

Instagramissa on todella helppoa saada iso näkyvyys ja paljon tykkäyksiä ja kommentteja. Klikkejä sieltä tulee nihkeästi. Facebookissa saattaa tykkäykset ja kommentit olla välillä kiven alla, vaikka klikkauksia nettisivuille tulisikin – ja Instagramissa juuri päinvastoin. Tykkäyksiä ja kommentteja saa helposti, ihmiset kommunikoivat Instassa mielellään, mutta nettisivuille heitä ei saa siirtymään yhtä helposti kuin Facebookista. Instaan laitettavan mainoksen kanssa on ehkä siis mietittävä hieman tarkemmin mitä se tavoittelee ja onko pelkkä näkyvyys tarpeeksi merkittävä lisäarvon tuoja.

Pyydä meiltä koulutustarjous, mikäli Instagram -mainonta kiinnostaa!
Instagram-koulutus

Instagram Stories -mainonta

Nämä Instagram Stories -vinkit vievät Insta-mainontasi uuden tasolle.

Instagram

Näin onnistut Instagram-mainonnassa

Miten tehdään tehokasta Instagram-mainontaa? Lue vinkit!

Instagram

KEVÄT 2019 Instagram-mainonta (webinaari) 27.3.2019

instagram mainonta

KEVÄT 2019 Facebook-mainonnan perusteet (webinaari) 13.2.2019