Miksi Instagram tili kannattaa optimoida? Onko Instagram niin tärkeä alusta, että sen löydettävyyden parantamiseen kannattaisi käyttää aikaa? Tässä muutama fakta: 

  • Instagramilla on kuukausittain yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailmaa 
  • Kaksi kolmasosaa käyttäjistä on alle 34-vuotiaita 
  • Ihmiset viettävät sovelluksessa aikaa päivittäin aikaa keskimäärin 53 minuuttia 
  • Käyttäjistä 83 % käyttää Instagramia löytääkseen uusia tuotteita tai palveluita.  

Yllä oleviin tietoihin perustuen uskallan väittää, että hyvin monenlaisen yrityksen asiakaskuntaa kuuluu Instagram-käyttäjiin ja siksi on tärkeää myös löytyä siellä helposti.  

Instagram julkisti marraskuussa -20, että avainsanahaku on tulossa Instagramiin. Aluksi se on lanseerattu vain kuuden englanninkielisen maan käyttöön, mutta jossain vaiheessa uudistus löytää myös Suomeen. Tämä tarkoittaa, että Instagramista on tulossa relevantti hakukoneoptimoitava kanava muiden kanavien rinnalle.

Jos osaat hakukoneoptimointia, Instagram SEO on helppoa

Hastagit ovat Instagramille sama kuin avainsanat Googlelle. Ne ovat olleet alusta asti se keino, jolla lisätty sisältö on löytynyt parhaiten. Nyt kuitenkin hashtag-haun lisäksi myös avainsanahaku on tulossa Instagramiin. Sen tuleminen lisää Instagramin painoarvoa hakukoneoptimoinnin suhteen merkittävästi.

Siksi teimmekin tämän blogitekstin – tässä blogissa käydään läpi muutamia vinkkejä, joiden avulla kasvata löydettävyyttäsi Instagramissa ja jotka auttavat ymmärtämään Instagram SEO:a paremmin. 

Nro 1. Optimoi profiilisi! 

Ensimmäisenä listalla kohti parempaa Instagram-näkyvyyttä, on profiilin optimointi 

Profiilin löydettävyys ja laatu ovat avainasemassa, jos Instagramia aikoo hyödyntää kaupallisesti. Jos tilisi ei ole helposti löydettävä, päätyy asiakas luultavasti, jonkun kilpailijan tilille. 

Tässä muutamat tapa, joilla lähteä optimoimaan Instagram tiliäsi: 

  • Tee profiilista julkinen  
  • Valitse brändiäsi kuvaava profiilikuva 
  • Luo tunnistettava ja helposti löydettävä @käyttäjänimi  
  • Kirjoita toimialaasi kuvaava ja helposti hakukonelöydettävä profiilinimi
  • Rekisteröidy yritys- tai vaikuttajakäyttäjäksi 
  • Lisää yrityksesi käyttämät #hastagit profiiliin 
  • Lisää yrityksesi verkkosivuille johdattava linkki 

 

Nro 2. Sisällytä tärkeimmät hakusanasi @käyttäjänimeen sekä display-nimeen

Instagramin hakutoiminto toimii vähän kuin Google. Se käy läpi miljoonia tilejä löytääkseen osuvimmat profiilit hakutermiisi perustuen, eli tilit, joista löytyy käyttämäsi hakusanat.    

Kuten esimerkeistä näkee, molemmissa hakujen kärjessä on tilitjoiden profiileista löytyy käytetty hakusana. Parhaassa tapauksessa hakusana löytyy sekä käyttäjänimestä että display-nimestä, mutta tämä ei aina ole mahdollista, varsinkaan käyttäjänimen kohdalla.  

Sisällytä tärkeimmät avainsanat profiilin nimeen ja display-nimeen
Kuten esimerkistä näkee, haun kärjessä on tilit, joiden profiileista löytyy käytetty hakusana. Parhaassa tapauksessa hakusana löytyy sekä käyttäjänimestä että display-nimestä, mutta tämä ei aina ole mahdollista, varsinkaan käyttäjänimen kohdalla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nro 3. Käytä toissijaisia hakusanoja biossa eli profiilitekstissä

Kuten nimikentässä, myös bioteksti kannattaa optimoida Käytä tekstissä toissijaisia avainsanoja, jotka toimivat tukisanoina ensisijaisille avainsanoillesi kuvailemaan yritystäsi tarkemmin Esimerkiksi, Kuulu on digimarkkinointitoimisto, joka myös tuottaa videoita ja järjestää koulutuksia. Toissijaiset avainsanat ovat loistava tapa tavoittaa niitä ihmisiä, jotka eivät välttämättä etsi yrityksesi ensisijaista avainsanaa, mutta saattaisi silti olla kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi.   

Bio on myös sopiva paikka lisätä hastageja boostataksesi mahdollisuuksia näkyä paitsi hauissa, jotka sopivat profiiliisi, myös sellaisissa hauissa, joissa käytetään hastageja! 

Käytä avainsanoja profiilin kuvaustekstissä

Nro 4. Käytä hastageja kuin avainsanoja 

Kun profiili on optimoitu, on aika siirtyä julkaisuihin ja niiden tägittämiseen. Asiaankuuluvien ja kohdennettujen hastagien käyttäminen postauksissa ja storyssa ovat toistaiseksi edelleen paras tapa kasvattaa löydettävyyttä. Hyvin suunnittelusta ja mietitystä hastag-strategiasta voi seurata lisää sitoutuneisuutta, uusia seuraajia sekä uusia asiakkaita yrityksellesi. Lue täältä lisää tehokkaasta hashtagien käyttämisestä.

Instagramin hashtagien vaikutus löydettävyyden parantamiseen muistuttaa paljon sitä, kuinka avainsanat voivat parantaa hakukoneoptimointia. Tärkeintä on, että sisällytät brändiäsi koskevat hastagit ensimmäisiksi ja sen jälkeen tulevat kuvaa koskevat hastagit 

Nro 5. hyöty irti myös kuvateksteistä

Oikeanlainen kuvateksti voi tehdä enemmän kuin vain kiinnittää käyttäjän huomion  se voi myös auttaa sinua näkymään hakutuloksissa. Samalla tavalla kuin optimoit bion ja hashtagit toissijaisilla avainsanoilla, kannattaa sama tehdä Instagram-kuvatekstillesi 

Instagramin algoritmi kerää sekä feedissä että tutki-osiossa jatkuvasti tietoja käyttäjien käyttäytymisestä sovelluksessa (mitä tilejä seuraat, mistä tykkäät, mihin kommentoit) oppiakseen millaisesta sisällöstä yksittäinen käyttäjä nauttii eniten. 

Kun avainsanahaku tulee kohta meillekin, kuvatekstit kannattaa kirjoittaa huolella. Kun kirjoitat yritystäsi tai toimialaasi kuvaavia tai siihen liittyviä kuvatekstejä, Instagram poimii ne ​​ja yhdistää kuvasi käyttämiesi sanojen perusteella sellaisten tilien kuviin, jotka käsittelevät samoja aiheita. 

Yksinkertaistettuna: käyttämällä hyödyllisiä ja kuvaavia avainsanoja kuvateksteissänäyt todennäköisemmin Tutki-sivulla sellaisille käyttäjille, jotka ovat aiemmin ilmaisseet mielenkiintoaan kyseisiin avainsanoihin liittyviin aiheisiin  

Nro 6. Alt-tekstit hyötykäyttöön

Instagramin uudehko päivitys on ALT eli alternativetekstit. Suomeksi sama on ”vaihtoehtoinen teksti”.  

ALTtekstiä on alun perin hyödynnetty, jos käyttäjällä on hidas netti, eikä kuva lataudu. Tässä tapauksessa näytölle ilmestyy ALT-teksti, joka kertoo katsojalle mitä kuvassa on.  Nykyisin kun saavutettavuusdirektiivi koskee kaikkia julkisia tahoja ja mm. oppilaitoksia, vaihtoehtoinen teksti on myös pakollinen elementti osalle toimijoista. Vaihtoehtoinen teksti on tärkeä saavutettavuuden elementti ja kertoo lukulaitteilla Instagramia käyttäville henkilöille, mitä kuvassa tapahtuu. Näin käyttäjälle jää edes jokin muistijälki, siitä mistä kuvassa on kyse ja voi auttaa yritystä tavoittamaan uusia kohderyhmiä. 

Instagram kerää ALT-teksteistä dataa, jonka avulla se kohdentaa kuviasi niistä luultavasti kiinnostuneille. Kuten aiemmassa kappaleessa mainitsin, Instagramin uusi algoritmi pyrkii tunnistamaan tekstien perusteella, mitä kuvassa on. Näin toimimalla Instagram automaattisesti etsii uusia ihmisiä, joille näyttää kuvaasi. Toisin sanoen se tekee kohdennusta puolestasi. 

Instagram alt-tekstin kirjoittaminen uuteen kuvaan
Instagram alt-tekstin lisääminen uuteen kuvaan

Jos et itse lisää kuvaan ALT-tekstiä, Instagram tekee sen puolestasi, mutta hakukoneoptimoinnin kannalta itse kirjoitetut tarkemmat ja luovemmat kuvailut toimivat paremmin. Tekstin voi lisätä kuvaan sen julkaisun yhteydessä, tai jos nyt vasta heräsit ALT-tekstien hyödyllisyyteen, voit lisätä niitä myös vanhoihin kuviin. 

Instagramin vaihtoehtoisen tekstin kirjoittaminen
Instagramin vaihtoehtoisen tekstin / alt-tekstin lisääminen vanhaan kuvaan.

Tällä hetkellä odotamme Instagramin syksyllä lupaamaa uudistusta, joka mahdollistaa Instagram hakujen suorittamisen avainsanoilla. Kun tähän asti haut ovat rajoittuneet vain nimiin, käyttäjänimiin, hastageihin ja paikkamerkintöihin, tulevan uudistuksen myötä voit käyttää haussa vaikka kokonaisia lauseita ja hakuoptimoiduista kuvateksteistä tulee entistä merkityksellisempiä. Uudistus on tällä hetkellä käytössä jo englanninkielisillä alueilla USA:ssa, Kanadassa, Englannissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa sekä Irlannissa.  

 

Instagramin avainsanahaku
Instagramin avainsanahaku näyttää tältä. Se on kuin Google-haku, mutta Instagramissa.

 

Instagramin avainsanahaku auttaa löytämään hakusanaan liittyviä kuvia
Instagramin avainsanahaku auttaa löytämään hakusanaan liittyviä kuvia ja tekee ehdotuksia mahdollisista muista hauista.

Vaikuttava Instagram-markkinointi webinaari

Instagramin uutuudet webinaari

Google-näkyvyys haltuun sisältöjen hakukoneoptimoinnilla webinaari