Olemme tehneet nyt paljon testejä Facebook liven ja Periscopen välillä ja löytäneet kummastakin sekä hyviä että huonoja puolia.

Periscope kansainväliseen markkinointiin

Facebook live näkyy periaatteessa ensin vain FB-tykkääjillenne. Periaatteessa siksi, että FB kuitenkin levittää livevideota niin tehokkaasti, että todennäköisesti myös tykkääjienne verkostot näkevät lähetyksenne jo livelähetysvaiheessa. Jos FB-yleisönne koostuu kansainvälisestä yleisöstä, FB voi olla hyvä striimausalusta. Jos FB-sivun tykkääjäkunta on pääosin suomalaista ja sitä vasta kasvatetaan kansainväliseen suuntaan, yrityksen täytyy todennäköisesti mainostaa tulevia livelähetyksiä rahalla etukäteen saadakseen kansainvälisen yleisön lähetyksilleen. Etukäteismainokset ovat toistaiseksi melko harvassa ja olemmekin törmänneet niihin lähinnä ulkomaisten brändien mainoksissa.

Periscope-lähetykset puolestaan näkyvät helposti minne päin maailmaa vain, koska hashtagit toimivat hyvin ja koska periscooppaajat mielellään seikkailevat karttahaun kautta ympäri maailmaa. Lisäksi koskapa Periscope-lähetykset valuvat suoraan myös Twitteriin, älykäs lähetyksen otsikointi saattaa houkutella paljonkin katsojia ulkomailta.

Livelähetysten karttahaku tuli juuri nyt (tämä on kirjoitettu 21.5.) mahdolliseksi myös Facebookissa, mutta koska kyseessä on hädin tuskin pari päivää vanha uutuus, on mahdotonta arvioida mikä sen vaikutus livevideoiden katseluun on. Aina täytyy kuitenkin muistaa, että yrityslähetyksissä tavoitteena lienee kuitenkin tavoittaa yritykselle tai organisaatiolle olennainen ja oikea yleisö, eikä ketä sattuu. Kansainvälisiä yleisöjä hakiessa on hyvä muistaa myös aikaero.

Nyt voit hakea myös Facebookissa tehtyjä livevideoita karttahaun avulla.

KUVA

Facebook Live jää talteen – Periscope ei tallennu automaattisesti

Facebookin livelähetyksen hyvä puoli Periscopeen nähden on se, että se jää lähetyksen jälkeen yrityksen Facebook-sivulle, eikä sen säilyttämistä tarvitse erikseen määritellä. Toki sen saa jälkikäteen poistettuakin, jollei sitä halua säilyttää. Jälkikatsojia kuitenkin on useimmiten runsaasti ja videota voi kommentoida vielä jälkikäteenkin. Lähetykset, jotka ovat olleet informatiivisia, ovat esimerkiksi meidän omassa käytössämme toimineet mainiosti. Ihmiset ovat katsoneet ne jälkikäteen ja kyselleet esimerkiksi lisätietoja videolla olleista asioista. Näin olemme heti päässeet syvempään kontaktiin FB-tykkääjän kanssa ja voineet tarjota heille esimerkiksi linkkejä blogistamme tai muuta tietoa.

Periscope-lähetykset on katsottavissa 24 tuntia lähetyksestä. Jos muistaa laittaa lähetyksen otsikkoon hashtagin #save, lähetys jää talteen Periscope-tilille. Muussa tapauksessa se häviää. Periscopessa olemmekin kaikille tileille klikanneet oletusasetukseksi ”Tallenna lähetys kameran rullalle”. Jos olet unohtanut #save:n lähetyksen nimestä, ainoa vaihtoehtosi on joko tyytyä tilanteeseen tai katkaista lähetys ja aloittaa uusi, jonka otsikkoon muistat kirjoittaa hashtagin.

Periscooppaus ja twiittaus onnistuu yhtä aikaa!

Olemme joutuneet jo yhden asiakkaamme tilaisuudessa miettimään onnistuuko scooppaus ja twiittaus samalta tililtä yhtä aikaa. Onnistuu! Journalistiliittoa kouluttaessamme striimasimme koulutuksen Journalistiliiton Periscope-tilille, josta oli suora jako myös Twitteriin. Koska aiheena oli videomarkkinointi, joka juuri nyt kiinnostaa toimitusten väkeä paljon, halusimme varmistaa, että twiittaaminen onnistuisi toisella laitteella yhtä aikaa, vaikka Periscope-lähetys oli Twitterinkin puolelle menossa. Kyllä onnistui. Samaan aikaan voi siis periscoopata toisella laitteella ja twiitata toisella, vaikka molemmat menisivät yhdelle ja samalle tilille.

FB-livelähetyksen aikana kommentointi onnistuu!

Olemme törmänneet myös tarpeeseen lähettää livenä ja vastata yrityksenä kommenttikenttään tulleisiin kysymyksiin. Se onnistui mainiosti, kunhan käytössä oli kaksi laitetta. Toinen henkilö voi kuvata toisella puhelimella ja toinen henkilö voi olla vastailemassa kommentteihin toisella laitteella. Tämä on tarpeen sellaisissa tilanteissa, kun kuvataan vaikkapa lähetystä seminaaritilanteesta tai esityksestä, eikä kuvaaja pysty ääneen kommentoimaan kysymyksiin mitään, ettei häiritsisi muuta yleisöä tai esiintyjää.

Periscope-lähetyksissä piipahdellaan

Periscope-lähetyksessäsi todennäköisesti piipahtelee paljon eri porukkaa, jotka käyvät vain katsastamassa mikä lähetys on meneillään ja lähtevät saman tien pois. Tässä on hyviä ja huonoja puolia. Saatat saavuttaa uusia ja yllättäviä yleisöjä miettimällä lähetyksen otsikon strategisesti hyvin ja käyttämällä hashtageja. Huono puoli on se, että Periscope-lähetyksessä käy lähes poikkeuksetta ihmisiä, joita sisältönne ei kiinnosta, mutta jotka eivät osaa lähteä pois paikalta jättämättä jotakin vähemmän fiksua kommenttia.

Livelähetysten häirintä

Kannattaa miettiä etukäteen miten häiriköintiin suhtautuu. Kun olet henkisesti valmis ragoimaan häiriköihin, voit tositilanteessa hoitaa asian nopeasti pois päiväjärjestyksestä, eikä asia sekoita lähetystäsi.

Periscopen hyvä puoli yrityskäyttäjän näkökulmasta on, että jos häiriköihin törmää lähetyksessä, heidät voidaan estää lähetyksestä kokonaan. Facebook livessä sen sijaan voidaan poistaa häirikön kommentteja vain yksitellen, joten kommenttien poistaminen lienee vain bensaa liekkeihin. Näin ollen yksittäinen trolli saattaa pilata Facebook-livelähetyksen kommentteineen. Lisäksi kokeilujemme perusteella lähetyksen aikana poistetut kommentit näkyvät kuitenkin Facebookissa lähetyksen jälkeen.

Jokin toinen yritys tai henkilö voi myös kirjoittaa oman mainoksensa linkkeineen teidän lähetyksenne kommentteihin. Näin kävi esimerkiksi Crossfit-kilpailulähetyksen kommenttikenttään. Lisäravinnemyyjä mainosti omia tuotteitaan lähetyksen kommenteissa ja yleisöhän oli varmasti juuri oikea. Luultavasti ainakin joku klikkasi, sillä lähetyksellä oli tuhansia seuraajia.

KUVA

KUVA

Jonkun tietyn käyttäjän estäminen Periscopessa tapahtuu siten, että jos näet henkilön kommentoivan jotakin häiritsevää lähetykseesi, klikkaa hänen profiilikuvaansa ja valitse ”estä käyttäjä”.

KUVA

KUVA

Facebook livevideo leviää laajemmalle kuin Periscope-lähetys

Olemme kokeilleet videoiden levittämistä henkilötileillä ja yritystileillä ja väittäisimme, että Facebookin kautta videot leviävät paremmin, oli kyseessä tavishenkilö tai yritys olettaen, että Facebookin ja Periscope+Twitterin valmiina oleva yleisömäärä on sama. Nyt siis emme huomioi mitään Periscopen superstaroja tai muita Tubettajia, vaan ihan tavallisia FB- ja Persicope-käyttäjiä.

Selkeästi laajimmalle on levinnyt Journalistiliiton ensimmäinen Periscope-lähetys, jossa kuvasimme videomarkkinointikoulutusta. Sitä oli markkinoitu pontevasti ennakkoon uutiskirjeellä sekä Twitterissä, joten katsojia oli livenä 366 ja jälkikäteen 80 ja Twitterin kautta tuhansia katsojia. Koska lähetys oli näin suosittu ja katsojia oli läpi lähetyksen minimissään 92kpl, päättelimme, että aihe on sen verran suosittu, että videot kannattaa tallentaa kameran rullaan ja siirtää Vimeoon jälkikäteen. Näin ne ovat helposti linkattavissa ja katsottavissa vielä jälkikäteenkin.

Toinen erityisen hyvin levinnyt Periscope-lähetys oli matkailuaiheinen yksityishenkilön levittämä Periscope-video, joka meni myös Twitteriin. Tässä tapauksessa karttahaku on varmasti tuonut suuren määrän uusintakatsojia (513 kpl).

Periscope livevideon kattavuudessa pitää muistaa aina myös Twitterin kautta näytetyt näyttökerrat.

KUVA  

KUVA

KUVA

KUVA

Facebook livelähetyksen statistiikkatiedot

Livelähetysten statistiikka näyttää ensinäkemältä hurjalta: monen livevideon kohdalla ensin näyttää silti, että kattavuus olisi todella laaja. Todellisuus on kuitenkin toinen, eikä juuri poikkea ladattujen videoiden statistiikoista.

Ääni olisi livevideoissa usein tärkeä elementti. Tämän videon kattavuus oli 16 907 henkilöä, videon näyttökerrat 1250 ja ääni oli käytössä ainoastaan 199 katsojalla. Käytännössä aiheesta ei saanut tässä tapauksessa mitään irti ilman ääntä, eli lopuille katsojille katsomiskokemus oli todennäköisesti aika lailla turha. Loppuun asti lähetyksen katsoi vain 6% katsojista, eli 75 yksittäistä ihmistä. Toki lähetyskin oli 7 minuuttia pitkä.

KUVA

Analytiikkatyökalumme kertoo, että Kuulun 25 viimeisimmän videon kattavuus on ollut ok ja keskimäärin jokaista videota on katsonut 1598 ihmistä. Kaikkien videoiden keskimääräisiin katselustatistiikkoihin nähden livevideot eivät ole olleet menestyksekkäimpiä. Alla livevideoiden katselukertoja (kattavuus on aina huomattavasti isompi kuin katselukerrat). Ne jäävät Facebookiin suoraan ladattujen videoiden katselukertoja pienemmiksi. Livevideon funktio (ja laatu sekä pituus) on kuitenkin useimmiten eri, kuin livetilanteen, joten tulokset eivät ole ehkä ihan vertailukelpoisia.

KUVA

Periscopen tilastotyökalu Fullscope kertoo sitoutuneisuudesta

Fullscope, joka on tarkoitettu Periscope-lähetysten mittaamiseen, kertoo katsojien aktiivisuuden. Suosittelemme testaamaan, varsinkin jos lähettää säännöllisesti. Saat tietoosi ketkä ovat aktiivisimmat ja sitoutuneimmat, seuraajanne, kommentoijanne, sydänten antajat, Fullscopesta on saatavilla beta-versio, joka toimii pöytäkoneilla, mutta se on yllättävän hyvä kuitenkin.

KUVA

Jos itse tehdyt videot kiinnostavat, tutustu mobiilivideokoulutukseemme ja pyydä tarjous!

Lue lisää mobiilivideot ja stoorit -koulutuksesta