Instagram-yritysprofiili kannattaa ottaa käyttöön, niin saat käyttöösi paljon ominaisuuksia, joista on markkinoinnissa hyötyä. Yksi tällaisista ominaisuuksista on yhteystiedot.

Voit myös lukea, miten Instagramin yritysprofiili helpottaa markkinointiasi.

Vaihto yritysprofiiliksi on helppoa

Vaihto normaalista Instagram-tilistä yritystiliksi on helppoa. Menet vain profiilisivullenne ja klikkaat ”Muokkaa profiilia”

Instagram-tilin vaihtaminen yritystiliksi

Tämän jälkeen klikkaa ”Kokeile Instagramin yritystyökaluja”.

Kokeile Instagramin yritystyökaluja

Sen jälkeen yrityssivu on valmis.

Jotta voisit yhdistää Instagram-yritystilisi myös Facebookiin, ainoa edellytys käyttöönotolle on, että yrityksellä on olemassa Facebook-sivu. Kun muutat Instagram-profiilin yritysprofiiliksi, pitää sinun olla yrityksen Facebook-sivun ylläpitäjä. Kirjaudu siis Facebookiin sisään ensin omana itsenäsi ja sen jälkeen valitse haluamasi ja ylläpitämäsi yrityksen tili.

Instagramin puolella klikkaat tilisi oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä – sieltä löydät asetukset.

Instagramin asetukset

Kun pääset asetuksiin, skrollaa hieman alaspäin ja löydät kohdan ”Linkitetyt käyttäjätilit”. Klikkaa siitä ja löydät paljon erilaisia vaihtoehtoja mitä kaikkea haluatkaan Instaan linkittää.

Instagramiin linkitetyt käyttäjätilit Instagramin ja Facebookin yhdistäminen

Jos sinulla on jo yritysprofiili kummassakin kanavassa, voit yhdistää tilit näin: katso videomme.

Miten Instagramin yritysprofiili eroaa tavallisesta profiilista?

Erot eivät ole kovin suuria, mutta auttavat myynnissä, uusasiakashankinnassa ja markkinoinnissa. Erityisen hyvää yritysprofiileissa on

  • Ota yhteyttä -nappi
  • Sijaintitiedot kartalle
  • Seuraajatiedot (analyysi seuraajistanne)

Vihdoin Instagramin kautta voi siis ottaa yrityksiin yhteyttä, esim. puhelinsoitto, viestin lähetys, sähköpostin lähetys, reittiohjeiden etsiminen. Profiiliin tulee siis Facebookin kaltainen toimintokutsu, jolla halutaan rohkaista asiakasta suoraan yhteydenottoon. Profiiliin saa mukaan yrityksen sijaintitiedot sekä luokituksen (esim. ”ravintola”, ”kahvila”, jne.).

Seuraajista saa myös kattavaa demografista tietoa, kunhan Instagram-tilillä vain on vähintään 100 seuraajaa. Julkaisun tiedot (kuten näyttökerrat, julkaisun klikkaukset, kattavuus, sitoutuneisuus) näkyvät seuraajamäärästä riippumatta.

Yritysprofiili näyttää lopulta tältä:

Instagramin yritysprofiili

Instagramin yritysprofiileille tarjolla statistiikkaa seuraajista

Statistiikkatiedot alkavat keräytyä profiiliin heti, kun se on päivitetty yritysprofiiliksi. Takautuvasti tietoa ei ole tarjolla, joten malta pari päivää. Statistiikat löytyvät profiilin oikeasta yläkulmasta ja ne keräävät tietoa viikko kerrallaan. Statistiikasta saat tietoa esimerkiksi

  • Mitkä ovat parhaita julkaisujanne
  • Julkaisujenne tavoittavuus
  • Mihin aikaan seuraajanne käyttävät Instagramia
  • Seuraajien ikä, sukupuoli ja asuinpaikka

Käytännössä tämän uudistuksen jälkeen näillä statistiikoilla pärjää hyvin, eikä ulkopuolisia analytiikkatyökaluja välttämättä enää tarvita. Jos haluat kuitenkin käyttää jotakin vielä järeämpää analytiikkaa, lue esimerkiksi blogimme Iconosquaresta.

Instagramin analytiikka

Lue myös

Instagram yrityskäytössä – ota hyödylliset ominaisuudet haltuun
Mikä on Instagram stories?
Graafikon vinkit Instagram-sisältöihin
Instagramin vähemmän tunnetut ominaisuudet