Hashtagit Facebookissa – kannattaako niitä käyttää vai ei? Tämä kysymys toistuu jatkuvasti koulutuksissamme.

Hashtagin toimivuus tai toimimattomuus Facebookissa riippuu täysin puhutaanko henkilön, ryhmän vai yrityssivun tekemästä julkaisusta. Toinen juttu on hashtagien määrä – kuinka paljon hashtageja kerrallaan kannattaa laittaa.

Joidenkin on myös vaikea ymmärtää millaisissa tilanteissa hashtagista on hyötyä. Twitterin ja Instagramin käyttäjille hashtag on jo tuttua kauraa, mutta ei häsän käyttö aloittelijallekaan pitäisi ylivoimaisen vaikeaa olla. Facebook itse käyttää hashtagista nimeä avainsana.

Käytätkö hashtagia rajatussa vai julkisessa julkaisussa?

Ongelma Facebookissa käytetyn hashtagin kanssa on se, että jos ihmiset käyttävät sitä omissa henkilöprofiileissaan, julkaisuun lisätty hashtag ei auta julkaisun löytymistä, jos julkaisu on suunnattu vain henkilön omille kavereille. Facebookissa henkilöiden omat profiilit ovat lähtökohtaisesti suljettuja, eivätkä näyt julkisesti kaikille. Jos sen sijaan hashtag on lisätty julkaisuun, joka on julkinen, se löytyy ja siitä saattaa olla hyötyä.

Milloin käyttää hashtagia?

Kun haluat sitoa tärkeän asiasi johonkin tiettyyn

  • paikkakuntaan
  • tapahtumaan
  • ajankohtaiseen asiaan/aihepiiriin, käytä häsää.

Liveraportointi hashtagin kanssa Facebookiin jostain tapahtumasta on mukava tapa seurata tapahtumaa muidenkin näkökulmasta ja he, jotka paikalle eivät ole päässeet, pääsevät kurkistamaan kulisseihin.

Esimerkki: Tapahtuma, jonka nimi on Party, järjestetään Oulussa Klubilla. Sinne osallistuu 4000 ihmistä. Moni heistä loggautuu Klubille Facebook-appsin kautta mobiilisti paikan päälle mennessään. Lisäksi kirjoitetaan statuspäivitys
”Nyt on muutes huikeeta! #Party #Oulu #Klubi.”
Suomeksi hashtagit ovat siitä haastavia, että niiden pitää olla perusmuodossa. Hashtag #oulu ja #oulun löydetään eri tavoin, ne ovat kaksi eri hashtagia.

Miten etsin hashtageja?

Voit laittaa etsimäsi hashtagin Facebookin etsintäkenttään ja kuten alta olevasta kuvasta näet, voit etsiä yksittäisiä julkaisuja, ihmisiä, kuvia, videoita tai mitä tahansa muuta sisältöä, jossa kyseistä hashtagia on käytetty. Muista myös katsoa sivun vasenta laitaa, josta löydät lisää suodattimia tuloksillesi. Huomaa esimerkiksi, että teimme haun #lounas 12.11.2018 ja ensimmäinen sisältö, jonka Facebook löysi, oli vuodelta 2016. Tämän takia kannattaa suodattaa vähintäänkin vuosilukuja.

Näin haet hashtageilla Facebookissa.

Mikseivät kaikki hashtag-viestit löydy Facebookin etsi-toiminnolla?

Mikä vikana, kun päivitys laitettu ja hashtagit paikoillaan, eikä päivitystä etsiessä löydykään? Tämä johtuu Facebookin perusominaisuudesta – ihmisten profiilit ja julkaisut eivät yleensä ole julkisia, vaan päivitykset jaetaan ainoastaan omalle kaveripiirille, siis niille, jotka ovat kavereitasi Facebookissa. Jotta tärkeä viestisi hashtageineen näkyisi koko maailman Facebook-käyttäjille, aseta päivityksesi julkiseksi. Se on helppoa, kuva on alla:

Muita huomioita hashtageista

Kun Facebookissa etsii jollakin tiettyä asiaa, niin asia kyllä löytyy yleensä ilman hashtagin käyttöäkin. Monesti tuntuu, että paremminkin. Jos muistatte, niin edellistä lounasta etsin hashtagin kanssa ja ensimmäinen tulos oli kahden vuoden takaa. Kun etsii ilman hashtagia, saan tuloksen, joka on 20 tunnin takaa. Merkittävä ero. Suomi on niin pieni kieliryhmä, että voimme hyötyä siitä siten, että hashtageja ei edes välttämättä tarvita.

Hastagista eniten hyötyä kansainvälisessä yritystoiminnassa

Jos käytät jotakin muuta kieltä kuin suomea, kannattaa kuitenkin varmistaa näkyvyys ja käyttää hashtageja. Etenkin esimerkiksi matkailualalla tämä on hyvin tärkeää. Mieti montako hashtagia on välttämätön käyttöä varten ja käytä niitä maltillisesti. Julkaisu saattaa näyttää aika sekavalta, jos hastageja on ylenmäärin. Yhdestä muutamaan on hyvä määrä. Alla esimerkki matkailualalta – jos joku etsii #Lapland, saa varmasti kaikkien tuttujen julkaisut ensin, mutta sivujen ja matkailuorganisaatioiden julkaisut näkyvät myös erinomaisesti.