Päivitetty 27.12.2017

Tässä kirjoituksessa kerromme, mikä on Instagram Stories. Täältä löydät puolestaan yksityiskohtaiset ohjeet Instagram Storiesin käyttöön: Instagram Stories -käyttöopas, osa 1

Mikä on Instagram Stories?

Jos Snapchat ei ole tuttu, mutta on käyttänyt Instagramia ennenkin, Stories voi tuntua oudolta ja hyvinkin uudenlaiselta lisäykseltä. Kun on tottunut katselemaan ihmisiä vain kuvina, yllättyy ehkä aluksi, kun samat naamat näkyvätkin nyt videolta. Stories siis on 24 tunnin ajan julki oleva stoori, tarina, johon kerätään kuvia ja videoita. Kuviin ja videoihin voi lisätä tekstiä tai piirtää.

Kaikki Snapchatin käyttäjät kyllä hoksaavat idean, sillä uudistus vaikuttaa olevan pitkälti kopio Snapchat Storysta (nimeä myöten). Instagram Story on kokoelma käyttäjän kuvia ja maksimissaan 10 sekunnin pituisia videoita. Videoihin ja kuviin voi myös piirtää ja lisätä tekstiä, aivan kuten Snapchatissa. Tällä erää kuitenkin Snapchatissa suositut kasvojen päälle lisättävät filtterit sekä geofiltterit puuttuvat Instagram Storiesista.  Storiesin sisällöt säilyvät Instagramissa 24 tuntia, jonka jälkeen kuvat ja videot häviävät.

Seurattavien Stories -sisältöjä pääsee katsomaan kuvavirtanäkymän yläreunasta. Käyttäjän kuvaa klikkaamalla siirtyy suoraan Storyyn. Näpäyttämällä pääsee liikkumaan Storyssa eteenpäin ja sivulle pyyhkäisemällä voi hypätä suoraan seuraavan käyttäjän Storyyn. Normaalista Instagram-julkaisusta poiketen, Storya ei voi kommentoida eikä siitä voi tykätä. Jos haluaa kommentoida näkemäänsä, täytyy siis lähettää yksityisviesti.

Katso Instagram Stories -esittelyvideo täältä.

Storiesin yksityisyysasetukset määräytyvät sen mukaan, mitä käyttäjä on Instagramin asetuksiin syöttänyt. Jos siis käyttäjän tili on yksityinen, Stories näkyy vain seuraajille. Storyn voi myös piilottaa tietyltä käyttäjältä niin halutessaan.

Storyyn tägääminen

Instagram stooriin on mahdollista myös tägätä ihmisiä. Kun otat kuvan henkilöstä, voit tägätä hänet suoraan kuvaan, jolloin hänenkin käyttäjäprofiilinsa on helpompi löytää. Tägääminen tapahtuu yksinkertaisesti kirjoittamalla @ ja henkilön käyttäjänimi. Sen jälkeen nimi on täpättävissä auki ja on helppoa päästä kyseisen henkilön profiilisivulle. Tägätty henkilö saa tägäyksestä ilmoituksen omaan instagramiinsa. Yhteen kuvaan voi tägätä enimmillään 10 henkilöä, mutta kuvasta tuskin niin ison tekstimäärän jälkeen näkyy mitään, eli voi harkita kannattaako tägätä niin monia.

Boomerang/bumerangi Storyssa

Lähinnä hauskanpitoon tarkoitettu Boomerang-kuva on nyt mahdollista tehdä suoraan storyyn. Voit valita kuvaa ottaessa joko normaalikuvan tai Boomerangin. Tästä kannattaa lukea videosisällöntuottajamme tekemä isompi kirjoitus: Instagramin erikoisvideotyökalut Hyperlapse ja Boomerang.

Snapchat vs. Instagram

Snapchat on kasvanut nopeasti: kesäkuussa palvelulla oli jo yli 150 miljoonaa käyttäjää päivittäin! Snapchat on erään tutkimuksen mukaan USA:n teini-ikäisten keskuudessa jo suositumpi somekanava kuin Instagram, mikä tietysti asettaa Instagramille uudistumispaineita. Molemmat somekanavat kilpailevat samasta kohderyhmästä, sillä noin 55 % Instagram-käyttäjistä on 18–29 -vuotiaita.

Nähtäväksi jää, miten uudistus vaikuttaa Instagramin käyttäjien määrään ja käyttökokemukseen. Toisaalta nyt ei enää tarvitse hyppiä kahden somekanavan välillä, jos ei niin halua. Aiemmin Snapchatin ominaisuudet ovat olleet täysin erilaisia verrattuna muihin somekanaviin, mutta nythän näin ei enää tule olemaan. Instagram on perinteisesti ollut paikka, jossa jaetaan visuaalisesti hiotumpaa sisältöä. Sopivatko rosoisempi ja väliaikainen sisältö ja viimeistellyt kuvat yhteen?

Lue myös

Instagramin vähemmän tunnetut ominaisuudet
Graafikon vinkit parempiin Instakuviin
Instagram Stories -käyttöopas 2. Sisällöntuotanto