Päivitetty 12.9.2018

Instagram-mainonnalla myynti kasvuun?

Instagram-mainonta on tehokasta, kunhan se tehdään Instagramin ehdoilla. Moni mainostaja menee harhaan siinä, että tekee Instagramiin samanlaista mainontaa kuin muihinkin kanaviin, huomioimatta Instagramin kanavakulttuuria, jossa mennään selkeästi kauneus ja visuaalisuus edellä. Jos mainokset on hyvin kohdennettuja ja muutenkin Instaan sopivia, mainonta toimii hurjan hyvin.

Minkälaiset kuvat sopivat Instagram-mainoksiin?

Lyhyt ja ytimekäs vastaus kysymykseen millaiset kuvat ovat hyviä Instagram-mainoksissa: sellaiset, jotka muutenkin sopivat Instagramiin. Instagram-mainonta on hyvin erilaista kuin muilla alustoilla – fiiliksen merkitys painottuu täällä entisestään. Kuvan täytyy sopia Instan kuvavirtaan, se ei voi näyttää erityisesti mainoskuvalta.

Parhaiten menestyvät aihepiirit kauneus, ruoka, terveys, sisustus – sellaiset aiheet, joita muutenkin seurataan paljon Instassa. Parhaiten menestyvät myöskin ehdottomasti kuvat, jotka näyttävät normaaleilta Insta-kuvilta. Muutamia poikkeuksia on nähty – kuvat, jotka tunnistetaan mainoksiksi, näytetään hyväksyvän brändeiltä, jotka muutenkin ovat Instassa cooleja.

Paras vinkki Instagram-mainontaan on: älä tee Insta-mainontaa, ellei Instagram sosiaalisena mediana ole sinulle tuttu paikka.

Tutustu ensin Instagramiin, kiertele ja katsele millaisia kuvia kilpailijanne ja eri alojen yrityksen Instaavat. Muista, että kyseessä on SOSIAALINEN media. Tämä ei ole se paikka, johon ihmiset tulevat seuraamaan yksisuuntaista viestintäänne, vaan tämä on se kanava, johon tullaan jakamaan kuvia ja katselemaan ja inspiroitumaan toisten kuvista.

Maksullinen mainonta Instagramissa

  • Kun lähdet tekemään maksullista mainontaa Instassa, voit
    1. ohjata ihmiset klikkaamaan itsensä johonkin Instagramin ulkopuolelle (mahdotonta ilman mainosrahaa – normaalisti Instagramissa linkit eivät toimi, ellei tilillä ole 10 000 seuraajaa).
    2. voit mainostaa videonkatselukertoja,
    3. voit pyytää ihmisiä lataamaan sovelluksen,
    4. voit tiedottaa laajasti tuotteistasi
    5. voit tehdä brändimainontaa
  • Voit mainostaa kilpailujanne ja saada huomattavasti enemmän osallistujia niihin
  • Tavoittaa uutta kohdeyleisöä, sellaista mitä et muista sosiaalisista medioista saavuta
  • Kohdentaa viestisi erittäin tarkasti
  • Sisältönä voi olla yksittäinen kuva, kuvakaruselli, diaesitys tai video (max. 60 sec)

Älä tee tätä Instagram-mainonnassa

  • Mainosta huonolaatuisilla kuvilla
  • Kirjoita huonoa tekstiä – kerro selkeästi mitä mainonnalla haet
  • Kohdenna mainoksiasi kenelle vain

Ja muista: Jos teet Instagram-mainontaa, kannattaa myös panostaa ylläpitämäsi tilin yleisilmeseen niin, että se on linjassa mainostuksesi visuaalisen ilmeen kanssa.

Huom! Instagram toimii mobiilissa – toimiiko nettisivunne?

Kun mietit mihin Instamainoksenne nähneen ihmisen ohjaat, huomioi erityisesti polku. Ohjaa ihminen siihen paikkaan mihin täsmälleen tämän haluat menevän. Älä edes tee mainoksia, mikäli nettisivunne eivät toimi mobiilissa hyvin. Mainonta on lähes täysin turhaa jos ihminen kohtaa sivun, jota ei zoomailematta pysty puhelimella lukemaan. Jollet ole varma toimivatko sivunne mobiilissa hyvin, kokeile vaikka tällä Googlen työkalulla. Copy-pasteta sivunne URL-osoite tähän työkaluun, niin tiedät
https://www.google.fi/webmasters/tools/mobile-friendly/

Kuvankäsittelyvinkkejä

Kuvankäsittelytyökaluja Instagramiin on jo niin valtavasti, että sen kun valitset parhaimmat päältä. Olemme bloganneet sekä pöytäkoneilla tehtävästä, että mobiililla tehtävästä kuvankäsittelystä kaksi erittäin paljon kiitosta saanutta tekstiä. Ota niistä vinkit heti käyttöön:

Parhaat ilmaiset kuvankäsittelyvinkit
Ammattimaiset mobiilityökalut kuvankäsittelyyn

Hashtagit

Hashtageja voi käyttää aivan kuin normaalistikin Instagramissa. Jotkut käyttävät, jotkut eivät. Parasta on tietenkin, jos brändillä on jokin oma hashtag. Kannattaa myös tutkia mitkä hashtagit ovat suosittuja ja ainakin se mitä niillä hashtageilla löytyy. Löytyykö sanalle jollakin muulla kielellä epäasiallista sisältöä?

Jos pidätte kilpailun Instagramissa, valikoi hashtag tarkasti.

Eikun mainostamaan!

Mikäli kiinnostuit, tilaa omalle organisaatiollenne oma koulutus Instagram-mainonnasta.

Ota yhteyttä

Tyypilliset Instagram mokat

Instagram

Millaiset kuvat toimivat Instagramissa – vinkkejä yrityksen Instagram-markkinointiin

Instagram