Työllistämme päätoimisesti 23 oululaista tai helsinkiläistä digimarkkinoinnin ja visuaalisen sisällöntuotannon osaajaa. Kuulun nimen alla työskentelee nykyään myös kuulukavereita eli yhteistyöverkosto, johon kuuluu lukuisia eri alojen asiantuntijoita. Kaikkia kuululaisia yhdistää vuorovaikutuksen taito.

– Saan jatkuvasti kysymyksiä siitä, millaisia taitoja Kuululla tarvitaan, kun hakee meille töihin. Huiput vuorovaikutustaidot ovat meillä hakukriteerinä sijalla yksi. Kaikki muut taidot ovat plussaa, toteaa Kuulun toimitusjohtaja Jonna Muurinen.

Koska olemme muotoiluajattelua soveltava, erityisesti digimarkkinointiin erikoistunut markkinointitoimisto, tietyntasoiset digimarkkinointitaidot luonnollisesti tarvitaan. Toki työroolista riippuen henkilöllä pitää olla myös liiketoiminta-, viestintä- ja markkinointiosaamista, myyntitaitoja, graafista osaamista tai videosisällöntuottajan taitoja.

– Hyvällä hakijalla ovat kuitenkin tarvittavat taidot jo hallussa, ja työ opettaa lisää. Vuorovaikutustaidot ja sosiaaliset taidot eivät ole opittavissa samalla tavalla, Jonna korostaa.

Vuoden toimisto -kilpailuun osallistuminen toi meille myös samansuuntaisia tuloksia, kun asiakkaamme nostivat toimiston valinnan TOP5-syiksi: 1) henkilökemiat, 2) aiemmin hoidetut toimeksiannot, 3) kokonaistarjouksen, 4) suositukset ja 5) luovuuden.

– Henkilökemioiden ykkössija ilahduttaa tosi paljon, koska haluamme auttaa asiakkaitamme ja toivomme, että palaverin päätteeksi fiilis on parempi kuin ennen palaveria, Jonna toteaa.

Koulutustaustaa maistereista merkonomeihin

Kuululla työskentelee ihmisiä lukuisista erilaisista koulutustaustoista. Tutkintopalettiimme mahtuu eri alojen maistereita ja AMK-tutkinnon suorittaneita, mutta myös ylioppilaita ja merkonomeja. Onpa joukossa yksi diplomi-insinöörikin.

– Kuululaisten pääaineena on ollut esimerkiksi markkinointi, matkailu, suomen kieli, tietojenkäsittelytiede, muotoilu tai kansainvälinen yritysviestintä. Voi sanoa, että olemme joukko generalisteja, jotka ovat vahvasti kallellaan digimarkkinoinnin suuntaan, Jonna tiivistää.

Työtehtävät myös muuttuvat vuosien aikana. Uusi työntekijä on saattanut tulla taloon markkinoinnin suunnittelijana ja löytänyt itsensä myyntijohtajana, kuten Katriina Kukkulan kohdalla tapahtui. Tai henkilö on aloittanut asiakkuusvastaavana ja ylennyt tuotantopäälliköksi, kuten Tiina Stjerna-Kinnuselle tapahtui.

Taustalla voi olla myös vanhoja tuttavuuksia. Esimerkiksi Katriinan yhteistyö alkoi vuosia sitten Twitter-yksäristä Jonnan kanssa. Kuulu oli vasta lähtökuopissaan ja Jonna mietti sopivaa nimeä yritykselleen. Twitteristä tuttu Katriina oli sopiva ihminen nimen sparrailukaveriksi.

– Törmäilimme vuosien aikana eri tapahtumissa ja molemmilla oli jo ajatuksissa, että olisi kiva tehdä töitä yhdessä. Yhden Messenger-yksärin jälkeen aloitin sitten keväällä 2017 markkinoinnin suunnittelijana, mutta siirryin melko pian ydinosaamiseni pariin eli myyntitiimiin. Kun Kuulun myyntiä kehitettiin vuonna 2019, minut haluttiin viemään muutosta eteenpäin ja tittelini vaihtui samalla myyntijohtajaksi, Katriina kertoo.

Myös Tiina tutustui Kuulun porukkaan ennen siirtymistään Kuulun palkkalistoille, kun Salesvation-myyntiseminaari pistettiin pystyyn useamman yrityksen kesken keväällä 2018. Tiina aloitti Kuululla saman vuoden syksyllä koulutusliiketoiminnasta vastaavana account managerina, mutta pikkuhiljaa vastuu laajeni videotuotantojen puolelle. Nykyään Tiina toimii sekä Oulun visuaalisen tiimin että account managerien esihenkilönä.

– Koen, että Kuululla on mahdollista muokata työtehtäviään omien mielenkiinnon kohteidensa tai henkilökohtaisen elämäntilanteensa mukaan. Olen itse avoimesti kertonut haluavani lisää vastuuta ja vaihtelua työn painotuksiin ja myös saanut sitä, Tiina toteaa.

– Meillä pitää siis vaan uskaltaa sanoa ääneen, mihin suuntaan haluaa työnkuvaansa viedä, Jonna summaa.

Visuaalisen tuotannon tiimiläisiä

Keskittyminen omiin vahvuuksiinsa

Kuululla onkin tavoitteena, että työntekijä saa keskittyä omiin vahvuuksiinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa. Tästä on hyvänä esimerkkinä keväästä 2018 videosisällöntuottajana työskennellyt Mikael Kunnari, jonka työkuva on miehen omien sanojen mukaan edennyt ”apupojasta isojen videotuotantojen vetäjäksi.” Mikael on päässyt toiveidensa mukaan kokeilemaan myös digimarkkinoinnin tekemistä.

– Olin alusta saakka kiinnostunut siitäkin puolesta. Sopivan paikan tullen pääsin tekemään niitä hommia puoleksi vuodeksi enkä koskenut sinä aikana kameraan kertaakaan, Mikael kertoo.

Helsingin toimistolla vuoden 2021 alusta tuottajana työskennellyt Päivi Pirhonen kuvailee työkuvaansa tietynlaiseksi hybridimalliksi, koska hän työskentelee tuottajan työn lisäksi myös valokuvaajana.

– Luultavasti työnkuvani tulee kehittymään ja elämään niin kauan kuin annan sen tehdä niin. Tämä onkin mielestäni hienoa Kuululla. Saan nostaa pintaan omat vahvuuteni ja tietotaitoni eikä minun tarvitse puristaa itseäni jonkinlaiseen tiukkaan muottiin, Päivi toteaa.

Myös Katriinan mukaan Kuululla pyritään etsimään jokaiselle mahdollisuus tehdä töitä omilla vahvuuksilla ja kiinnostuksen kohteilla:

– Aloitat jostain tehtävästä ja halutessasi liikut nopeastikin siihen suuntaan, missä omat vahvuutesi ja Kuulun tavoitteet kohtaavat. Mieti siis Kuululle hakiessasi, mitä osaamista tuot taloon, mistä Kuulu voisi hyötyä ja mitä haluat täällä työskennellessäsi oppia, Katriina jatkaa.

Miksu kertoo päässeensä kolmen vuoden aikana kokemaan kaikenlaista ja oppimaan todella paljon uutta:

– En olisi millään oppinut näitä asioita kirjoista tai koulunpenkiltä. Lisäksi täällä tapahtuu niin paljon kaikkea, ettei varmasti tule tylsää, jos itsellä vaan on motivaatiota oppia uutta. Meillä onkin sisäisenä vitsinä, että kuukausi Kuululla on yhtä kuin vuosi muissa työpaikoissa. Itse vanhenin ensimmäisenä vuotenani kymmenen vuotta ja siltä se oikeasti myös tuntui – hyvällä tavalla, Mikael naurahtaa.

Mikael Kunnari on mukana Kuulun visuaalisessa tiimissä

Laaja yhteistyökumppaneiden verkosto

Yhteistyössä Kuulun kanssa työskentelee myös laaja yhteistyökumppaneiden tai asiantuntijoiden verkosto, ns. kuulukaverit. Ryhmään kuuluu esimerkiksi eri alojen ammattilaisia kuvaajista ja äänen ammattilaisista graafikoihin ja Google Ads -osaajiin.

Haluamme yrityksenä tarjota asiakkaillemme juuri sitä osaamista, mitä he sillä hetkellä eniten tarvitsevat. Emme kuitenkaan voi työllistää täysipäiväistä maskeeraajaa tai äänimiestä tai tarvitsemme välillä apukäsiä, kun oman AD:mme tai copywriterimme kalenterit ovat täynnä.

– Siksi olemme halunneet laajentaa kuululaisten joukkoa freelancereiden suuntaan ja tarjota töitä myös paikallisille pienyrittäjille, Jonna toteaa.

Sekä Peppi Jokelainen että Ville Vänni työskentelevät Kuulun freelancereina omien yritystensä kautta. Peppi hoitaa asiakasyritystemme Google- ja somemainontaa, seuraa verkkosivustojen kävijäliikennettä ja raportoi asiakkaille analytiikasta sekä saaduista markkinointituloksista.

– Olin toiminut yrittäjänä vajaan vuoden, kun ystäväni ja kollegani vinkkasi Kuulun freelancer-hausta. Teen mielelläni yhteistyötä eri markkinointitoimistojen kanssa ja olin hakenut vuosia sitten Kuululle myös töihin, joten on ollut hienoa päästä yhteistyöhön Kuulun kanssa, Peppi toteaa.

Ville Vänni on ollut mukana digimarkkinoinnissa muutaman kanavan kampanjoista laajempaan vetovastuuseen saakka. Ville on päässyt myös valmentamaan digimarkkinointia Kuulun asiakkaille.

– Sain yhteistyön alussa sisäänajon Kuulun toimintaan sekä ehdotuksia mahdollisista keisseistä ja asiakkuuksista. On ollut tosi mukava yllätys, miten nopeasti olen päässyt hommiin käsiksi. Kaikkiin kysymyksiin on löytynyt aina joku, joka osaa auttaa, kynnys puhua asioista on matala ja kaikki on sujunut niin kuin pitääkin, Ville kiittelee.

Freeverkostoon kuuluu myös vanhoja kuululaisia, jotka ovat perustaneet oman yrityksen tai työskentelevät nykyään muualla. He käyvät kouluttamassa Kuulun nimissä tai tekevät keikkaa vaikkapa videosisällöntuottajana.

Kun kysyn Pepiltä ja Villeltä syitä hakea Kuululle freelanceriksi, molemmat kehuvat asiakkuuksia mielenkiintoisiksi, työtehtäviä monipuoliksi ja työyhteisöä positiiviseksi.

– Kuululla annetaan myös vastuuta ja työntekijöihin selvästi luotetaan. Kuulu tuntuu organisaationa ihanan rennolta työpaikalta, jossa on valtavasti osaamista ja ammattitaitoa, Peppi toteaa.

– Ja vaikka olemme etäilleet koko yhteistyömme ajan, niin tuntuu, että – jos korona joskus loppuu – Kuulun toimistolle voi koska tahansa mennä käymään kahvilla ja on tervetullut olo, Ville summaa.

Kuululta saattaa myös löytyä töitä sellaiseen tehtävään, jota ei vielä ole tai jota ei koskaan avoimeen hakuun tulekaan:

– Jos olet vaikkapa ilmiömäinen verkkokauppaspesialisti, voit yrittää myydä itsesi meille töihin, Jonna vinkkaa.

Mukaan tiimiin?