Luulin jo, että Facebook-tykkääjien ostaminen rahalla olisi historiaa, mutta niin vain tällä viikolla törmäsin uuden yrityksen profiiliin, jonka tykkääjät oli hyvin todennäköisesti ostettu rahalla jostakin palvelusta. Käytännössähän asia ei kenellekään kuulu niin kauan, kun asia pidetään yrityksen sisäisenä, eikä Facebook huomaa tätä sääntörikkomusta.

Joillakin aloilla kuluttaja-asiakkaita kuitenkin houkutellaan ostamaan palvelua yritykseltä sillä perusteella, että juuri heillä on laaja tykkääjäkunta Facebookissa ja että heiltä kannattaa ostaa sen takia, että asiakkaatkin pääsevät näin laajojen tykkääjämassojen näkyville. Tällöin on kyse jo huijaamisesta. Huomioi, että nyt puhumme kolmannelta osapuolelta ostettavista tykkääjistä ja tykkäyksistä, eli ns. tykkäysfarmien käytöstä. Kyse ei ole siis maksullisen mainonnan kautta ostettavista tykkäyksistä.

Facebook-tykkääjien ostaminen vahingoittaa yrityssivua

Facebook ilmaisee selkeästi, ettei se hyväksy sivutykkääjäkaupustelijoiden toimintaa, vaan on vahvasti niitä vastaan. Se myös ohjeistaa sivujen ylläpitäjiä olemaan ostamatta sivutykkäyksiä palveluntarjoajilta, koska ne tuhoavat Facebook-sivun näkyvyyden Facebookissa. Jos tämä olisi järkevää toimintaa, niin kaikkihan tätä tekisivät. Kaikki haluaisivat näin helpon ratkaisun.

Kun Facebook-sivulla on ketä tahansa tykkääjiä, nämä tykkääjät eivät reagoi yrityssivun sisältöihin. Tästä taas seuraa Facebook-sivun näkyvyyden hiipuminen. Tämän jälkeen yrityssivu ei näy enää mihinkään muuten kuin mainosrahan avulla ja mainosrahaa pitää käyttää paljon.

Tässä suomalainen kokemus tykkääjien myyjistä

Pääosin tykkäyspalvelut kuitenkin ostetaan itse netistä hyvin helposti. Alla pari kuvaa. ja englanninkielisiä karuja asiakaskokemuksia löytyykin monia.

Facebook-tykkääjien ostaminen

Tuhat tykkääjää 15 dollarilla.

Osta_Facebook_fanit_ja_saat_enemmän_tykkääjiä_fanisivullesi_jo_tänään

Yleensä tykkääjiä ei voi ostaa maakohtaisesti, eli tykkääjät ovat mistä päin maailmaa vain. Jotkut palvelut tarjoavat jopa ripotellusti tykkääviä henkilöitä, mikä on vähemmän epäilyttävää, mutta yhtä haitallista.

Tämän takia Facebook-sivu menee pilalle ostettujen tykkäysten takia:

Alla syitä millä tavoin Facebook-sivu vahingoittuu ostettujen tykkäysten seurauksena.

  • EdgeRank: Facebook käyttää sitoutuneisuusastetta mittarinaan ymmärtääkseen kuinka mielenkiintoista sisältöä yrityssivusi tarjoaa ja kuinka monen sivutykkääjäsi pitäisi nähdä kiintoisat sisältösi. Jos sivulla on tuhansia epäaktiivisia ja sisältöihisi reagoimattomia ihmisiä, Facebook tulkitsee sivusi niin tylsäksi, ettei sivusi sisältöjä kannata näyttää ihmisille ainakaan ilman mainosrahaa.
  • Uskottavuus: Nykyisin Facebook-käyttäjät ovat fiksuja, eivätkä ihan hevillä mene halpaan suurten numeroiden edessä. Jos pienen paikkakunnan yrityksen paikallisella yrityssivulla on yhtäkkiä 30 000 sivutykkääjää, epäilykset heräävät. Tai jos tietyn alan yrityksen muilla kilpailijoilla yhdellä paikkakunnalla on täysin erilaiset tykkääjämäärät kuin muilla, epäilykset saattavat herätä. Ainakin jos postausten alla on yhä vain se yksi tai muutama tykkäys tai kommentti, eivätkä ne ole missään suhteessa tykkääjämääriin.
  • Asiakasymmärrys: Yksi tärkeimmistä syistä miksi Facebookissa kannattaa rakentaa hyvä fanipohja, on alustan tarjoama mahdollisuus kerätä valtavat määrät tietoa omista aktiivisista tykkääjistä. Minkä ikäisiä he ovat? Missä he asuvat? Mitä muita mielenkiinnon kohteita heillä on? Kaikki tämä arvokas informaatio menee välittömästi hukkaan, kun ostetaan könttänä ketä sattuu tykkääjiä mistä lie päin maailmaa.
  • Mainostaminen: Kun sivusi on täynnä feikkitykkääjiä, myös arvokas maksullinen mainontasi houkuttelee heitä kehiin entistäkin enemmän. Ei ole keinoa filtteröidä heitä pois. Lisäksi, koska sivun normaalit postaukset eivät näy enää ilman mainosrahaa mihinkään (koska suurin osa sivutykkääjistä ei reagoi postauksiin mitenkään), joutuu yritys käyttämään poikkeuksetta rahaa, jotta postaukset tavoittaisivat oikean kohderyhmän ja asiakkaat. Toki jos Facebookiin ei ole tultukaan bisneksen takia, vaan jostain muista syistä (en kyllä keksi muita syitä, mutta voihan niitä olla), on ihan sama kenelle julkaisut näkyvät.
  • Aika: Kunhan huomaat miten ison virheen olet tehnyt FB-tykkääjien ostossa, ainoa keino on siivota tykkääjät pois sivulta. Se vie paljon aikaa. Voi jopa olla, että on parempi deletoida koko sivu ja aloittaa alusta.

Käytännössä nämä kaikki samat asiat pätevät myös Tykkää ja jaa -kisojen toteuttajien sivuilla ja tästä olemme aiemmin kirjoittaneet blogissamme, lue se täältä.

Miten tunnistaa ostetut tykkääjät?

Kuluttajan tuskin kannattaa normaalisti päätänsä vaivata sillä, onko yrityssivujen tykkääjät aitoja vai eivät. Jos kuitenkin olet myymässä omaisuuttasi ja kuulet, että joltakin yritykseltä kannattaa ostaa myyntipalvelu, koska FB-sivutykkääjiä on niin paljon, niin tällöin kannattaa kysyä mitä näkyvyys käytännössä tarkoittaa. Vaikka sivulla olisi miljoona tykkääjää, sisällöt saattavat silti näkyä vain sadalle ihmiselle. Eli mustaa valkoisella olisi hyvä saada.

Yrityksille tarjotaan jonkin verran ns. affiliate-markkinointipalveluita, useimmiten bloggareiden taholta. Tällä puolella homma on selkeästi ammattimaisempaa, bloggaajilla on homma hanskassa suht hyvin ja he ymmärtävät, että jotta yritykset voivat tehdä ostopäätöksiä, tarvitaan statistiikkaa nähtäville. Tällä viikolla törmäsin myös tällaiseen, kun asiakkaallemme tarjottiin näkyvyyttä affiliate-blogin Facebook-sivun kautta. Kyseisen sivun näkyvyys ja sitoutuneisuus olivat korkeita, mutta lähinnä kilpailupostausten kohdalla. Normaalit julkaisut, joissa ei arvottu kenellekään mitään, jäivät hyvin pieniksi reaktioiden määrässä. Blogaaja oli kuitenkin valmis tarjoamaan raportit näkyville ja hinnoittelu oli järkevä, perustuen näyttökertoihin.

Miksi omat epäilykseni heräsivät alunperin? Siksi, kun kyseessä on hyvin tuore yritys keskisuurella paikkakunnalla. Facebook-sivulla on kuitenkin yli 15 000 tykkääjää, joista 15 tuhatta on tullut sivulle yhtenä päivänä. Saman kaupungin suosittu kauppakeskus jää noin kymmeneen tuhanteen tykkääjään, samoin kuin erinomaisesti Facebookiaan hoitava ravintola, joka on erityisen suosittu erittäin aktiivisesti somea käyttävien nuorten aikuisten keskuudessa. Samoin kummankin sivun tykkääjistä tunnen itse henkilökohtaisesti noin parisataa henkilöä, kun taas tämän uuden yrityksen 15 tuhannesta tykkääjästä tunnen ainoastaan parikymmentä, vaikka olen juuri oikeata kohderyhmää yritykselle.

Päivitys 6.10.2019
Tykkääjien määrä on tipahtanut parilla tuhannella, mutta on edelleen isompi kuin paikkakunnan suurimmalla kauppakeskuksella. Tykkääjien määrään nähden arvosteluita ei ole parin vuoden aikana ilmaantunut. Sivu saa myös erittäin huonot pisteet Likealyzer-analytiikkatyökalulta, joka mittaa objektiivisesti Facebook-sivujen laatua.

Alla esimerkki epäilemästäni ostotykkäyssivusta sekä hyvinhoidetusta Facebook-sivusta

FB-tykkääjien ostajan sivutykkääjät
Todella paljon tykkääjiä, mutta ei juurikaan arvosteluita. Tällä sivulla on enemmän tykkääjiä kuin kyseisen paikkakunnan suurimmalla kauppakeskuksella, vaikka tässä on kyseessä yksi pienehkö toimija, jolla on rajattu asiakaskohderyhmä. Vaikka toimija on omalla paikkakunnallani, suuresta tykkääjämäärästä löytyy vain alle 30 omaa tuttuani, mikä on hassua, sillä juuri minun ystäväpiirini lienee tämän yrityksen kohderyhmää. Vertaa tuttujen tykkäyksiä toisen sivun tykkääjiin.
Kauppakeskus_Valkea_-_Etusivu
Saman paikkakunnan suurin kauppakeskus, joka hoitaa FB-sivuansa oikein hyvin. Kauppakeskuksella on suunnilleen saman verran (mutta vähemmän) tykkääjiä, kuin edellisellä yrityksellä, jonka kohderyhmä on huomattavasti pienempi. Kauppakeskuksella on juuri niin paljon arvosteluja, kuin tuon kokoisella sivulla odottaa olevankin. Suuri osa tuttavistani löytyy myöskin sivun tykkääjien joukosta, kuten tämän kokoisella paikkakunnalla voi odottaa.

 

Huom, en aio esittää kuvia yrityksestä, jonka arvelen tykkäyksiä ostaneen, en myöskään tule kertomaan yrityksen nimeä kysyjille. En toivo aloittavalle yritykselle pahaa ja luultavasti tykkäysten ostaminen on tapahtunut tietämättömyyden takia.

Someseuraajien ostaminen missä tahansa somekanavassa herättää huomiota Suomen kokoisessa maassa

Suomi on niin pieni maa, että esimerkiksi Twitterin suomalaisaktiivit kyllä tuntevat toisensa. Siksi seuraajien ostaminen herättää heti huomion. Lue esimerkiksi Harto Pöngän blogikirjoitus Näin tunnistat Twitter-seuraajien ostajan tai lue twiittiketju, jossa puhutaan seuraajien ostamisesta.

Myös Instagram jahtaa feikkiseuraajien ostajia ja tarjoajia. Taistelu ei ole helppoa, sillä esimerkiksi pelkästään Facebookissa on noin 81 miljoonaa feikkiprofiilia. Instagramissa tilin luominen on vieläkin helpompaa.

Jos asia jäi vielä vaivaamaan, lue myös tämä Blogikonsultin blogikirjoitus, joka täydentää omaa kirjoitustamme. Myös tämä englanninkielinen kirjoitus on valaiseva. Tämä taas sopii edistyneille lukijoille ja sisältää myös dataa.