Shopping-mainonnan aloittaminen Google Adsissa ei onnistu yhtä helposti kuin hakusana- tai display-mainonnan aloittaminen. Ennen Google Shopping -mainoksien tekemistä täytyy verkkokaupan laittaa eri Google-tilit kuntoon. Mainostaminen tehdään Ads-tililtä, mutta mainosten tiedot perustuvat verkkokaupan tietoihin. Tämän vuoksi Adsin pitää saada tiedot käyttöönsä.

Kauppiasportaalin käyttöönotto

Aloita luomalla Googlen Kauppiasportaaliin eli Merchant Centeriin tili osoitteessa: merchants.google.com. Luo tili samalla sähköpostilla kuin käytät Google Ads -tiliä, niin tilien linkittäminen on vaivatonta.

Lisää yrityksesi tiedot. Huomaa, että yrityksen näyttönimi voi olla yrityksen nimi, verkkosivuston nimi tai kaupan nimi. Tämä nimi näkyy käyttäjille kaikkialla Googlessa. Verkkokaupalla on syytä siis käyttää verkkokaupan nimeä.

Vahvista Kauppiasportaalissa, että omistat verkkosivuston, jonka tietoja haluat tuoda tilille. Tämä onnistuu helposti, jos sinulla on käytössä Google Analytics -tili tai vaihtoehtoisesti tämän voi tehdä myös verkkosivustolle asetettavalla tiedostolla. Linkitä vielä Googlen Kauppiasportaali ja Ads-tili toisiinsa, jotta Kauppiasportaali voi jakaa tuotetiedot Adsille.

Tuotetietojen tuominen Kauppiasportaaliin

Tuo verkkokaupassa olevat tuotetiedot Kauppiasportaaliin. Tämä tapahtuu tuotesyötteiden avulla. Käytännössä syöte on tiedosto, joka sisältää tiedot myymästäsi tuotteista.

Tuotteiden syöttämiseen on kolme vaihtoehtoa. Jos tuotteita on vähän ja tiedot muuttuvat harvoin, voit täyttää tiedot jopa käsin kaavioon. Tällöin pääset itse kirjoittamaan tuotetiedot, mutta toisaalta tämä vie myös paljon aikaa.

Suositeltavinta on käyttää automaattisesti päivittyviä tiedostoja (tämä toimii 100 000 tuotetietoon saakka). Tämä vaatii kuitenkin jäsenneltyjä tietoja verkkokaupassa. Tuettuja tiedostomuotoja ovat .txt ja .xml. Lataa tällöin esimerkiksi txt-tiedosto, joka sisältää tuotetiedot Kauppiasportaaliin. Useilla verkkokauppa-alustoilla on työkaluja tai lisäosia, jotka helpottavat syötteen luomista. Selvitä siis oman verkkokauppa-alustasi ominaisuudet ja hyödynnä sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Mikäli omistat erittäin laajan verkkokaupan ja haluat lisätä yli 100 000 tuotetta, voit tuoda tiedot Content Apin kautta. Tämä vaatii edistyksellisempää käyttöä ja useat verkkokaupat hyödyntävät mainonnassa pienempää tuotevalikoimaa, joten kannattaa aloittaa pienemmällä tuotemäärällä ja testata mikä toimii ja millaisia tuotteita kannattaa mainostaa.

Verkkosivujen tuotesyöte kuntoon

Valitsitpa minkä tahansa näistä tietojen tuomisen vaihtoehdoista, varmista ennen tuotetietojen tuomista, että tuot kaikki vaaditut tiedot. Mikäli kaikkia tarvittavia tietoja ei ole tuotu, mainoksia ei hyväksytä.

Shopping-mainoksissa täytyy olla ainakin seuraavat tiedot:

  • Yksilöllinen tunnus
  • Tuotenimi
  • Tuotekuvaus
  • Linkki tuotesivulle
  • Hinta
  • Saatavuus
  • Tuotteen kunto (esim. uusi)

Osa tuotetyypeistä tarvitsee muitakin tietoja. Esimerkiksi vaatteiden kohdalla täytyy kertoa myös väri, koko, materiaali ja brändi.

Jotta tuotetietojen tuominen onnistuu vaivattomasti, kannattaa ottaa itse verkkokaupassa käyttöön jäsennellyt tiedot. Eli kun Shopping-mainosten vaatimat tiedot ovat jo verkkokaupassa, ne on helppo tuoda Kauppiasportaaliin. Google pystyy sitten koneellisesti noutamaan nämä tiedot, joten tuotetietojen syöttämiseen menee vähemmän aikaa.

Shopping mainonta Google Adsissa

Nyt pääset aloittamaan Shopping-mainonnan. Kampanjat luodaan Google Adsissa ja ennen kampanjoiden luomista kannattaa miettiä kampanjoiden rakennetta. Esimerkiksi kaikki verkkokaupan tuotteet eivät ole saman arvoisia, ja jos olet tuonut kaikki verkkokaupan tuotetiedot Kauppiasportaaliin, kannattaa kampanjarakenne suunnitella siten, että voit määritellä esimerkiksi budjetin tuotekategorian mukaan. Itse kampanjan luominen on hyvin samantyyppistä kuin muidenkin Google-mainoksien sijoittelun, kohdennuksen ja budjetin asettelun osalta.

Yhteenveto

Shopping-mainonnan aloittaminen vaatii Kauppiasportaalin tilin, sen linkittämisen Google Adsiin ja suositeltavaa on linkittää se myös Google Analyticsiin. Lisäksi tarvitaan verkkosivun verifiointi, tuotesyötteen tuominen Kauppiasportaaliin ja Google Adsiin kampanjat.

Kun tarvitset apua Shopping-mainonnan aloittamisessa, autamme mielellämme.

OTA YHTEYTTÄ