Päivitetty 9.6.2018

SEO-optimointi tai tuttavallisemmin hakukoneoptimointi on muuttuvan ohjeistuksen ja jatkuvasti ilmestyvän uuden tiedon vuoksi usein haastavaa. Vaikka hakukoneoptimoinnissa ei kehity ammattilaiseksi aivan sormia napauttaen, nämä yleiset virheet välttämällä pääsee jokainen markkinoija jo hyvin alkuun.

Pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Siis yhden päivän aikana. Tämä voi olla yrityksille joko mahtava potentiaali tai iso uhka. Jollei Googlen hakutuloksista löydy, ei pääse koskaan edes siihen valikoimaan, joiden joukosta palveluntarjoaja tai tuote valitaan.

Seuraavaksi esittelemme viisi yleistä virhettä, joita hakukoneoptimoinnissa tulisi välttää.

1. Samojen strategioiden käyttäminen

Jos vaivannäkösi hakukoneoptimoinnin eteen ei tunnu kantavan hedelmää, on suositeltavaa kokeilla jotakin muuta. Koska hakukoneoptimointi kehittyy vauhdilla, voi hyödyntämäsi strategia ja keinot olla vanhentuneita.

Hakukoneoptimointi vie aikaa, mutta on samalla tärkeä sijoitus tulevaisuuteen. Hyvin tehty optimointityö tuo liikennettä sivustollesi vielä kauan alkuperäisten ponnistusten jälkeen.

Pysy siis ajan hermolla. Ajankohtainen analytiikka, suunnitelmat pahan päivän varalle ja oman tietotaidon päivittäminen pitävät sinut perillä SEO-optimoinnin uusista käänteistä.

2. Keskittyminen epäolennaiseen

Helppoihin ja nopeisiin ratkaisuihin sortuminen voi kuulostaa houkuttelevalta, muttei läheskään aina ole toimivin vaihtoehto. Älä keskity niiden sisältöjen viilaamiseen, jotka sisältävät helppoja avainsanoja SEO-optimoinnin kannalta. Nämä sivut eivät välttämättä kasvata liikevoittoasi yhtä tehokkaasti kuin muihin avainsanoihin keskittyminen.

Sinun kannattaa siis etsiä myynnin näkökulmasta tuloksellisia avainsanoja ja keskittää tekemisesi niihin. Muista kuitenkin, että pelkkien avainsanojen lisäksi optimoidut sosiaalisen median profiilit sekä takaisinlinkitykset auttavat parantamaan sijoitustasi hakukoneiden tuloksissa. Nopeasti latautuvat verkkosivut, optimoidut kuvat, tarkat kuvaukset ja mobiilioptimoidut sivut ovat myös osa hakukoneoptimointia.

Hyvä sisältö ja positiiviset linkitykset sivustollesi ovat kuitenkin hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeitä elementtejä.

3. Ulkopuolinen apu

Tehokas hakukoneoptimointi on aikaa vievää. Moni ostaa kertaluonteisen hakukoneoptimoinnin sen sijaan, että sijoittaisi pidemmällä tähtäimellä järkevämpään strategiaan, eli jatkuvaan hakukoneet huomioonottavaan sisällöntuotantoon – esimerkiksi blogien kirjoittamiseen.

Hyvä nyrkkisääntö tulosten kannalta on kuitenkin se, että positiivisia muutoksia olisi selkeästi nähtävillä puolessa vuodessa.

Tarkista, että saat työlläsi aikaan muutoksia haluamillasi sivuilla. Jos kuukaudet kuluvat eikä tuloksia näy, voi olla hyvä konsultoida osaavampaa tekijää.

4. Oikotiet parempiin tuloksiin

Liiallinen optimointi voi olla myös pahasta ja vaikuttaa negatiivisesti tuloksiisi. Google ei, eivätkä muut hakukoneet, tykkää siitä, että www-sivuja yritetään optimoida. Avainsanojen viljely, sivuille ohjaavien linkkien ostaminen ja muu epäaito työ paremman sijoittumisen toivossa voi todellisuudessa aiheuttaa kehnon lopputuloksen.

5. Sivuille ohjaavien linkkien ostaminen

Tuhannet hakukoneoptimoinnin aloittelijat ostavat takaisinlinkityksiä optimoinnin tarpeessa oleville sivuilleen. Hakukoneet kuitenkin tähtäävät tuottamaan käyttäjilleen parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja näkevät suoraan tällaisen toiminnan läpi. Hakukoneet tunnistavat epärelevanteille sivustoille ohjaavat linkit ja rankaisevat sivua huonolla sijoituksella.

6. Avainsanojen viljely

Älä tunge avainsanoja jokaiseen mahdolliseen paikkaan, äläkä optimoi sivuasi turhille hakusanoille. Pyri sen sijaan käyttämään avainsanojen johdannaisia, jotka istuvat luonnollisesti muuhun sisältöön.

Jos kyseessä on esimerkiksi Tampereella sähkösopimuksia tarjoava yritys, hyvän tuloksen saavuttaminen avainsanalle ”sähkösopimus” olla vaikeaa. Voit lähestyä asiaa toisella tapaa ja optimoida sivujasi esimerkiksi seuraavien hakusanojen avulla: sähkösopimus Tampere, halpa sähkösopimus, sähkösopimus hinta. Usein tällaisten avainsanojen käyttö johtaa parempaan konversioon, sillä sivusi menestyvät paremmin tarkempia hakusanoja käytettäessä.

7. Hakukoneiden harhauttaminen

Olet väärässä, jos luulet, että voit saada sivujesi sisällön virheellisesti näyttämään houkuttelevalta. Hakukoneet, kuten Google, tunnistavat kyllä, jos sivusi sisältö ei vastaa käyttäjien tarpeita.

8. Tietotaidon päivittämättä jättäminen

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset tietävät, että uutta opittavaa ilmestyy koko ajan. Sosiaalisen median algoritmit päivittyvät usein ja samoin käy myös hakukoneille. Tehokas hakukoneoptimointi voi pian koostua uudenlaisista vaatimuksista.

Pikavoitot ovat harvinaisia hakukoneoptimoinnissa. Muista, että ainoastaan laadukkaalla sisällöllä voi saada aikaan pysyviä tuloksia.

Lähde: Business 2 Community – 8 Toxic Mistakes SEO Rookies Need to Avoid

Lue myös

Digitaalinen markkinoija – yrittäjä, huomioi nettisivujen merkitys
Hakukoneoptimointi – varmista yrityksen Google-näkyvyys