Jos työnkuvaasi kuuluu sisällöntuotanto tai sisältömarkkinointi, on myös ideointi todennäköisesti suuri osa työtäsi. Meiltä kysytäänkin usein, miten ja mistä niitä ideoita oikein saa. Jos haluat tehdä ideoinnista helpompaa ja hauskempaa sekä saada sitä kautta enemmän ideoita bloggaamiseen, videoihin tai vaikkapa sosiaalisen median sisällöntuotantoon, on tämä blogipostaus juuri sinulle. Kokosimme listan muutamista hyviksi koetuista ja yksinkertaisista ideointivinkeistä, jotka houkuttelevat ideat luoksesi.

Kokeile uutta, elä, koe

Usein parhaimmat ideat syntyvät yhdistelemällä erilaisia ja joskus yllättäviäkin asioita keskenään. Jotta voisit luoda uusia yhdistelmiä, on sinulla hyvä olla varastossa kasa ideoiden rakennuspalikoita. Siksi luovan työn tekijän, vaikkapa sisällöntuottajan, onkin tärkeää kulkea aina silmät ja aistit avoinna sekä pitää silmällä, mitä eri alojen mielenkiintoisimmat tekijät parhaillaan puuhaavat. Kokeile uutta, elä, koe – ja säilö muistikirjaan tai Pinterestiin matkan varrella heränneet ideat.

Luovu kriittisyydestä

Ideoiden pahin vihollinen on liika kriittisyys. Jos hylkäät idean jo ennen kuin sanot sen ääneen, se ei ikinä pääse kehittymään loistoideaksi. Ideoitpa sitten yksin tai yhdessä muiden kanssa, muista tämä tärkeä sääntö: nyt sanotaan vain kyllä. Ideointiprosessin ensimmäisessä vaiheessa on tärkeää antaa tilaa kaikille ideoille, vaikka et heti osaisikaan sanoa, miten ne toteutat. Käyttökelpoisten ideoiden valinnan tai ideoiden toteuttamisen käytännön suunnittelun aika on vasta myöhemmin.

Ideoikaa yhdessä

Kokemuksemme mukaan parhaat ideat syntyvät usein yhdessä. Kun tiedät, mihin tarkoitukseen tarvitset ideoita, kutsu koolle pieni ryhmä teeman ympärillä työskenteleviä ihmisiä. Yrityksesi huippuasiantuntijalla voi olla hyvinkin erilaista näkemystä kuin esimerkiksi päivittäin asiakasrajapinnassa työskentelevällä. Kun joukko eri taustalla sekä erilaisilla vahvuuksilla ja luonteenpiirteillä varustettuja ihmisiä keskustelee yhdessä, on mahdollista saada aikaan entistä enemmän ja entistä monipuolisempia ideoita. Jo kahvikeskustelu kollegan kanssa saattaa tuottaa tukun käyttökelpoisia ideoita.

Lämmittelyharjoitus: Harjoituksen aloittaja esittää jonkin ehdotuksen, esimerkiksi ”Tehdään video”. Seuraava jatkaa ja aloittaa lauseen ”Joo, ja…”, jonka jälkeen hän sanoo oman ehdotuksensa, kuten ”….sen videon voisi jakaa myös meidän Facebook-sivuilla”. Kolmas kommentoi ”Joo, ja…” ja näin jatketaan niin kauan, että kaikki ovat saaneet osallistua.

Löydä oikea ideointimoodi

Ideoinnille on hyvä varata kalenterista oma aikansa. Kiireen keskellä voi joskus olla vaikeaa luoda uutta, joten ideoinnille varattuna aikana kannattaakin ottaa kaikki keinot käyttöön oikeaan ideointimoodiin pääsemiseksi. Aivot saa viritettyä oikealle taajuudelle esimerkiksi teemaan liittyvän musiikin, inspiroivan ympäristön, tuoksujen tai toiminnan avulla. Ideointimoodia voi etsiä ideointisession aluksi esimerkiksi:

  • pelaamalla sananselityspeliä ideoinnin teemaan liittyvillä sanoilla
  • eläytymällä erilaisten asiakkaiden tilanteisiin näyttelemällä henkilöhahmoja tai
  • kuuntelemalla joululauluja ja nauttimalla glögiä vaikka loppukesästä, jos se on se hetki, jolloin joulukampanjoita aletaan suunnitella.

Muista myös toteuttaa

On sääli, jos vaikkapa loistavat sosiaalisen median sisältöideat tai blogiaiheet jäävät vain ideatasolle. Siksi onkin tärkeää, että ideointisession tuloksena syntyneet ideat kirjataan ylös ja niistä valitaan ne, joita lähdetään ensimmäisenä toteuttamaan. Ideapankista on helppo asetella vaikkapa blogiaiheet sisältökalenteriin tai -suunnitelmaan. Sitten jäljellä onkin enää vain ideoiden toteutus timanttisiksi sisällöiksi!

Vedämme yrityksille sisältöideointityöpajoja, jonka tuloksena on sisältöideoita vähintään koko seuraavaksi vuodeksi. Jos tällainen kiinnostaa, pyydä tarjous!

Pyydä koulutustarjous

Sisältöjen versiointi eri somekanaviin

Sisältöjen versiointi eri kanaviin

Sisällöntuotanto

Somevinkki 13: Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä eroa?

Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä yhteistä ja eroa?

Sisällöntuotanto