Instagram Storiesin suosio jatkaa kasvuaan, enkä yhtään ihmettele, sillä profiiliin jäävien kuvien tai videoiden sijaan poistuvien tarinoiden tekemisen kynnys on paljon pienempi. Jos Instagram Stories -toiminto ei ole sinulle ennestään tuttu, kannattaa lukea aikaisemmin julkaistut blogikirjoitukset aiheesta: perustoiminnotsisällöntuotantotarinan kohokohdat sekä uudet fontit, giffit ja tarkempaa dataa.

Paljon Instagramin tarinoita tekevillä henkilöillä ja yrityksillä on oma tunnistettava tyylinsä. Visuaalisena ihmisenä jään helposti tuijottamaan tyylikkäästi toteutettuja stooreja – miten inspiroivaa! Jos olet jo jonkun aikaa käyttänyt Instagram Storiesia ja haluaisit viedä käytön seuraavalle tasolle, rohkaisen kokeilemaan seuraavia:

Yhtenäistä stoorit. Jos lisäät päivän aikana useita kuvia ja videoita, saat kasaan yhtenäisemmän ilmeen, kun käytät aina samaa fonttia ja filtteriä. Itse suosin lähes poikkeuksetta seuraavia fontteja: Moderni, Konekirjoituskirjaisin ja Vahva. Filttereistä suosikkini on Lagos. Kuten kaikessa muussakin mainonnassa, monet yritykset käyttävät tarinoissaan aina samaa fonttia. Näin haluttu yritysilme säilyy myös Instagram Storiesissa.

Yksinkertainen on kaunista. Vaikka esimerkiksi stooreihin lisättävät tekstit, emojit ja giffit ovat hauska lisä, älä käytä kaikkia yhtä aikaa. Hulluttelu eri värisillä elementeillä voi johtaa sekavaan lopputulokseen eli muista kohtuus myös värien käytössä.

Lisää elementit kohtiin, joissa on tilaa. Jos esimerkiksi haluat lisätä kuvaan tekstiä, mieti mihin kohtaan se sopisi parhaiten. Varmista, ettei kuvassa tai videossa jää mitään oleellista piiloon elementin taakse. Jos tekstiä tulee vähän tai tarvitset sille esimerkiksi erillisen otsikon, kokeile rohkeasti myös käsinkirjoitettua tekstiä kynä-ominaisuuden avulla.

Vähemmän on enemmän. Pidä tekstin fonttikoko ja elementit pieninä. Tämäkin on täysin makuasia, mutta itse tykkään siitä, että kuva tai video on pääosassa. Teksti ja vaikkapa paikkamerkintä on vain pieni lisä, joilla voi kertoa jotain oleellista, kuten mitä kuvassa tapahtuu, tai lisätä paikkamerkinnän. Tekstiä ei tarvitse suurentaa ainakaan siksi, että ihmiset näkisivät lukea sen paremmin.

Tekstitarinatkin voivat olla mielenkiintoisia. Joskus myös pelkällä tekstillä tehdyt tarinat ovat kauniita. Tausta kannattaa jättää hillityksi. Varmista myös, että fontti mätsää taustaan. Tässäkin kannattaa rohkeasti kokeilla käsinkirjoitettua tekstiä.

Kiinnitä huomiota taustaan. Jos esimerkiksi kuvaat selfievideota, katso mitä näkyy takanasi. Pöydällä lojuvia tavaroita tai ruma seinä? Silloin kannattaa miettiä, löytyisikö jostain siistimpi tausta. Monesti myös pelkkä kameran kääntäminen sentillä tai parilla auttaa, niin saa rajattua epätoivotun asian pois taustalta.

Älä aina tyydy normaaliin videoon. Hyödynnä superzoomia, bumerangia, sekä hidastettuja ja nopeutettuja videoita. Kolme jälkimmäistä sopii erityisesti liikkuvan kohteen kuvaamiseen. Viimeistele myös nämä videot filttereillä, jos tykkäät niitä käyttää.

Blogikirjoituksen kaikki kuvat on tehty Instagram Storiesista löytyvillä ominaisuuksilla eli kuvien käsittelyyn ei ole käytetty erillisiä kuvankäsittelyohjelmia. Stoorien tekeminen vaatii luonnollisesti kiinnostuksen valokuvaamista kohtaan, mutta onneksi nykypuhelimissa on laadukkaat kamerat, joten aloitus on helppoa. Niin kuin kaikessa muussakin, harjoittelu tekee mestarin. Liikkeelle voi lähteä pelkkien kuvien lisäämisestä – kun se sujuu, ala hyödyntää myös lisäelementtejä.

Tässä livelähetyksessä puhumme Instagram Storiesista

16.09.2019

Me olemme Kuulu Visual – Kuulun visuaaliseen ja kanavaoptimoituun tarinankerrontaan erikoistunut erityisyksikkö. Tiimin jokainen jäsen on varustettu omilla erityistaidoilla ja vahvuuksilla.

Mikäli haluat erottautua ja saavuttaa tavoitteesi valokuvien, videoiden, animaatioiden ja grafiikoiden avulla – tiedät kenelle soittaa!

Meidät löytää myös Facebookista nimellä Kuulu Visual #kuuluvisual

Kerro meille

Miten käytät Instagramia? (valitse yksi)

Katso tulokset

Loading ... Loading ...