Jaoimme hiljattain blogissamme perustavanlaatuisen Instagram Stories käyttöoppaan, jossa käymme läpi Instagramin tarinoiden perustoiminnot. Nyt kun perustoiminnot ovat hallussa, voimmekin siirtyä itse tarinoiden luomiseen. Minkälaista sisältöä Instagram Storiesiin kannattaa tehdä? Tästä blogitekstistä saat vinkkejä sisällöntuotantoon!

Kaikki alkaa tarinasta

Hyvin yleinen tapa käyttää Instagramin tarinoita on jakaa sinne yksittäisiä kuvia ja videonpätkiä sieltä täältä, ilman kontekstia. Vaikka siinä ei mitään pahaa olisikaan, yksittäinen 15 sekuntin ajan ruudulla vilahtava kuva kahvikupista ei välttämättä ole sitä kaikkein mielenkiintoisinta sisältöä. Irrallisten valokuvien sijaan kannattaakin panostaa tarinallisuuteen. Havainnollistetaan tarinallisuuden merkitystä kahdella ääripään esimerkillä:

Esimerkki 1: Yrityksen tarinaan on lisätty valokuva messuilta. Kuvan päälle on lisätty teksti, millä messuosastolla yrityksen ständi sijaitsee. Valokuva näkyy ruudulla 15 sekuntin ajan.

Esimerkki 2: Yrityksen tarina alkaa, kun yksi työntekijöistä kertoo videolla huomenna tulevista messuista. Videoilla kerrotaan mitä messuilla on odotettavissa sekä kysytään, kuinka moni seuraaja aikoo tulla huomenna paikalle. Seuraavana päivänä tarinaan päivitetään tunnelmia messuilta kuvien ja videoiden muodossa. Tarinaan on esimerkiksi nostettu messutarjouksia sekä esitelty ständillä päivystävät työntekijät. Viimeisimmissä videoissa näytetään mitä tapahtuu kulisseissa, kun messut päättyvät. Tarinaa on päivitetty aktiivisesti koko vuorokauden ajan, ja messupäivän iltana tarinan kokonaispituudeksi on muodostunut 5 minuuttia.

Sanomattakin selvää, että kakkosesimerkin mukainen tarinankerronta antaa seuraajille monipuolisemmin informaatiota messuista. Rimaa ei silti kannata nostaa liian korkealle, yksi kuva tai videonpätkä on aina parempi kuin ei mitään. Ennen kuin aloitat tarinan kuvaamisen, pysähdy kuitenkin hetkeksi miettimään tarinan kaarta. Minkälainen kokonaisuus tämän päivän tarinasta muodostuu?

Kurkista kulissien taakse

Instagram Storiesin sisällöt näkyvät seuraajille vain 24 tunnin ajan. Se on siis oiva väylä esitellä seuraajille jotain sellaista, mitä ei ehkä haluta pysyvästi näkyville muihin somekanaviin. Jos yrityksen Instagram-tilille jaetaan normaalisti hyvin tyyliteltyjä tuotekuvia, Storiesin puolella voidaan huolettomammin jakaa sisältöä rikkomatta harkittua kokonaiskuvaa.

Tarinoissa kannattaa kokeilla jakaa materiaalia kulissien takaa – se yleensä kiinnostaa! Se mikä itsestä voi tuntua hyvin arkiselta ja tylsältä, voi yrityksenne ulkopuoliselle seuraajalle olla supermielenkiintoista. Instagramin tarinoissa avainsanana on aitous, eli ei kannata stressata rosoisuudesta (kuten vähän epäsiististä työpisteestä).

Hyvinä esimerkkeinä kannattaa kurkata Instagramista Goodio ja 3 Kaverin Jäätelö. Molemmat ovat suomalaisia elintarvikkeiden valmistajia, jotka usein vilauttavat Instagramin tarinoissa mitä heidän tehtaillaan tapahtuu. Suklaa- ja jäätelöfanina on mielenkiintoista päästä näkemään, kuinka omat lempparituotteet valmistetaan.

Käytä huumoria

Instagram Stories on formaattina rennompi kuin monet muut somet. Sisältö kannattaakin pyrkiä pitämään suhteellisen kevyenä, virallisemmat tiedotteet voi säästää esimerkiksi Facebookiin. Meillä Kuululla on tapana jakaa Instagramin tarinoissa kaikkea hauskaa (ja ehkä vähän outoakin) mitä toimistolla keskenämme puuhailemme. Kerran jopa lavastimme keppihevosen tekemään erilaisia asioita ympäri toimistoa. Hassuttelu on siis täysin suotavaa, ja sitä paitsi sisällöt näkyvät seuraajille vain yhden vuorokauden ajan!

Instagramin tarinoilla voidaan myös välittää positiivista työnantajamielikuvaa. Kuvaa siis rohkeasti työntekijöitä ja hauskoja hetkiä työympäristöstä. Saatatte tietämättänne houkutella Instagramin kautta potentiaalisia työntekijöitä, jotka eivät muutoin olisi hoksanneet hakea juuri teille töihin.

Herätä keskustelua

Jos haluat kommunikoida seuraajiesi kanssa, kysy kysymyksiä! Yksinkertaisimmillaan voit vaikka kysyä seuraajiltasi tasaisin väliajoin, millaista sisältöä he haluaisivat nähdä yrityksenne Instagram Storiesissa. Voit myös tarttua oman alasi ajankohtaisiin aiheisiin ja kysyä seuraajienne mielipiteitä.

Oman kokemukseni perusteella olen huomannut, että Instagramin tarinoita kommentoidaan herkemmin kuin profiilissa jaettuja kuvia. Ehkä se johtuu siitä, että tarinoiden kommentit välittyvät yksityisviesteinä, eivätkä muut Instagramin käyttäjät pääse julkisesti näkemään niitä. Privaatisti uskalletaan jakaa henkilökohtaisempia mielipiteitä ja tarinoita.

Voit myös luoda tarinaan kyselyitä, joissa seuraaja voi antaa oman mielipiteen helposti nappia painamalla. Lue Instagram Stories käyttöoppaamme ensimmäisestä osasta, kuinka kysely luodaan.

Luo toistuvia teemoja

Kokeile koukuttaa seuraajia toistuvien teemojen avulla. Hyvä esimerkki toistuvasta teemasta on amerikkalaisen vaatemerkki Everlanen konsepti Transparency Tuesday. Joka tiistai Everlanen Instagram-tilille voi lähettää kysymyksiä, joihin vastataan videoiden muodossa Instagramin tarinoissa. Kysymykset voivat olla mitä tahansa liittyen Everlanen toimintaan. Konseptin ansioista Everlane tuo toimintaansa läpinäkyvämmäksi, ja seuraajat päästetään kurkistamaan kulissien taakse.

Löytyisikö teidän yritykselle jokin jatkuva teema? Ehkä kerran viikossa joku työntekijöistä voisi ottaa Instagramin haltuunsa  ja dokumentoida, mitä hänen työpäivänsä pitää sisällään. Entäpä tuote-esittelyjen tiistai, tai vaikka palauteperjantai? Teemalle kannattaa keksiä jokin naseva nimi, jotta se jää seuraajien mieleen. Varo kuitenkin liiallista toistoa – jos joka viikko kerrotaan samasta asiasta samasta näkökulmasta, seuraajat saattavat kyllästyä.

Lue myös nämä:
Instagram Stories käyttöopas, osa 1: perustoiminnot
Graafikon vinkit: visuaalisesti parempaa sisältöä Instagramiin

Haluaisitko oppia rakentamaan mielenkiintoisia stooreja eri somekanaviin? Tule koulutukseemme oppimaan käytännönläheisesti miten mobiilivideoita kannattaa tehdä!