Moni b2b-alan markkinointia tekevä yritys keskittyy markkinoinnissaan liidien keruuseen. Näin ollen myynnin ja markkinoinnin olisi tietenkin järkevää tehdä mahdollisimman läheistä yhteistyötä. Moni lähtee ratkomaan liidienkeruuhaastettaan asettamalla nettisivuilleen mahdollisimman paljon ladattavia elementtejä, lomakkeita, chatboteja tai käynnistämällä markkinoinnin automaatioprojektin myynnin tueksi. Kaikki edellämainitut ovat aivan toimivia nekin, mutta jos yrityksellä on inhouse myyntitiimi tai edes yksi myyjä, löytyy liidienkeruuseen yksi pikaratkaisu ylitse muiden. Tämä on suomalainen Leadfeeder.

Olemme itse käyttäneet Leadfeederiä vuodesta 2015, ja nykyisin olemme Ledfeederin partneritoimisto. Jos innostut kokeilemaan työkalua oman myyntinne tueksi, kirjaudu tämän linkin kautta Leadfeederiin, niin saat kolmen viikon ilmaisen kokeiluajan käyttöösi (normaalisti kaksi viikkoa). Muista syöttää kirjautuessasi koodi ”kuulu”.

Leadfeeder tunnistaa verkkosivuillanne käyvät yritykset

Leadfeeder on kevyt ratkaisu ennen järeää markkinoinnin automaatiojärjestelmää. Sen voi ottaa käyttöön vaikka heti ja aikaa kuluu noin 10 minuuttia. Tämän jälkeen kaikki on valmista ja voit lähteä tutkailemaan

  • Mitkä yritykset verkkosivuillanne käyvät
  • Mitä ko. yritykset verkkosivuillanne tekevät ja lukevat ja kuinka pitkiä aikoja
  • Miten yritykset sivuillanne liikkuivat, eli millainen kävijäpolku oli
  • Mitä kanavia tai kampanjoita pitkin ko. yritykset sivuille tulivat

Leadfeeder tunnistaa siis yrityksiä, mutta myös henkilöitä yrityksistä, eli potentiaaleja ostajia. Leadfeeder louhii henkilötiedot netistä, ja näin ollen saat mahdollisten kävijöiden mailiosoitteen, Twitter- ja/tai Linkedin-profiilin. Mikäli kyseessä on esimerkiksi iso kaupunki tai kunta tai vaikkapa sairaanhoitopiiri, on henkilön tunnistaminen luonnollisesti paljon vaikeampaa. Kokenut myyjä osaa kuitenkin etsiä oikean henkilön käsiinsä lähes organisaatiosta kuin organisaatiosta.

Leadfeederistä näet kuinka kampanjanne toimivat

Koska Leadfeeder tunnistaa myös sivuille tulokanavat, voit sen avulla nähdä ja todentaa markkinointikampanjoiden toimivuuden. Tämä tieto kertoo myös millaisia yrityksiä minkäkinlaiset tuotteet ja palvelut eritoten kiinnostavat.

Leadfeederistä näet kampanjoidenne toimivuuden
Leadfeederistä voit filtteröidä esille kampanjoihinne liittyviä tuloksia. Valitsemalla tietyn kampanjan, näet mitkä yritykset ovat kampanjasivulla käyneet ja milloin, ja onko asia johtanut mihinkään. Kuvassa ei näy Kuulun Google Analytics -koulutuksen kampanjasivulla käyneitä yrityksiä, vaan olemme sumentaneet yritysten tiedot.

Suunnittele markkinointisisältöjä Leadfeederin avulla

Koska pystyt näkemään palvelukohtaisesti millaisia yrityksiä minkäkinlaiset sisällöt kiinnostavat, voit suunnitella markkinointisisältöjä kohdennetummin. Alla olevasta kuvasta näet, kuinka Kuulun koulutuspalvelut kiinnostavat aika lailla eri tyyppisiä yrityksiä, kuin videomarkkinointipalvelut.

Leadfeeder kertoo minkä alan yrityksiä kiinnostavat mitkäkin palvelut
Tästä kuvasta nähdään, miten erilaisia liiketoiminta-aloja kiinnostavat eri palvelut Kuulun nettisivuilla. Kun vertaillaan esimerkiksi koulutuspalveluiden ostajia, ovat he aika eri liiketoiminta-aloilta kuin videotuotantojen ostajat. Tämä tieto auttaa markkinoinnin sisältöjen suunnittelussa sekä markkinointiviestinnän kohdentamisessa ja tietenkin viimeistään maksetun mainonnan kohdentamisessa.

Tämä tieto auttaa puhuttelemaan kohderyhmiä paremmin, suunnittelemaan sisältöjä kohdennetummin ja totta kai kohdentamaan maksettua mainontaa tarkemmin – ja näin optimoimaan markkinointiresursseja tehokkaammin. Resursseilla tarkoitan sekä ajankäyttöä että mainosbudjettia.

Laadullista Leadfeeder-liidit ennen kontaktointia

Tämä on henkilökohtainen suositukseni ja koskee erityisesti yrityksiä, joilla ei ole kovin montaa myyjää käytössään. Koska Leadfeederistä näkee kävijäpolut niin tarkasti, ei kannata soitella ehkä umpimähkään ihan kaikille nettisivukävijöille. Jos nettisivuillanne käy runsaasti väkeä, liidivirtaa on sen verran paljon, että kannattaa päättää mitkä elementit yhdessä käynnissä saavat teidän reagoimaan. Meillä tällaisia triggereitä ovat esimerkiksi:

  • Kävijäpolku palvelut + asiakasreferenssit + yhteystiedot
  • Kävijäpolku, joka tuli jostakin tietystä hakumainoskampanjasta

Leadfeederistä opit ymmärtämään verkkosivukävijöiden mielenmaisemaa

Kun on aikansa seuraillut, millaiset yritykset mitäkin sisältöjä lukevat, tunnistaa pikku hiljaa myös sellaisia kävijäpolkuja, joihin ei välttämättä kannata reagoida. Esimerkiksi pienet yritykset, jotka käyvät lukemassa paljon opastavaa sisältöä, ovat ihan aidosti ehkä vain hakemassa opastavaa sisältöä yritykselleen ja tekevät homman itse. Tämän vuoksi on niin tärkeää määritellä myyntitiimissä se, millaisiin liideihin tartutaan.

Leadfeeder integroituu moneen järjestelmään

Jos käytössä on jokin CRM-järjestelmä, mikä olisi tietenkin aina suotavaa, kannattaa Leadfeeder integroida siihen. Näin pystytte hyvin erottelemaan nykyisten asiakkaidenne toiminnan muista liideistä. Toki omien asiakkaidenkin toimintaa verkkosivuilla on hyvä joskus seurata, näin saatetaan hoksata myös lisämyynnin paikkoja. Näet kaikki Leadfeederin integraatiot heidän www-sivuiltaan.

Meillä on itsellämme käytössä CRM-työkaluna Pipedrive, ja nämä kaksi alustaa keskustelevat täysin integroidusti keskenään, onpa niiden välillä jopa kevyttä automaatiota.

Teimme Pipedrivelle ja Leadfeederille oman asiakaskertomuksemme työkalujen yhteiskäytöstä pari vuotta sitten.

 

Leadfeeder on myyntitiimin työkalu

Leadfeederissä on sen sisään rakennettuja tiimityökaluja. Myynnin ihmiset tykkäävät yleensä käyttää Leadfeederiä sen yksinkertaisuuden vuoksi. Ei tarvitse kirjautua moneen eri paikkaan, vaan yksi paikka riittää.

Leadfeederin sisällä voi antaa toiselle tiimiläiselle tehtäväksi kontaktoida yrityksiä, ja tehtävänantoon voi kirjata myös pieniä kommentteja ja muistiinpanoja.

Tietenkin aina voi vääntää kättä siitä, mikä on liidi, mikä on prospekti. Jos kuitenkin puhutaan potentiaalien asiakkaiden tavoittamisesta proaktiivisesti, Leadfeeder sopii myyntityöhön loistavasti. Jos haluat kokeilla Leadfeederiä, meidän kauttamme saat peräti kolmen viikon ilmaisen testiajan. Klikkaa alta ja kokeile!

leadfeeder kokeilu

 

Klikkaa ja lue alta, miten voimme auttaa, jos liidienkeruu digimarkkinoinnin avulla kiinnostaa ostettuna palveluna. Autamme mielellämme!

Liidien hankinta digimarkkinoinnin avulla