Kun ihmiset googlettavat, ensimmäiset hakutulokset ovat aiheeseen liittyviä mainoksia. Jokainen hakusanamainontaa tekevä yritys haluaa oman mainoksensa ensimmäiseksi, mutta millä perusteella paikat määräytyvät?
Hakusanamainonta käytännössä
Jokaisen googlehaun myötä käynnistyy hakusanamainonnan huutokauppa, joka määrittää mitkä mainokset näkyvät hakutuloksissa ja missä järjestyksessä. Tämän huutokaupan tarkoitus on määrittää jokaiselle mainokselle Ad Rank -arvo, ja tämä arvo määrää mainosten näkyvyysjärjestyksen. Mitä suurempi Ad Rank arvo on, sitä korkeampi on mainoksen sijoitus hakutuloksissa. Ad Rankin laskukaava on yksinkertaisesti maksimi hintatarjous x laatupisteet.
Google laskee mainoksille laatupisteet, koska se haluaa tarjota parhaat ja relevanteimmat hakutulokset haun tehneille ihmisille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja, joka on valmis maksamaan eniten ei välttämättä ole aina hakutuloksissa korkeimmalla, jos mainoksen laatupisteet ovat huonot.
Kuten kaaviosta näkyy, pienimmän tarjouksen tekijä sijoittuu lopullisessa mainosjärjestyksessä ylimmäiseksi, koska sen laatupisteet ovat ylivoimaiset muihin nähden.
Laatupisteet kuntoon
Laatupisteillä on siis suuri merkitys, koska ne ovat suuri muuttuja mainoksen Ad Rank -arvon määrittämisessä. Niihin voi vaikuttaa paljon ja osa toimista on varsin helppoja toteuttaa. Mainoksen laatupisteisiin vaikuttavat:
1. Hakusanamainos
Optimoi mainostekstit ja ota käyttöön mainoslaajennukset. Luo erilaisia mainosryhmiä ja valitse relevantit avainsanat ja hyödynnä myös negatiiviset avainsanalistat.
2. Laskeutumissivu
Tarkista, että sivu jolle mainoksesi ohjaa, koskee mainostettavaa asiaa. Google tarkistaa kuinka hyvin mainoksesi ja avainsanasi sopivat laskeutumissivulle ja kuinka relevantti se on ihmiselle haettavaa asiaa ajatellen. Nettisivujen laadukkuudesta olemme kirjoittaneet aiemminkin.
3. Mainoksen klikkaustodennäköisyys
Google tarkistaa myös kuinka paljon ihmiset klikkaavat mainostasi, eli kuinka todennäköisesti mainos vastaa haettuun asiaan.
Kiinnitä huomiota näihin laatupisteisiin vaikuttaviin tekijöihin ja optimoi niitä, näin parannat sijoitustasi hakutuloksissa. Laatupistejärjestelmä tarjoaa osaavalle mainostajalle mahdollisuuden pärjätä hakusanamainonnan huutokaupassa ja nousta kilpailijoidensa edelle, vaikka hintatarjous olisi kilpailijoita alhaisempi.
Jos haluat kehittää mainontaasi Googlessa, lue tämä blogikirjoituksemme, jossa tarjoamme viisi vinkkiä hakusanamainonnan kehittämiseen.