Ota yhteyttä

Miten järjestää Instagram-kilpailu yritykselle?

29 syyskuuta 2014

Miten yritys voi järjestää Instagram-kilpailun? Instagram-arvonta tai -kilpailu houkuttelee uusia seuraajia Instagram-tilillenne. Lue vinkit järjestäjälle!

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Instagram-kilpailu edistää online-näkyvyyttä

Haluaisitko jotain kivaa nostetta yrityksen markkinointiin, online-näkyvyyteen ja sosiaalisen median kanaviin? Järjestä Instagram-kilpailu!

Instagram-kilpailun järjestäminen on suhteellisen helppoa, ja varsinkin pienimuotoisia kilpailuja voi järjestää helposti ihan itse, eikä siihen tarvitse palkata ulkopuolisia henkilöitä tai ostaa kalliita sovelluksia. Oletuksena tietenkin on, että yritykselläsi on oma Instagram-tili. Tavoitteena on solmia yhteen kilpailun teema yrityksesi brändin kanssa jotenkin järkevällä ja sopivalla tavalla. Kannattaa myös miettiä, voisiko kilpailusta olla jotakin konkreettista hyötyä yrityksellenne. Sitten vain ideoimaan!

 

Neljä askelta Instagram-kilpailun järjestämiseen:

 

1. Ideoi hyvä hashtag.

Se on tärkeää, koska käyttäjät osallistuvat kilpailuun ja sillä keräät osallistumiset Instagramista kätevästi. Hashtagin tulee olla kuitenkin tarpeeksi uniikki, eikä liian yleinen, ettet joudu etsimään neulaa heinäsuovasta selvittäessäsi, mikä kuva on osallistunut kilpailuusi ja mikä ei. Pyydä kilpailun yhteydessä osallistujia käyttämään hashtagiasi ja myös seuraamaan yritystäsi Instagramissa. Kannattaa myös hoksata ilmoittaa, voiko yksityisellä profiililla osallistua – kilpailukuvahan ei tällaisissa tapauksissa näy muille kuin heidän seuraajilleen, joten sinun on kilpailun järjestäjänä hankala tietää, onko käyttäjä todella osallistunut kilpailuun.

2. Kilpailusivu

Www-sivujesi yhteydessä on hyvä olla oma nettisivu kilpailulle, josta löytyy laajemmin tietoa esimerkiksi kilpailusäännöistä. Ota huomioon ainakin nämä seikat:

  • Kuinka pitkä on kilpailuaika ja milloin voittaja julkistetaan?
  • Kuka saa osallistua kilpailuun?
  • Voiko sama ihminen osallistua useampaan kertaan?
  • Kuinka voittaja valitaan?
  • Miten voittajaan ollaan yhteydessä?

3. Promootio

Mieti, promoatko kilpailuasi vain Instagramissa, vai hehkutatko sitä myös Twitter-tililläsi ja Facebook-sivullasi. Kaikissa kanavissa on kuitenkin omat seuraajansa ja voit saada tätä kautta jopa uusia seuraajia Instagramiin. Mitä enemmän ihmisiä sitoutat, sitä laajemmalle kilpailu leviää ja saatat tavoittaa uusia asiaikkaita. Muista promota kilpailua runsaasti, sosiaalista mediaa kun seurataan satunnaisesti ja ensimmäinen ilmoitus voi mennä ohi. Voit esimerkiksi ilmoittaa päivittäin Instagram-tililläsi, kuinka monta päivää kilpailua on jäljellä. Muistuta kilpailusta ja upeasta palkinnosta tasaisin väliajoin ja kaikissa kanavissa.

4. Valitse voittaja

Oli se sitten arpomalla hatusta tai jonkun verkosta löytyvän generaattorin avulla tai antamalla subjektiivisen raadin valita voittajan. Ja siinä se!

Haluaisitko oppia lisää Instagram-markkinoinnista? Pyydä meiltä koulutustarjous!

Instagram-koulutus