Päivitetty 11.10.2018

Facebookin emoji-reaktiot ja Twitterin gif-kuvat tuovat visuaalisuutta ja välittävät tunteita somekanavissa. Visuaalisuus sosiaalisen median kanavissa on ollut jo pitkään kasvava trendi, ja emoji-reaktiot sekä gif-kuvat ovat selkeästi Facebookin ja Twitterin tapa vastata siihen.

On innostavaa seurata, kuinka ihmiset niitä käyttävät.

Tykkää emojeilla – emoji-reaktiot ovat hauska tapa kertoa fiiliksistä!

Facebookin Tykkää-painikkeessa on useita vaihtoehtoja reagoida Facebook-julkaisuun. Reaktiot eivät ole mikään itsestäänselvyys, vaan aikoinaan Facebook julkaisi ne käyttöön kuukausien spekulaation ja testauksen jälkeen. Aikaisemmin Tykkää-painikkeella pystyi nimensä mukaisesti vain tykkäämään eli peukuttamaan.

Olet varmasti nähnyt näitä emoji-reaktioita Facebook-aikajanallasi.

Facebook-reaktiot ovat visuaalinen keino kertoa omista tunteista julkaistua asiaa kohtaan.

Reaktioiden lisäksi mukana on tietysti myös tuttu Tykkää-painike – se onkin ollut uusien reaktioiden innoittajana. Muita reaktioita puolestaan ovat ihastu-, haha-, vau-, surullinen- ja vihainen-emojit. Näistä reaktioista rakkautta kuvaava ihastu-emoji on ollut suosituin.

Näin käytät uusia Facebook-reaktioita

Tietokoneella saat tykkäystoiminnot käyttöösi laittamalla hiiren osoittimen tutun Tykkää-painikkeen päälle. Puhelimella uudet reaktiot tulevat näkyville, kun painat sormella pitkään Tykkää-painiketta. Silloin reaktiovalikko avautuu näkyville.

Tältä Facebookin emoji-reaktio-valikko näyttää.

Miten Facebook-reaktiot vaikuttavat Facebook-markkinointiin?

Siitä asti, kun Facebookissa on ollut tykkää-painike, ihmiset ovat kyselleet En tykkää -painikkeen perään. Tämä on loogista, sillä eihän kaikista Facebook-julkaisuista voi tykätä: esimerkiksi suru-uutiset ja erot ovat tällaisia. Jos haluaa reagoida tämänkaltaiseen julkaisuun, ei todennäköisesti halua käyttää tykkää-painiketta. Tähän emoji-reaktiot ovat puolestaan oivallisia.

Facebook-reaktiot tuovat mukanaan tietysti myös uniikkia dataa. Pääset Facebook-yrityssivusi Kävijätiedot-välilehdeltä katsomaan julkaisujesi analytiikkaa.

Facebook-reaktiot näkyvät myös Facebook-analytiikassa.

Emoji-reaktiot antavat sinulle ja yrityksellesi entistä paremman käsityksen siitä, miten yleisösi reagoi sisältöösi. Siispä kysymys ”Mitä emojireaktiot oikein tarkoittavat?” nousee oleellisena esille.

Saatat esimerkiksi saada julkaisuusi reaktioksi kasan viha-emojeita, ja silti julkaisun linkin klikkausprosentti on korkeampi kuin muissa julkaisuissa. Facebook on kertonut, että ainakin tällä hetkellä kaikki reaktiot lasketaan ikään kuin tykkäyksiksi. Eli mikäli joku reagoi julkaisuusi viha-emojilla, se nostaa julkaisun näkyvyyttä tykkäysten tavoin.

Onko tämä sitten hyvä asia? Se riippuu tietysti tavoitteestasi. On kuitenkin selvää, että pelkkä tykkäyksien ja rakkaus-emojien tavoittelu ei ole uuden toiminnon tarkoitus. Toivotut reaktiot julkaisuihin sekä reaktioiden tavoitteet löytyvät ajan mittaan kokeilemalla ja tutkimalla – sitten tiedät, mitä reaktioita millaisellakin sisällöllä kannattaa tavoitella.

Emoji-reaktiot Facebookiin, GIF-kuvat Twitteriin

Facebookin tavoin myös Twitter on panostanut visuaalisuuteen. Twitterissä on nimittäin helppo tapa lisätä gif-kuvia twiitteihin. Twiitteihin voi lisätä myös omia gif-kuvia tavallisten kuvien tapaan, mutta gif-valikosta niiden etsiminen ja käyttäminen on helpompaa.

Twitterissä voit tehdä twiitistä visuaalisemman gif-kuvilla.

Näin laitat GIF-kuvia twiitteihin

Oletko jo kokeillut giffejä twiiteissäsi?

Twitter-giffit saat helposti käyttöön twiittien kirjoituskentän alalaidasta. Gif-painikkeesta avautuu valikko, jonka kattavasta valikoimasta löydät helposti hakutoiminnon avulla sopivan gif-kuvan twiittiisi. Voit myös satunnaisesti selailla sopivaa giffiä valmiiksi esillä olevista gif-kuvista.

Twitter-giffit on jaettu valmiiksi selkeisiin kategorioihin.

Tämä Twitterin gif-toiminto muistuttaa paljon giffien lisäystä Peach-sovelluksessa. Sekä Facebookin emoji-reaktiot että Twitterin gif-kuvat selkeästi osoittavat, että ihmiset kaipaavat entistä enemmän visuaalisuutta sosiaalisen median kanaviin.

Lähde: Social Media Today: Facebook’s Reactions are Here – Here’s How They’ll Change Your Approach to Facebook Marketing

Sisältöä Twitteriin

Sisaltoa twitteriin

Twitter

7 vinkkiä onnistuneeseen Facebook-postaukseen

Miten tuoda uusia ideoita yrityksen Facebook-tilille? Kokeile vaikka näitä seitsemään vinkkiä!

Facebook