Facebook ilmoitti yllättäen ottavansa virallisesti käyttöön sen kaikkein vaikuttavimman markkinointiaseensa: ystävien suosittelut.

Markkinointialan ihmiset ovat jo pitkään tienneet, että suurin yksittäinen ostopäätökseen vaikuttava tekijä on ystävän tai tuttavan suositus. Tästä onkin tehty varsin laaja tutkimus Deloittella ”Digital Democracy Survey”, tutustu ihmeessä jos aihepiiri kiinnostaa. Alla on kuvakaappaus tutkimuksesta.

KUVA

Deloitten Digital Democracy survey selvitti, että suurin yksittäinen ostopäätökseen vaikuttava tekijä on ystävän tai tuttavan suositus.

Pyydä suosituksia

Uusi työkalu antaa todellista hyötyä Facebookia käyttäville yrityksille. Kun ihmiset nyt pyytävät suositusta paikallisista palveluista tai vaikkapa hyvistä ravintoloista, hän voi klikata postaukseen ”suositukset” päälle. Tämän jälkeen julkaisuketju toimii suositusten keräyspaikkana ja kun ihmiset suosittelevat palveluita, niin suositeltavien yritysten osoitteet ja Facebook-sivut tulevat heti suosituksissa näkyviin. Ihmiset siis ohjataan suoraan karttanäkymään ja/tai yrityksen FB-sivulle. Suosituksiahan on tehty aina, mutta karttanäkymä ja FB-sivujen suora ilmaantuminen kommenttikenttään on täysin uutta.

Facebook esittelee uuden työkalunsa varsin havainnollsesti videolla.

Saimme suoraan yhdysvaltalaiselta ystävältämme kuvakaappauksen uutuudesta. Näin se otetaan käyttöön:

KUVA

KUVA

Alla oleva kuva on Wired-lehden artikkelista, jossa työkalusta kerrotaan.

KUVA

Löydä paikallisia tapahtumia

Toinen uutuus, mitä työkalulla voi tehdä, on tapahtumien etsiminen ja löytäminen. Tämä on mahdollista vasta tulevilla viikoilla Yhdysvalloissa, joten Suomessa joutunemme odottamaan vielä tovin. Tapahtumat saavat oman erillisen dashboardinsa tulevien viikkojen aikana.

Uusia toiminnallisuuksia yrityksille

Yrityssivut saavat muitakin uusia toiminnallisuuksia Facebookissa. (Suomessa siis kuukausien sisällä). Näillä toiminnallisuuksilla halutaan helpottaa ihmisiä asioimaan yrityksissä.

  • Varaa aika: Paikalliset yritykset, joihin pitää varata aika, kuten kampaamot, voivat nyt lisätä ajanvarausnapin yrityssivulleen Facebookiiin. Kun sitä klikkaa, voidaan nähdä kaikki vapaat ajat sekä palvelut. Yritys palaa asiaan FB Messengerillä ja vahvistaa ajan.
  • Pyydä tarjous: Jotkut paikalliset yritykset voivat tarjota nyt ”Pyydä tarjous” nappulan, jonka kautta on helppoa ja nopeaa pyytää heiltä tarjous palveluista.
  • Osta lippuja elokuviin ja tapahtumiin: Yhdysvalloissa voidaan jo nyt, Suomessa todennäköisesti pian, ostaa elokuvalippuja. Yhteistyössä Ticketmasterin ja Eventbriten kanssa Facebook myös mahdollistaa lippujen suoran ostamisen Facebookista poistumatta Facebookista.

Miltä tämä tuntuu asiakkaan näkökulmasta?

Etsiskelin Youtubesta jo mahdollisia kommentteja. Näitä uutuuksia on siis lähdetty Jenkeissäkin laittamaan linjoille 19.10.2016, eli kyseessä on erittäin tuore uudistus. Löysin kuitenkin heti videon henkilöstä, joka oli suosituksia jo Facebookissa pyytänyt ja saanutkin. Hän koki palvelun erittäin hyödyllisenä ja hyvin toimivana.

Jos Facebook-mainonta kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä!

Facebook-koulutukset