Facebook-mainostaja, jolla ei ole rutiinia mainosten tekemiseen liukuhihnameiningillä, törmää varmasti ennemmin tai myöhemmin Facebook-mainoskuvien tekstimäärän rajoitukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että mainoskuvan pinta-alasta tekstiä saa olla maksimissaan 20%. Sääntö hölleni hieman parisen vuotta sitten, mutta käytännössä vain sen verran, että jos tekstiä on enemmän kuin 20% pinta-alasta, mainonta on vain yksinkertaisesti kalliimpaa ja mainoksia näytetään kohdeyleisölle vähemmän kuin vähäisemmällä tekstillä. Ja tässähän ei tietenkään ole mitään järkeä mainostajan näkökulmasta.

Tarkista tekstimäärän sopivuus ruudukkotyökalulla

Niin sanottu ruudukkotyökalu on monella mainostajalla ollut ahkerassa käytössä, kun on mietitty onko tekstiä liikaa vai sopivasti.

Facebook kertoo, että

Sallittuja 20 %:n tekstikäytännössä:

  • Kuvat tuotteista, joissa itsessään on tekstiä.
  • Kuvat tuotteiden todellisista käyttötilanteista ja tuotekuvat, joissa on tausta.

Kiellettyjä 20 %:n tekstikäytännössä:

  • Logoihin zoomatut tai tekstipeittoa sisältävät kuvat.
  • Kuvat, joita selkeästi muokattu siten, että tuotteeseen on lisätty tekstiä.

Jos kuvassasi on yli 20 prosenttia tekstiä, tarkista mainoksesi teksti ja muokkaa sitten mainostasi. Muista, että jos mainoksesi on mainostettu julkaisu, sinun täytyy poistaa se ja julkaista se uudelleen, jotta sitä voidaan mainostaa.

Ruudukkotyökaluun pääset tästä

  1. Valitse Selaa ja lataa kuva, jota haluat käyttää mainoksessasi.
  2. Valitsemalla Näytä ruudukko saat kuvan näkyviin 5×5-ruudukossa.
  3. Klikkaa tekstiä sisältäviä ruutuja. Jos tekstiä on kuudessa tai useammassa ruudussa, kuvassa on hyvin todennäköisesti enemmän kuin 20 % tekstiä eikä se täytä uutisissa tai oikeassa sarakkeessa

Ruudukkotyökalu ilmoittaa sitten onko mainoksesi tekstimäärä ok vaiko ei. Jos tekstiä on paljon, mainoksen teho saattaa kärsiä, eikä se tietenkään ole toivottavaa. Jos tekstiä on Facebookin mielestä liikaa, sitä ei hyväksytä. Eli ihan pelkällä tekstillä tuskin kannattaa kokeilla mainostaa.

Facebook-mainonta. Tekstin määrän mittaaminen text overlay-työkalulla.

Näin ruudukkotyökalu kertoo kuvasi tekstimäärän sopivuudesta

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle?

Nyt kuviin voidaan siis helpommin lisätä tuotteita, joissa on valmiiksi tekstiä, tekstimuotoisia logoja jne. Juuri logot ovat olleet hankalia ennen – usein mainoskuvaan olisi järkevää laittaa tunnistettava logo, mutta tekstilogot ovat niin yleisiä, että niiden käytössä on ollut haasteita tekstirajoituksen kanssa.

Jos somekuvien ja mainoskuvien tekeminen on työlästä, osta ihmeessä graafikkomme vetämä Kuvia someen -valmennus!

Kuulu Akatemia somekuvakoulutus

Canva – paras ilmainen kuvankäsittelyohjelma

Kuvankäsittely

Facebook diaesitys – näin muutat kuvat videoksi

Facebook diaesitys - kuvat videoiksi

Facebook