Päivitetty 18.4.2017

Facebook rajoittaa koko ajan yrityssivujen näkyvyyttä rajummin ja rajummin. Miten ihmeessä postaukset saadaan näkymään laajemmalle yleisölle? Tässäpä kuusi vinkkiä:

1. Postaa kuvat oikeankokoisina

Kun laitat peruspostaukseen kuvan, Facebook skaalaa sen aina 1200 x 900 px kokoiseksi. Jos laitat kerrallaan useampia kuvia, kuvakoot muuttuvat edelleen. Täältä löydät oppaan FB-kuvien kokoihin. Kun kuvasi on oikeankokoinen, se mahtuu kerrallaan kokonaan ruutuun, eikä sitä tarvitse klikata erikseen auki. Tämä on tärkeää ETENKIN, jos kuvassa on tekstiä.

2. Jaa linkit oikealla tavalla

Voit jakaa linkkejä Facebookissa kahdella eri tavalla. Joko niin, että kun kirjoitat postauskentään linkin, linkki muodostaa esikatselukuvan. Kuvan ilmaannuttua voit joko poistaa itse linkin ja jättää pelkän kuvan paikoilleen taikka jättää sekä linkin että kuvan. Toinen tapa onkin sitten ottaa esikatselukuva pois ja jättää pelkkä linkki paikoilleen. Facebook suosii ensimmäistä tapaa, tällöin itse kuva on jo niin informaativinen, että potentiaalinen lukija innostuu linkistä helposti.

3. Käytä Facebookin kohdennusmahdollisuuksia

Facebookin perusviestitkin voidaan kohdentaa. Jos sinulla on esimerkiksi naisille suunnattu tapahtuma, kohdista se naisille, sillä miehet tuskin reagoivat sellaisiin tapahtumiin ja tämähän haittaa postauksen leviämistä. Jos sinulla on kansainvälinen yleisö, käytä maakohdennusta jne. Kohdennus ei ole mahdollinen automaattisesti, vaan tämä ominaisuus saadaan toimimaan klikkaamalla asetuksista toiminto päälle. Kuva alapuolella.

Miten asetuksista saa yleisönkohdentimen päälle? Klikkaa ruksi päälle kohdasta ”Uutisten yleisö ja julkaisujen näkyvyys”

4. Sisällytä postaukseesi joku kehotus

Facebookin plaraajat liikkuvat aikajanallaan todella nopeasti. Jos haluat postauksen lukijoidesi tekevän jotain, sano se suoraan. Ole mahdollisimman diskreetti myynnin suhteen, mutta kehota vaikkapa lukemaan lisää tai tilaamaan tuote.

5. Postaa oikeaan aikaan

Postaa Facebook-päivityksesi silloin, kun yleisönne on paikalla. Jos jatkuvasti postaat vain virka-ajalla klo 8-16, niin takuuvarmasti postauksesi eivät leviä. Ihmiset ovat päivällä töissä tai muissa puuhissaan. No mikä on sitten hyvä aika postata? Siihen ei ole yleispätevää kellonaikaa, vaan vastaus löytyy Facebookin omista analytiikoista. Katso sieltä!

Kun liikutat hiiren kursoria viikonpäivien ylitse, saat kunkin päivän kellonajat eriteltynä.

6. Pidä itsenne promoaminen light-versiona 😉

Ihmiset saavat suoramainontaa tuhannesta tuutista kerrallaan. Facebookissa eniten tykätään hyödyllisistä ja kiinnostavista ja hauskoista jutuista. Jos viestisi on päivästä toiseen ostaostaosta, niin melko varmasti menetät pian yleisösi mielenkiinnon. Vaihteleva sisältö, jossa ohimennen mainitset tuotteistasi toimii oman kokemuksemme mukaan parhaiten. TSEMPPIÄ päivityksiin!

Lue myös:

10 nyrkkisääntöä yrityksen Facebookiin

5 vinkkiä yrityksen Facebook-sivun parantamiseksi

Facebook-tilastojen lukuopas