Ota yhteyttä

Facebook-tapahtumat – niistä hyötyä yrityksen tapahtumamarkkinoinnille?

Luodako Facebook-tapahtuma vai ei? Tapahtuma on tehokas tapahtuman näkyvyyden levittäjä, sillä apahtumavastauksen antaneet levittävät tietoa eteenpäin.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Facebook-tapahtumat elävät juuri nyt toista kukoistuskauttaan. Nykyään siis yrityssivujen luomat tapahtumat leviävät verrattain hyvin, koska joka ikinen, joka klikkaa osallistuvansa tapahtumaan tai olevansa siitä kiinnostunut, levittää tapahtuman automaattisesti koko omalle verkostolleen. Tapahtuma saattaa siis olla erittäin tehokas tapahtuman näkyvyyden levittäjä.

Mitä päivittäisin tapahtumasivulle?

Tapahtumasivulle kannattaa tietenkin laittaa kaikki mahdollinen tapahtumaan liittyvä tieto ja mielellään jo ennen tapahtumaan sinne voidaan päivittää ajankohtaiset asiat ja tulevat asiat. Mikäs sen hauskempaa, jos sinne vielä kootaan kuvia tapahtuman aikana tai jälkikäteen. Alla kuva kuinka esimerkiksi joulukonserttitapahtumassa kysyttiin ennakkoon mitä lauluja valitaan yhteislauluksi. Itse tapahtumassa laulettiin sitten yleisön valinta, mukava tapa keskustella osallistujien kanssa jo ennakkoon. Tehokkaimmin toimivat tapahtumat ovat hyvinkin aktiivisia tämän suhteen, vaikka suurinta osaa tapahtumista ei ihan tällä tasolla päivitetäkään.

Facebook tapahtumasivu kysely
Voit tehdä tapahtumasivullesi esimerkiksi kyselyitä, joihin voivat vastata kaikki tapahtumaan myönteisesti vastanneet henkilöt.

Tapahtuman maksettu mainonta Facebookissa

Tapahtumaa voi mainostaa kahdella eri tavalla Facebookissa. Voit tehdä tapahtumasta normaalin julkaisun, johon liität Facebook-tapahtuman linkin ja muutaman saatesanan. Sen jälkeen voit mainostaa kyseistä julkaisua. Toinen vaihtoehto on valita mainostyökalusta ”Lisää osallistujia tapahtumaasi”. Tämä mainostyyppi on usein kalliimpi kuin julkaisun mainostaminen, mutta toisaalta koska siinä pyydetään ihmisiä klikkaamaan ”osallistun tapahtumaan” tai ”olen kiinnostunut tapahtumasta”, niin näiden mainosten avulla tapahtuma leviää nopeasti uusille kohderyhmille. Kumpi on tehokkaampi tapa mainostaa, on täysin tapahtumakohtaista ja suosittelenkin kokeilemaan kumpaakin mainostyyppiä.

Facebook tapahtuman mainostaminen Facebookissa
Aloita mainostaminen Facebookin mainostyökalussa valitsemalla tavoitteeksi sitoutuminen
Facebook tapahtuman mainostaminen Facebookin mainostyökalussa
Sen jälkeen valitse Tapahtumavastaukset.

Facebookissa voit myös valita mainoskohdennuksen siten, että voit mainostaa joko pelkästään tapahtumaasi vastanneille ihmisille tai voit sulkea pois nimenomaan ne ihmiset, jotka ovat jo vastanneet tapahtumaasi osallistumisesta. Kuva alla:

Facebook tapahtuman mainostaminen tapahtumaan vastanneille ihmisille
Jos sinulla on jo tapahtuma olemassa, voit mainostaa sisältöjä joko kaikille, jotka ovat jo vastanneet tapahtumaan jotakin tai voit mainostaa tapahtumaan kaikille muille paitsi jo tapahtumaan vastanneille.

Tapahtumatyökalu muuttuu säännöllisesti

Tapahtumatyökalu Facebookissa muuttuu kuitenkin usein. Sen takia tapahtumien suhteen kannattaa koko ajan olla skarppina.

Jos olet kiinnostunut näistä ja muistakin Facebookin ominaisuuksista, joilla saat tehot irti Facebook-markkinoinnista, tutustu Facebook-koulutuksiimme ja pyydä tarjous!

Facebook-koulutukset