Call to action nappula tuo tehoa Facebook -mainontaan

Se mikä vaikuttaa mainosten tehoon on toimintokutsu, eli CTA. Siis vanha kunnon call-to-action, joka tutkitusti lisää klikkailua merkittävästi. CTA-vaihtoehtoja on useampia, riippuen toki siitä mitä mainoksella haetaan. Tai sitten ei ole pakko valita mitään painiketta.

CTA-nappula

Valitse mainoskuva huolella, tekstiä rajoitetusti

Jos olet mainostanut Facebookissa, tiedät varmaankin, että vain vaivainen viidennes mainoskuvan pinta-alasta saa olla tekstin peitossa. 20% ei ole kovin paljon ja mainoskuvat ovat itse asiassa suhteellisen isoja Facebookissa. Tästä asiasta olemme bloganneet, joten lue kirjoituksemme tekstistä ja kuvistaTäällä voit mitata onko kuvassasi sopivasti vai liikaa tekstiä.

Tässä onkin syy, miksi kehotan valitsemaan mainoskuvat huolella. Omasta mielestäni juuri sopivan kuvan valitseminen onkin aikaavievin prosessi mainoksen tekemisessä. Joka tapauksessa, koska tekstiä saa olla niin vähän, nämä uudet kehoitenappulat helpottavat tekstipainetta kovasti. Melko usein olen kokeillut onneani, josko FB sittenkin hyväksyisi liian suuren mainostekstifonttini tai liian suuren informaatiomäärän kuvan päällä. Joskus se hyväksyy sellaiset mainokset, mutta keskeyttää ne yhtäkkiä kertoen että syynä on liiallinen tekstimäärä. Sekin on varmasti hyvä kertoa, että Facebookin nimeä ei saa olla mainosteksteissä.

Mainoksen sijoittelu Facebook-sivulle

Missä kohti sivua mainos sitten on tehokas? Se riippuu taas siitä, mitä mainoksella halutaan saada aikaiseksi, mutta olettaen että haetaan esimerkiksi sivutykkäyksiä, niin paras paikka on sijoittaa se aikajanalle. Jos tavoitteenasi on brändinäkyvyys, niin mainoksen laittaa myös oikeaan laitaan.. Pitää vain muistaa, että oikean sivupalkin mainospaikat ovat vähemmän klikattuja kuin muut mainospaikat. Aikajanamainos on KOLME kertaa tehokkaampi, kuin sivun oikeaan laitaan sijoitellut pikkumainokset. Alla kuva siitä missä kohden mainoksenluontiprosessia paikka nyt valitaan. Nykyisin sijoitteluvalikko on vaikeasti huomattavissa, koska näkymä on alla oleva:

Mainosten_hallinta_sijoittelu

Kun näet ylläolevan kuvan ja haluat muokata automaattista sijoittelua, klikkaatkin rastin ruutuun MUOKKAA SIJOITTELUA. Tällöin saat näkyviisi alla olevan näkymän. Seuraavaksi klikkaatkin kohdan Facebook auki ja voit valita alla olevan kuvan näkymästä joko raksin ruutuun tai rastin ruudusta pois riippuen siitä mitä mainospaikkoja mainoksellesi valikoit.

Lisää Facebook-mainosten sijoitteluista kerromme toisessa blogikirjoituksessamme.

3 vinkkiä tehokkaaseen Facebook mainontaan

  1. Valitse kuva huolella. Mieti millainen kuva houkuttelee kohdeyleisöäsi reagoimaan haluamallasi tavalla
  2. A/B testaus. Älä toki tyydy yhteen mainoskuvaan ja -tekstiin. Kokeile mikä kuva toimii parhaiten ja mikä teksti toimii parhaiten. Kun olet pyörittänyt mainosta muutamalla eri kuvalla, katso puhtaasti mainoksen analytiikkaa ja valitse tehokkain, eli se, joka on aiheuttanut eniten reagointeja. Klikkauksia, konversioita, tykkäyksiä, jakoja – mikä tavoitteesi nyt olikaan. Panosta tehokkaimpaan vaihtoehtoon suuremmalla rahalla.
  3. Kokeile eri kehotteita. Tee A/B -testausta siis myös (ja etenkin) kehoitteiden kanssa. Toimiiko ”Osta nyt” vai ”Lisätietoja” paremmin. Tämä on niin tuote- ja alakohtaista, että tehokkaimman kehoitteen löydät vain kokeilemalla. Kehoitteet ovat mahtava uusi lisäys mainosten tehokkuuden kokeiluun!

Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa enemmänkin, tutustu koulutuksiimme!

Facebook-koulutukset