Liidien kerääminen on yksi tärkeimmistä B2B-yrityksen markkinointitoimenpiteistä. Itse asiassa se on myynnin tukitoiminto ja mahdollistaa sen, ettei yrityksen myyntiosaston tarvitse soitella kylmäsoittoja ja toivoa, että yritystä tai tuotteita yhtään tuntemattomat ihmiset yhtäkkiä yrityksen tuotteista kiinnostuisivat. Liidit, eli yrityksestä tai tuotteesta selkeästi kiinnostuneet ihmiset helpottavat myynnin tehtävää valtavasti.

Facebookilla on oma mainosmuotonsa liidienkeräämiseen.

Liidien keruu Facebookin mainostyökalulla

Liidien luonti on kiinnostuksen rakentamista yrityksen tuotteisiin tai palveluihin. Yritykset tekevät tätä usein luomalla kampanjoita, jotka kannustavat asiakkaita täyttämään yhteystietonsa lomakkeeseen. Käytännössä voit siis kerätä ihmisiltä mielipiteitä ja sähköpostiosoitteita kyselemällä heiltä sitä lomakkeella.

Perinteisesti liidimainosten avulla on kerätty uutiskirjetilauksia tai yritystietoja. Nyt liidimainoksille on käytettävissä kuusi toimintokutsupainiketta. Ne ovat:

  • Rekisteröidy
  • Tilaukset
  • Lisätietoja
  • Hae nyt
  • Pyydä tarjous
  • Lataa

Voit myös mukauttaa lomakettasi käyttämällä avoimia kysymyksiä, monivalintakysymyksiä ja yhteydenottokenttiä, jotta voit kerätä yrityksellesi tärkeitä tietoja. Toki pitää muistaa, ettei ahnehdi tietoja ja kyselee vain olennaisia asioita, sillä jokaisen ”ylimääräisen” kysymyksen kohdalla menetetään muutama vastaaja.

KUVA

Vinkkejä liidimainoksiin

Tavallinen liidienkeruutapa Facebook-markkinoinnissa on käyttää sovelluksia, joilla kerätään ihmisten sähköpostiosoitteita tai tehdä sellaisia mainoksia, jotka ohjaavat laskeutumissivulle, jossa sitten kysytään yhteystiedot. No miten sitten saadaan ihminen jättämään yhteystiedot? Siten, että sinulla on oikeasti jotakin, mikä ihmisiä kiinnostaa! Hyvin yksinkertaista. Ei siis kannata olettaa, että ihmisiä esimerkiksi kiinnostaisi tilata teidän sähköpostikirjeenne, jollette ensin osoita jotenkin miksi näin kannattaisi tehdä. Laita siis enemmän sisältöä mainokseen, kuin normaalisti tekisit.

Kupongit, kilpailut, arvonnat ja erikoistarjoukset ovat toimivia ja kannustavat ihmisiä jättämään yhteystietonsa ja mahdollisesti muutakin tietoa.

Tärkeintä on ymmärtää, että liidimainonnalla olet juuri keskeyttänyt ihmisen Facebookauksen, ja tämän keskittyminen sinun asiaasi kestää juuri niin kauan kuin hän tuntee saavansa sinulta jotain vastinetta itselleen.

Facebookin vinkit liidimainoksiin

  1. Kun testaat, luo kaksi erillistä kampanjaa, joista toinen käyttää Sivustokonversiot-tavoitetta ja toinen Liidien luonti -tavoitetta.
  2. Käytä samaa budjettia, tarjousta, kohdennusta, sijoittamista vain mobiiliin ja samankaltaista näytössä näkyvää luovaa sisältöä molemmissa kampanjoissa, mutta määritä sivustokonversioiden kampanja ohjaamaan ihmiset verkkosivulle, joka sisältää täytettävän lomakkeen. Varmista, että pikselisi on sijoitettu oikein lähetyksen jälkeiselle verkkosivulle, jotta voit seurata liiditapahtumia.
  3. Varmista, että tarkastelet oikeita mittareita. Mainosten hallinnan Kustannus konversiota kohden -mittari voi olla harhaanjohtava, jos käytät samaa konversiopikseliä myös muille toimille kuin lomakkeen lähettämiselle. Liidit (mukautetun kohderyhmän pikseli) on parempi mittari sen ymmärtämiseen, mitkä liidit linkkimainos loi. Käytetty summa / liidit (mukautetun kohderyhmän pikseli) antaa sinulle oikeat liidikohtaisen kustannuksen perustiedot.

Sitten vain odottelemaan milloin tämä mainostyyppit todella Suomeen rantautuu!

KUVA

Luulisi, ettei kestä enää kovin kauaa, sillä Facebookin sivujen hallinnassa JULKAISUTYÖKALUJEN alla on jo tällainen näkymä:

KUVA

Muokkaus: Pyydettiin vielä suomenkielisiä Facebookin omia ohjeita lisäksi, nehän löytyvät täältä: https://www.facebook.com/help/lead_ads