Ota yhteyttä

Google My Business auttaa yrityksiä löytymään Googlesta

Google My Business tai yritysprofiili on maksuton Googlen palvelu, joka auttaa yrityksiä löytymään Googlesta. Tärkein se on paikallisille yrityksille.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Päivitetty 12.1.2023

Google My Business, tai nykyiseltä nimeltään Google Business Profile, on maksuton Googlen palvelu, joka auttaa yritystäsi löytymään Googlesta. Yleisesti Googlen Business Profile tunnetaan huonosti, mutta se on tärkeä yrityksen näkyvyydelle Googlessa. Erityisen tärkeä se on paikallisille yrityksille.

Yritystietojen hallinta Googlen yritysprofiilissa on omissa käsissäsi

Olet kenties huomannut, että googlatessa vaikkapa rautakauppaa, jossa haluat asioida, hakujen oikeaan reunaan tulee tietolaatikko yrityksestä sijainteineen ja aukioloaikoineen. Lisäksi laatikko tarjoaa sinulle valintoja, joilla voit ehdottaa yritykselle esimerkiksi virheellisten tietojen muuttamista tai puuttuvien tietojen lisäystä.

Googlatessa palveluita Googlesta, sivun oikeaan laitaan ilmestyy tietolaatikko yrityksestä
Googlatessa palveluita Googlesta, sivun oikeaan laitaan ilmestyy tietolaatikko yrityksestä.

Myös googlatessa omaa yritystäsi löydät yleensä vastaavanlaisen tietolaatikon. Nämä tiedot ovat hallittavissasi, kun vahvistat Googlelle, että tämä on sinun yrityksesi.

Saadaksesi yrityksesi näkyviin Googlessa palveluun on syötettävä itse tietoa. Jos yrityksellä on useita toimipisteitä, on toimisteet syötettävä palveluun erikseen. Tämän lisäksi yritykselle on määriteltävä luokkia yrityksen toimialan mukaan. Luokkia on hyvä määritellä vähintään viisi kappaletta. Esimerkiksi Kuululla yksi luokka on ”mainos- ja markkinointitoimistot”.

Google My Business antaa sinun itse määritellä yrityksesi tiedon internettiin
Google My Business mahdollistaa omien yritystietojen hallinnoinnin. Näin oikeat tiedot löytyvät oikea-aikaisesti ja asiakkaasi tietävät milloin, mistä ja miten teidät saa kiinni.

Mitä tietoja Googlen yritysprofiiliin voi laittaa?

Alla listattuna tietoja, mitä mm. voit lisätä tietolaatikkoon. Kaikki kohdat eivät ole pakollisia. Voit lisätä yritystietosi Googleen myös ilman katuosoitetta, jos se ei ole yrityksen löytymisen kannalta relevantti tieto.

  • yrityksen logo
  • sijainti osoitteineen
  • puhelinnumero
  • aukioloajat poikkeuksineen
  • kuvia tuotteista, palveluista ja toimipisteestä
  • verkkosivusto
  • tapahtumat

Lisäksi Google-profiiliin voi tehdä julkaisuja hieman samaan tapaan kuin vaikkapa Facebookiin. Ne voivat olla ajankohtaisia asioita yrityksestäsi tai tuotteiden ja palveluiden esittelyitä.

Google My Business postaukset
Postausten vaihtoehdot ovat monipuolisia. Yritykselle, jolla on tapahtumia, kannattaa mainita tapahtumistaan aina. Jos taas menossa on kampanjoita tai hallussa on verkkokauppa, sopivat tarjoukset ja tuotteet tähän kohtaan mainiosti.

 

Google My Busineksessa voit luoda postauksia samalla tavalla kuin Facebookissa
Google My Busineksessa voit luoda postauksia samalla tavalla kuin Facebookissa

Arvostelut vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

Arvostelut vaikuttavat etenkin paikallisen yrityksen hakukonelöydettävyyteen. Keskimääräiset arvostelutähdet määrittävät, monentenako näyt listauksessa. Testaa vaikka itse.

Rohkaise asiakkaitasi antamaan tähtiarvosteluja heti teillä asioituaan. Muissakin palveluissa annetuista tähdistä on yleensä apua. Esim. Yelp.

Google my business karttanäkymään pääsee, kunhan ottaa My Business tilin haltuunsa
Google my business karttanäkymään pääsee, kunhan ottaa My Business tilin haltuunsa. Jos kilpailu paikallisilla yrityksillä on kovaa, kartalle pääsee, kun on saanut tähtiarvosteluita yleisöltä.

Tilastot kertovat, miten asiakkaat löytävät yrityksesi

Kun yritykselläsi on Googlen yritysprofiili, saa sen avulla tietoa, miten profiili aktivoi asiakkaita: miten he löytävät yrityksesi ja mistä he tulevat?

Google my business näyttää kuinka paljon yritystäsi haetaan
Google my business näyttää erilaisia yritystäsi koskevia hakutilastoja, muun muassa kuinka paljon yritystäsi haetaan.

 

Jos hakukoneoptimointi kiinnostaa, voit joko osallistua koulutuksiimme aiheeseen liittyen tai tilata yrityksellenne hakukoneoptimoinnin auditin, jossa analysoimme yrityksenne nykytilanteen ja annamme suosituksia jatkotoimenpiteistä.


Koulutamme ympäri Suomen ja webinaarien välityksellä, joten jos haluat perehtyä syvemmin Googlen työkaluihin, pyydä meiltä koulutustarjous!

Lue lisää  hakukoneoptimoinnin koulutuksesta