Suomi-buumi on kuumimmillaan ja matkailijoita virtaa solkenaan tänne pohjolaan. Kuinka saada oma siivu tästä trendistä ja matkailijat kiinnostumaan juuri sinun palveluistasi? Miten Instagram voisi auttaa matkailumarkkinoijaa?

Matkailu on lempiharrastukseni ja olenkin reissannut jo kuudella mantereella. Instagram on visuaalinen hakukone, jonne mennään fiilistelemään ja etsimään uusia elämyksiä. Insta on ollut minulle ainutlaatuisen kätevä keino löytää kohteesta ne parhaimmat yösijat, erikoisimmat ruokapaikat, mieleenpainuvimmat kuvauslokaatiot sekä yleisesti ottaen se on toiminut löytöretkeilijän inspiraation lähteenä.

Matkailumarkkinoija – valjasta sinäkin Instagramin voima käyttöösi ja varmista että nämä Instagramin perusteet on sinulla hallussa!

1. Päivitä bio eli Instagram-profiilin esittelyteksti

Jotta voit houkutella reissaajia toimipisteellesi, pidä yhteystietosi ja sijaintitietosi aina ajan tasalla Instagram-tilisi esittelyosiosta. Biosta kannattaa löytyä näiden lisäksi myös nettisivuosoite sekä ohjeet luoksesi pääsemiseen. Voit myös päivittää tuoreimmat blogitekstit esittelytekstiisi. Onhan tililläsi selkeä ja kuvaava nimi – ja toimiihan se myös muilla kielillä?

Matkailijat hakevat hashtagien lisäksi sijaintitietojen avulla sisältöjä, joita eri kohteista on julkaistu. Lisäämällä sijaintitiedon tilillesi tehostat löydettävyyttäsi. Voit lisätä oman sijaintitiedon linkittämällä Facebook- ja Instagram-tilisi yhteen. Facebookin yritystilillesi linkittäytyminen kannattaa erityisesti, koska sitä kautta saat muutettua Instatilisi yritystiliksi, ja pääset käsiksi analytiikkatietoihin sekä mainostamaan Instasisältöäsi Facebookin mainostyökalulla.

2. Määrittele visuaalinen ilme ja luo sen mukaista sisältöä

Käytä Instagramissa laadukkaita, yrityksellesi ja toimialalle sopivia kuvia. Älä käsittele kuvia överiksi, tietynlainen rosoisuus Instassa on jopa plussaa! Parhaiten toimii omat ottamasi kuvat, joten vältä kuvapankkikuvia. Pidä huolta siitä, että oman profiilin kuvien visuaalinen asu on yhtenäinen sekä Instakuvissa, Intagram Storiesin puolella sekä muissa somekanavissa. Tehosteina kannattaa käyttää yrityksen brändivärejä!

Kokeile esimerkiksi ilmaista ja kätevää Later-sovellusta kuvien ajastamiseen. Sen avustuksella voit tehdä monia Instapäivityksiä samaan aikaan. Näin pääset myös suunnittelemaan tulevan feedin siten, että kuvat sointuvat hyvin yhteen.

3. Ole läsnä Instagramissa

Instagramin algoritmi pitää siitä, että yritystili on aktiivinen. Keskustele, tykkää, kirjoita yksityisviestejä ja jaa muiden käyttäjien jakamaa sisältöä – palkitse fanisi sekä influencerit eli vaikuttajat huomaamalla heidät. Muista kuitenkin kysyä lupa ennen kuin regrammaat eli jaat toisten tekemään sisältöä omissa kanavissasi. Parhaiten toimii, kun luvan saatuasi teet haluamastasi kuvasta kuvakaappauksen ja lisäät sen tilillesi – on kohteliasta saatetekstissä kiittää ja tägätä eli merkitä kuvaajan instatili!

Voit myös kokeilla erilaisia regrammaus-sovelluksia, sillä sovelluskaupoissa on nykypäivinä paljon eri sovelluksia regrammaamiseen, sekä Android- että Ios-puhelimille. Osa Instatileistä toimii pääasiallisesti vain muiden instaajien kuvilla, kurkkaa esimerkiksi @visitoulun Instatili.

Kehota Instakäyttäjiä tägäämään sinut julkaisuihinsa, voit tehdä näin esimerkiksi tilisi esittelytekstissä sekä vaikka paikan päällä olevissa mainoksissa. Tärkeintä Instanäkyvyydelle on kuitenkin oma aktiivisuutesi, joten panosta merkityksellisiin keskusteluihin ja muiden huomioimiseen.

4. Käytä tehokkaasti hashtageja

Koska Instagram on visuaalinen hakukone ja matkailijat hakevat tietoa aihetunnisteiden kautta, valitse yrityksellesi uniikki, oma aihetunniste eli hashtag. Valitessasi hashtagia, tarkista millaista sisältöä sillä on aiemmin jaettu. Sopiiko jaettu sisältö yrityksesi imagoon? Yleisimmin hashtag on yrityksen nimi, mutta se voi olla myös kuvaava teemallinen hashtag, kuten esimerkiksi Finnairilla on #feelfinnair tai Scandic-hotelliketjuilla #stayfeellivebetter.

On hyvä seurata, millaista sisältöä häsälläsi jaetaan. Tallenna oman hashtagin haku tilillesi seurattavaksi, jotta saat uudet kuvat automaattisesti heti tuoreeltaan myös omaan fiidiisi!

Lisää hashtagisi kaikkiin sosiaalisen median kanaviisi – mutta anna sen näkyä konkreettisesti myös paikan päällä. Näin vierailijasi muistavat instagrammattuaan myös lisätä sisältöä sinun hashtagillasi. Käytä joka kuvaan ainoastaan kuvaan sopivia hashtageja. Varmista, että näyt tärkeimmillä hakusanoilla joka kielellä. Käännä tärkeimmät hashtagit myös englanniksi tai muille kielille, niin matkailijat löytävät sinut helpommin!

Oletko epävarma käyttäessäsi hashtagejä? Kurkkaa blogijuttumme hashtagien tehokkaasta käytöstä.

5. Hyödynnä Instagram Stories kevyempään sisältöön

Siinä missä rakennat kuvagalleriaa tavoitteellisesti ja tarkemmin, voit Storiesin puolella ottaa hieman rennommin. Storiesit häviävät 24 tunnin kuluessa, joten sisältöjen ei tarvitse olla niin loppuun hiottuja. Näytä esimerkiksi Insta Storiesin puolella, mitä kulisseissa tapahtuu, esittele paikkoja, palveluita, aktiviteetteja ja jaa fiilistelypaloja vaikka tapahtumista. Ihmisiä kiinnostaa eritoten toiset ihmiset, joten nosta esimerkiksi henkilökuntaasi esille vaikka antamalla heidän kunkin ottaa haltuun Instastoorinne viikon ajan.

Ole aito – asiat, jotka sinulle ovat arkea, saattavat olla katsojalle upeaa luksusta. Kuten esimerkiksi hiljaisuus! Erään Lapin matkailuyrittäjän parhain valtti oli valjakkokoirat, joita ihmiset saapuivat pitkien matkojen päästä tapaamaan – ja pyysivät erikseen pääsevänsä juuri tietyn koiran vetämään rekeen. Nosta esiin siis erilaisia aiheita ja tarkista analytiikasta, mikä aihe saa eniten katselukertoja tai yksityisviestejä.

Aktivoi yleisöäsi. Jos et keksi, millaista sisältöä seuraajat ovat kiinnostuneet näkemään, voit aivan hyvin kysyä sitä suoraan heiltä! Kurkkaa kaikki hyödylliset vinkit blogistamme löytyvästä Instagram Stories -oppaastamme.

6. Muista kertoa, että olet Instagramissa

Muista kertoa myös muissa somekanavissa, että sinut löytää myös Instasta. Lisää Instagram-linkitykset myös nettisivuille, jotta sitä kautta saapuvat ihmiset pääsevät kurkkaamaan Instan kautta arkeanne.

Aktivoi verkostosi! Asiakas arvostaa hyvää kokonaispalvelua – miksi et siis löisi hynttyitä yhteen tai muuten verkostoituisi naapuriyrittäjän kanssa? Jos yksi yrittäjä tarjoaa seikkailuretkiä, toinen ruokapalveluita ja kolmas majapaikkaa – voisitteko tehdä yhteistyötä asiakkaan parhaaksi? Näin kokonaispalvelu parantuu ja asiakas saa parhaimman mahdollisimman kokemuksen, ja todennäköisesti hän kertoo siitä myös somessa!

Instagramin välityksellä tavoitat maapallon kauimpanakin asuvat kohderyhmät. Huomioi, että mitä kauempaa matkailija saapuu, sitä pidempi on hänen ostoprosessinsa. Muista siis olla Instagram-markkinoinnin suhteen kärsivällinen!

Meillä on tulossa neljä Instagram-koulutuswebinaaria

2.9. Instagram Stories -jatkokurssi
13.9. Instagram Stories -mainonta
12.11. Instagram-markkinointi
3.12. Instagram-mainonta

Kaipaatko lisää Instagram-vinkkejä matkailualalle? Ota yhteyttä ja katsotaan yrityksellesi sopiva ratkaisu! Olemme kouluttaneet lukuisia matkailualan toimijoita tehokkaampaan Instagramin käyttöön ja ylläpitäneet matkailualan Instagram-tilejä.

Ota yhteyttä