Facebook-mainonnan kohdentaminen on helppoa, kunhan työhön saa asianmukaisen rutiinin. Mainostyökalu monipuolistuu ja parantuu kuukausittain, sen takia uusia kohdennuksia kannattaa miettiä oikeastaan koko ajan sen sijaan, että tyytyisi aina siihen vanhaan hyvin toimineeseen. Aina voi parantaa.

Mainonta on kohdennettava tarkkaan, jotta mainos olisi mahdollisimman kustannustehokas. Ensin jokaiselle mainokselle mietitään ensin sen tavoite ja millaista mainostyyppiä aiotaan käyttää ja sen jälkeen mietitään kenelle tämä mainos kohdennetaan.

Kohdennus sijainnin perusteella

Tämä taitaa olla kaikkein selkein ja tutuin kohdennusperuste. Paikallisen toimijan on helppo miettiä, että haluaa tavoittaa paikalliset asiakkaat. Sijainnin perusteella kohdentamisessakin on kuitenkin monta pikku juttua, jotka huomioidessa saadaan kohdentamisesta entistäkin tarkempaa. Voit miettiä sijainnin perusteella kohdentamista seuraavista näkökulmista:

Kuka tahansa tässä paikassa (oletus): Kun valitset tämän vaihtoehdon, tavoitat ihmiset, joiden koti tai viimeisin sijainti on sillä alueella, jonka valitsit, esimerkiksi Tampere. Jos olet tamperelaisen yrityksen omistaja, halunnet tavoittaa paikalliset asiakkaat. Jos olet mainostamassa jotain oikein suurta paikallista tapahtumaa, on mahdollista mainostaa vaikka ihan kaikille ko. kaupungissa oleville ihmisille.

Tässä paikassa asuvat ihmiset: Jos haluat tavoittaa nimenomaan vakiasiakkaat, niin valitse kyseisessä paikassa asuvat ihmiset. Tällöin kohderyhmäsi koti on valitulla alueella. Tällaista kohdennusta voi käyttää esimerkiksi kivijalkaliikkeet.

Tässä paikassa äskettäin olleet ihmiset: Jos haluat mainostaa extempore-kävijöille, niin tällä valinnalla saat kiinni ihmiset, joiden viimeisin sijainti on valitulla alueella. Saatat haluta mainostaa ajankohtaan sidottuja alennusmyyntejä esimerkiksi valitsemassasi paikassa äskettäin olleille.

Tähän paikkaan matkustavat ihmiset: Matkailijat ja työmatkalaiset käyttävät rahaa hövelimmin kuin arkena. Markkinoijan suosikkiryhmä siis. Tähän kohdennukseen sisältyvät tietyllä alueella matkustavat ihmiset Facebookin keräämien laite- ja yhteystietojen mukaan. Nämä ihmiset ovat noin 200 kilometrin päässä kotoaan. Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita ravintoloista, vuokra-autoista, huvituksista, paikoista ja palveluista, joita ei itse hoksaa etsiä.

Facebook mainonta. Sijainnin perusteella mainoksen kohdentaminen.
Kannattaako aina mainostaa kaikille paikassa olijoille, vai olisiko tehokkaampaa yrittää saada kiinni vain paikalliset tai vain matkustajat?

 

Facebook-mainonta. Mainosten kohdentaminen sijainnin perusteella.
Jos haluat tavoittaa oikein pieneltä alueelta ihmisiä, kohdenna postinumeron perusteella. Tämä toimii hyvin paikallisten palveluiden, kuten kivijalkakauppojen ja kuntosalien kohdalla.

 

Facebook mainonta. Mainonnan kohdennus sijainnin perusteella.
Voit myös sulkea pois tiettyjä sijainteja kartalta. Jos tiedät, että jossakin paikassa mainoksenne eivät tyypillisesti menesty, jätä kyseinen alue pois. Tai jos teillä on monella paikkakunnalla toimintaa, mutta haluatte mainostaa koko maassa lukuun ottamatta jotakin tiettyä paikkaa, jätä se pois. Tai kaupungin sisällä jätä jokin kaupungin alue pois mainostuksen piiristä.

Kohdennus käyttäytymisen perusteella

Facebook-mainontaa voi kohdentaa monin eri tavoin. Mainoksia voi kohdentaa eri ihmisille heidän mielenkiinnon kohteidensa tai vaikkapa ostokäyttäytymisensä perusteella.

Digitaalisiin toimintoihin on otettu mukaan esimerkiksi kaikki pienten Facebook-yrityssivujen omistajat ja paljon muita hyödyllisiä käyttäjäkohderyhmiä. Myös ostokäyttäytymisen perusteella tavoitetaan esimerkiksi aktiiviset verkko-ostajat.

Facebook-mainonta tarkka kohdentaminen käyttäytymisen perusteella
Jokainen pikku täppä pystytään klikkaamaan auki ja sieltä löytyy valtavasti lisää vaihtoehtoja. Nämä vaihtoehdot lisääntyvät tyypillisesti kuukausittain.

Älypuhelinmerkit

Toimiva kohdennusmäärittäjä voi joissakin tapauksessa olla eri puhelinmerkkien mobiilikäyttäjät. Jos mainostat vaikkapa mobiilisovellusta, joka on tarkoitettu vain iPhonelle, valitse tämä mainontavaihtoehto.

Facebook-mainonta. Kohdentaminen mobiililaitteiden käyttäjille.

Kohdenna sitoutuneimmille seuraajillenne

Facebookissa voit mainostaa vaikkapa kaikille niille, jotka sivustanne eivät vielä tykkää, tai kaikille sivutykkääjillenne tai sitten kaikkien sivutykkääjienne kavereille.

On myös mahdollista kohdentaa mainoksia niille, jotka ovat käyneet nettisivuillanne tai ovat asiakaslistoillanne ja antaneet markkinointiluvan.

Sitä kuitenkaan ei tunneta vielä hyvin, että voit kohdentaa mainoksianne niille, jotka ovat erityisen sitoutuneita teihin jo valmiiksi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi niitä ihmisiä, jotka katselevat videoitanne tai klikkailevat linkkejänne tai ovat kommentoineet julkaisuidenne alle jotain. Tämä kohdennus on ns. mukautetun kohderyhmän kohdennus ja täytyy tehdä käsin yhden kerran ja sen jälkeen aina vain valita haluamansa kohderyhmä.

Facebook mainonta. Mukautetun kohderyhmän luominen.

Facebook-mainonta. Mukautetun kohderyhmän luominen sitoutuneiden fanien osalta.
Valitse resurssikirjaston kohderyhmät-valikosta Luo kohderyhmä. Sen jälkeen mukautettu kohderyhmä – sitoutuminen ja sen jälkeen mikä tahansa määreistä kenet haluat tavoittaa.