Ota yhteyttä

Facebook sijainnit – Facebook locations, mistä on kyse?

11 joulukuuta 2016

Facbookin uutuus on Facebook locations -sivut, eli yhden pääasivun alaiset paikkasivut. Kerromme blogissa miten Facebook sijainnit toimivat.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Milloin kannattaa käyttää Facebookin sijaintisivuja?

Sijainnit ovat Facebookin uutuus, joka on tarkoitettu organisaatioille, joilla on useampia toimipisteitä . Tämä toimintatapa sopii loistavasti esimerkiksi valtakunnallisesti toimiville toimijoille, joilla on toimistoja taikka myymälöitä useilla eri paikkakunnilla. Sijaintisivujen ajatuksena on, että toiminnot tuodaan yhden pääsivun alle omiksi paikallisiksi toimijoikseen. Sijaintisivut ovat paikallisia ja kullakin voi olla omat ylläpitäjät. Paikallisuus helpottaa ja tehostaa myös maksullista mainontaa merkittävästi.

Globaali sivurakenne vai joka maahan oma sivu?

Globaalit sivut toimivat samalla tavoin, on olemassa yksi pääsivu ja joka maassa on omat paikalliset sivunsa. Kansainväliseen Facebook-markkinointiin on siis olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin perustaa jokaiseen maahan oma sivu. Globaalin sivurakenteen etu on se, että kaikki statistiikka ja data kertyy yhteen paikkaan, josta se voidaan koota maakohtaiseksi.

Onko teillä useita sijaintipaikkoja Suomessa?

Sijaintisivut ovat sitten maakohtainen versio tästä. Suomalaisella ketjulla voi olla yksi pääsivu ja kullakin toimipisteellä oma FB-sivunsa.

Voit määritellä sijaintisivuille omanlaisensa visuaaliset ilmeet, joskin oletusarvoisena ne näyttävät samalta kuin pääsivu. Nimeä et sen sijaan voi muokata, vaan se on pääsivun nimen mukainen ja lisäksi tulee paikkakunta. Kaikilla pääsivuusi yhdistetyillä sijaintisivuilla on oltava sama nimi. Sijaintisivujen oletusnimi on pääsivun nimi  täydennettynä sijainnin kuvauksella, joka kertoo ihmisille, mihin toimipisteeseen sivu viittaa.

Sisällöt tulevat yksittäisille sivuille pääsivun mukaan, jos omaa paikallista sisältöä ei ole. On mahdollista muokata asetuksia siten, että pääsivun sisällöt näkyvät aina myös paikallisesti tai etteivät ne koskaan näy paikallisesti. Se kumpi on parempi vaihtoehto riippuu väistämättä brändistä. Kannattaa aina punnita ovatko paikalliset sivut hyödyllisiä vai sekoittavatko ne loppuasiakkaan.

Tälle toiminnolle pitää pyytää Facebookilta käyttöoikeus. Klikkaa ensin tätä linkkiä ja kohtaa ” Miten määritän sijainnit kaupoilleni ?” Kun olet pyytänyt käyttöoikeutta, saat sähköpostiviestin, joka kertoo sinulle, hyväksyttiinkö pyyntösi. Kun pyyntö on hyväksytty, avaa pöytätietokoneella pääsivusi asetukset ja klikkaa sitten Sijainnit . Kaikki, joilla on editoijan tai ylläpitäjän käyttöoikeus, voivat määrittää ja ylläpitää uusia sijaintisivuja. Voit myös yhdistää lokaatiosivuun aiemmin luotuja ylläpitämiäsi sivuja, joita ylläpidät eri yrityssijainneille. Voit myös luoda uuden, yksittäisen profiilin ja kansikuvat kullekin sivulle. Huom, tee muutos huolellisesti, sillä prosessissa on ilmennyt välillä melkoisia vaikeuksia pikkuvirheiden myötä.

Sivun statistiikat ovat saatavilla samaan tapaan kuin normaaleiden sivujenkin. Siirrytään vain pääsivun asetuksiin ja klikataan Sijainnit. Sitten voit tarkastella luetteloa kaikista sijaintisivuistasi ja kunkin sijaintisivun ilmoituksia.

Mikäli Facebookin muutkin uutuudet kiinnostavat, suosittelemme kurkkaamaan FB-koulutusvaihtoehtoja alta. Koulutamme livenä tai webinaarina missä vain!

Facebook-koulutukset