Shopping-mainokset tarjoavat verkkokauppiaille parempaa näkyvyyttä Googlessa ja niillä on mahdollista lisätä myyntiä niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä. Käytännössä Google Shopping -mainokset näyttävät tuotteiden kuvia ja hintoja jo hakutuloksissa.

Esimerkki Shopping-mainoksista:

 

Parasta Shopping-mainoksissa on, että kuluttajalle tarjotaan tietoa tuotteesta jo ennen kuin hän klikkaa mainosta. Hän näkee esimerkiksi tuotteen nimen, hinnan ja verkkokaupan nimen. Näin potentiaalinen asiakas voi tutustua tutustua tuotteeseen jo ennakkoon. Shopping-mainokset ovat siis paljon informatiivisempia kuin hakusanamainokset.  Shopping-mainokset siis esittelevät tuotteen potentiaaliselle asiakkaalle jo ennen yrityksen verkkokauppaan päätymistä.

Shopping-mainoksen etuja on se, että niistä maksetaan klikkien perusteella. Kauppias ei maksa siitä, että joku näkee mainoksen. Ja koska hakija näkee tuotteen tietoja jo ennen mainoksen klikkaamista, ei mainostaja joudu maksamaan turhista klikeistä, kun hakija etsii vaikkapa erilaista tuotetta. Hakumainoksiin verrattuna Shopping-mainoksien etuja on myös, että mainokset ovat näyttävämpiä. Niissä on tuotteen kuva ja ne sisältävät tuotetietoja. Shopping-mainokset erottuvat juuri tuotekuvien avulla.

Kannattaa huomioida, että samalla hakutuloksella voi näkyä useita Shopping-mainoksia samalta verkkokaupalta, ja tämän lisäksi vielä hakusanamainos. Tämä tuo enemmän näkyvyyttä, ja kannattaa miettiä miten yritys voi hyödyntää Googlen eri mainosmuotoja.

Mainosten sijoittelu

Google Shopping -mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa ja hakukumppanien sivuilla, jos sallit tämän sijoittelun kampanjan asetuksista. Mainoksien näkyminen tapahtuu samalla periaatteella kuin tekstimainoksienkin.

Desktopilla Shopping-mainokset näkyvät hakusanamainosten yläpuolella tai vaihtoehtoisesti oikealla tekstimainosten vieressä.  Mobiilissa Shopping -mainokset tulevat näkyviin tekstimainoksien yläpuolelle, joten niiden sijoittelu on erinomainen.

Shopping-mainostaminen sopii hyvin verkkokaupoille, kun taas tekstimainokset sopivat paremmin palvelua tarjoaville yrityksille.

Shopping-mainosten muodot

  1. Tuotemainokset on yksinkertaisin mainosmuoto Shopping-mainonnassa. Se on helpoin ja yksinkertaisin tapa aloittaa Shopping-mainonta. Mainokset luodaan Kauppiasportaalin tietojen perusteella. Tämä mainostyyppi toimii kun käyttäjä tekee selkeitä hakuja kuten esimerkiksi ”Adidas adizero adios 4”, mainos näkyy haussa, jos verkkokaupasta löytyy hakua vastaava tuote.
  2. Showcase Shopping -mainokset luodaan Adsissä kokoamalla yhteen toisiinsa liittyviä tuotteita. Tämän mainosmuodon avulla voi esitellä toisiinsa liittyviä tuotteita ja näin ihmiset voivat vertailla tuotteita ja klikata sopivinta. Esimerkiksi jos hakija hakee yleisellä hakutermillä ”juoksulenkkarit”, mainoksessa näkyy hakuun liittyviä tuotteita. Kun käyttäjä klikkaa mainosta, se laajenee ja näyttää tuotteet, jotka on liitetty mainokseen tuoteryhmän avulla.
    Showcase-mainokset toimivat, kun haut ovat laajoja ja henkilö ei ole vielä tehnyt päätöstä siitä, minkä tuotteen hän ostaa ja mistä. Nämä mainokset auttavat käyttäjää ostospaikkaa koskevissa päätöksissä, kun he tekevät hakuja yleisillä hakutermeillä.  Tämä mainosmuoto ei ole vielä saatavilla Suomessa.
  3. Paikallisten tuotteiden mainoksilla voi mainostaa tuotteita, joita on myynnissä verkossa tai kivijalkamyymälässä tai molemmissa. Paikallisten tuotteiden mainokset näkyvät lähellä oleville potentiaalisille asiakkaille, kun he etsivät tuotteita verkosta. Näkyvyys on max 80 km kivijalkakaupan ympärillä. Tuotekuvastomainoksia voi tehdä, kun on ensin ottanut käyttöön paikallisten tuotteiden mainokset. Tuotekuvastomainokset ovat visuaalisesti näyttäviä ja niiden avulla voi lisätä etenkin kivijalkakaupan asiakasmääriä korostamalla kauppakohtaisia tuotteita, tuotteiden hintoja ja kaupan tietoja. Tämä mainosmuoto ei ole vielä saatavilla Suomessa.

Kampanjan luominen

Uusi kampanja tehdään Google Adsissä, valitsemalla kampanja tyypiksi Shopping. Kampanjan luominen on hyvin samantyyppistä kuin hakusana- tai Display-kampanjoidenkin. Oleellisin ero on siinä, että Shopping-kampanjoissa ei tehdä itse mainoksia, vaan Google luo ne automaattisesti tuotesyötteen tietojen perusteella vastaamaan hakuja.

Kampanjoissa voi määritellä maat, jossa mainoksia näytetään ja joihin on valmis toimittamaan tuotteet. Lisäksi tulee määritellä päiväbudjetti ja mitkä tuotteet ovat mukana mainoksissa. Lisäksi jos mainostaa samaa tuotetta useassa kampanjassa, voi määritellä kampanjoiden prioriteetit, eli sen minkä kampanjan budjettia ensisijaisesti käytetään, kun tuotemainosta klikataan.  Asetuksista löytyy myös mahdollisuus määritellä millä laitteilla mainokset näkyvät, eli tulevatko ne hauissa esille sekä pöytäkoneella ja mobiilissa.

Mainosryhmän luominen kampanjaan on varsin helppoa, mainosryhmälle annetaan nimi ja hintatarjous. Nyt kampanja on valmis. Mainonta kannattaa aloittaa testijaksolla, jonka jälkeen tuloksia analysoinnin jälkeen kannattaa kehittää mainontaa.

Ja vielä käytännön vinkki: Ads ei lue suoraa tietoja verkkokaupasta vaan Kauppiasportaalin tuotesyötteistä, nämä tiedot tulee päivittää, kun esimerkiksi hinta tai saatavuus muuttuu, esimerkiksi kun verkkokaupassa alkaa alennusmyynnit. Ads ei näytä mainoksia tuotteista, joiden tietoja ei ole päivitetty 30 päivään. Tietojen päivitys onnistuu helposti, kun ottaa Kauppiasportaalin lisäasetuksista käyttöön Automaattiset tuotepäivitykset.

Yhteenveto

Verkkokauppojen kannattaa hyödyntää Shopping-mainonnan mahdollisuudet ja tavoitella potentiaalisia asiakkaita yhä enemmän verkosta. Suurin etu Shopping-mainoksissa on niiden hyvä huomioarvo Google hauissa tuotekuvien ja tietojen ansiosta. Jo kuukauden testijakson jälkeen kannattaa tarkastella tuloksia ja kehittää mainontaa.

Autamme mielellämme Shopping kampanjoissa. Ota yhteyttä!

Haluan tarjouksen Google-mainonnasta

Monikanavaisen kampanjan suunnittelu ja toteutus