Ota yhteyttä

Facebookin mainostyökalun automaattiset säännöt

Hallinnoi tehokkaammin Facebook- ja Instagram mainoskampanjoitasi hyödyntämällä mainostyökalun tarjoamia automaattisia sääntöjä. Lue vinkit blogista!

PÄIVITETTY 29.11.2022

Facebookin mainostyökalulla pystyt määrittämään sääntöjä, jotka muokkaavat mainoskampanjoitasi automaattisesti. Onko sinulla jotain säännöllisiä tarkistuksia ja toimia, joita teet Facebookin mainosten hallinnassa tarkastellessasi meneillään olevia mainoskampanjoita? Keskeytätkö esimerkiksi heikosti toimivan mainoksen, kun se saavuttaa tietyn muuttujan? Kun haluat hallinnoida tehokkaammin Facebook mainoskampanjoitasi, kannattaa ottaa käyttöön Facebookin mainostyökalun tarjoamat automaattiset säännöt.

Automaattiset säännöt helpottavat tehokkuuden seuraamista

Voit luoda sääntöjä, jotka esimerkiksi poistavat mainoksesi käytöstä kun mainos ei toimi hyvin tai kasvattavat mainosjoukkosi budjettia kun mainoksesi saa paljon klikkauksia. Halutessasi saat sähköpostiin ilmoituksen kun näitä sääntöjä otetaan käyttöön ja tiedät heti, että mainoksissa on jotain muokattavaa. Automaattiset säännöt mahdollistavat entistä paremman Facebook mainosten hallinnan kun kampanjoiden, mainosjoukkojen tai mainosten tehokkuutta ei tarvitse tarkistaa päivittäin, vaan automaattiset säännöt tekevät puolestasi tarkistukset ja toiminnot, jotka tavallisesti tekisit manuaalisesti.

Automaattinen säännön luomisessa on kolme  pääkohtaa, joita kannattaa miettiä valmiiksi ennen säännön luomista. Ensin valitsen tason (kampanja, mainosjoukko tai mainos), jolle haluat säännön vaikuttavan. Toiseksi valitset ehdon, jolla säännön käynnistyy, ja lopuksi vielä toiminnon, jonka sääntö tekee.

Automaattisen säännön luominen

Automaattisen säännön luominen tapahtuu Facebookin Business Managerissa. Klikkaa Business Managerin yläreunasta vasemmalta Mainosten hallinta, siten valikosta auki kaikki työkalut ja valikosta Automaattiset säännöt.

Facebookin automaattiset säännöt

Näin avautuu hallitse sääntöjä sivu, josta pystyt tarkastelemaan jo luotuja sääntöjä ja luomaan uusia. Uuden luominen tapahtuu sivun yläreunasta vasemmalta, Luo sääntö –nappia painamalla. Tällöin sinulle aukeaa valikko, josta voit valita ensin päätavoitteen (kuva alla).

Facebookin automaattiset säännöt valikko

Jos teillä on esimerkiksi useampia kampanjoita yhtä aikaa pyörimässä Facebookissa tai Instagramissa ja haluat hyödyntää ja optimoida mainosbudjetin täysin, kannattaa luoda automaattinen sääntö, joka poistaa päällekkäisyydet eri kampanjoista.

Facebookin automaattiset säännöt päällekkäisyys

Samassa tilanteessa, kun useita mainoskampanjoita pyörii yhtä aikaa, voi olla viisasta toisaalta myös yhdistää kohderyhmiä. Sääntö luodaan, kuten alla:

Facebook mainonnan automaattiset säännöt kohderyhmän pirstaleisuus

 

Tai sitten voit luoda oman säännön. Ohjeet alla:

Säännön luomisen vaiheet ovat:

  1. Valitse mihin kohteisiin haluat sääntöä soveltaa: aktiiviset kampanjat, mainosjoukot vai mainokset.
  2. Valitse avattavasta Toiminto-valikosta, mitä haluat säännön tekevän, kun kampanja, mainosjoukko tai mainos täyttää sen ehdot, voit valita esimerkiksi, että mainostus keskeytyy tai saat vain ilmoituksen kun ehto täyttyy. Tai voit suurentaa tai pienentää budjettia säännön avulla.
  3. Valitse Ehdot-kohdasta ehto, joka käynnistää säännön. Esimerkiksi kun näyttötiheys kasvaa jonkun tietyn rajan yli. Jos haluat lisätä muitakin sääntöjä, klikkaa + napista. Vinkki: Aikaväli napista voit muokata sääntöjen kestoa ja attribuutioasetuksia. Jos haluat muokata sitä, kuinka monelta päivältä säännöllä kerätään tietoja, avaa avattava Aikaväli-valikko ja valitse haluamasi ajanjakso. Jos haluat seurata sitä, kuinka monta toimintoa mainoksesi tuotti tietyllä ajanjaksolla, klikkaa Vaihda attribuutiojakso ja valitse sitten näyttökertojen ja klikkausten attribuutiojaksot.
  4. Aikataulu määrittää sen kuinka usein sääntöä tarkistetaan. Sen voi jättää oletusasetukseen jatkuva.
  5. Ilmoitus säännön täyttymisestä tulee Facebookissa, ja saat siitä ilmoituksen myös sähköpostiisi kun lisäät sähköpostiosoitteen. Jos mainostiliä käyttää useampi henkilö ja he seuraavat joitain tiettyjä mainostuksia voit lisätä halutessasi useita sähköpostiosotteita.
  6. Nimeä sääntösi ja klikkaa sen jälkeen Luo. Nimeämisessä kannattaa käyttää sellaisia tietoja, joiden perusteella tiedät helposti mistä säännöstä on kyse.

Facebookin automaattiset säännöt mukautettu sääntö

Facebookin automaattiset säännöt mukautettu sääntö aikataulu

Yksinkertaisinta on luoda sääntöjä, joissa on vain yksi muuttuja, tällöin myös mainoksia, mainosjoukkoja ja kampanjoita on helppo muokata. Yksi hyvä sääntö on esimerkiksi määrittää keskimääräinen näyttötiheys, ja kun se ylitetään mainoksen näyttäminen katkaistaan. Eli voin luoda säännön, joka katkaisee mainoksen esittämisen kun näyttötiheys  on yli 3. Eli käytännössä en halua, että mainos näkyy liian usein samoille ihmisille, ja kun saan tästä vielä ilmoituksen sähköpostiini voin käydä muokkaamassa mainosjoukkoa. Näin parannan mainosten toimivuutta, ja pystyn tekemään tarvittavat muutokset nopeasti ja pienennän myös mainoksiin käytettyä rahaa, kun en käytä budjettia siihen että mainostan toistuvasti samoille ihmisille.

Sääntöjen hallitseminen

Hallitse sääntöjä -sivulla voit muokata olemassa olevia sääntöjä, poistaa niitä käytöstä tai ottaa niitä uudelleen käyttöön. Kun haluat muokata olemassa olevaa sääntöä, klikkaa sen nimeä taulukossa.

Voit valita, haluatko säännön olevan voimassa

  • Päällä nyt vai vain välillä
  • Kaikissa vai jossakin tai joissakin tiety(i)ssä kampanjassa
  • Mitä tapahtuu, kun sääntö täyttyy. Poistetaanko kampanja vai lähetetäänkö sinulle vain ilmoitus säännön täyttymisestä.

Kun päätät tehdä uusia sääntöjä varmista, että laitat vanhan pois päältä, jotta se ei esimerkiksi ole ristiriidassa vanhan säännön kanssa, tai ettei se mene päälle ja keskeytä kampanjaa. Kun haluat ottaa säännön käyttöön tai poistaa sen käytöstä, klikkaa valitsinta haluamasi säännön nimen vieressä.

Facebookin automaattiset säännöt sääntöjen hallinta

 

Nämä Facebookin automaattiset säännöt helpottavat mainosten hallintaa, mutta ne eivät kuitenkaan täysin poista mainosten seuraamista, mutta kaikkein toimimattomimmat mainokset huomaa helpommin. Itse sääntöjen luomiseen ei mene paljon aikaa, ja jokainen Facebook mainoksia tekevä ja seuraava osaa luoda itselleen tärkeitä sääntöjä.

Sinua saattaisi kiinnostaa

Meta mainonta Facebook mainonta

Meta mainonnan mainostyypit

Jos Facebook-mainonnan mahdollisuudet kiinnostavat enemmänkin, tutustu koulutustarjontaamme! Räätälöidään sopiva koulutus juuri teille!

Facebook-koulutukset