Ota yhteyttä

Asiantuntijan LinkedIn sisällöt - Kuulu

11 huhtikuuta 2021

LinkedIn sopii asiantuntijaviestintään erinomaisesti. Asiantuntija voi viestinnällään tukea yrityksen näkyvyyttä ja vahvistaa omaa asiantuntijabrändiään.

Vaivaako sinuakin LinkedInissä julkaisukammo? Etkö tiedä miten aloittaa LinkedInissä julkaiseminen, vaikka social selling tai henkilöbrändäys kiinnostaakin? Ei hätää, nappaa vinkit hyviin Linkkarisisältöihin tästä blogista!

Miten aloitat asiantuntijaviestinnän Linkedinissä?

Tärkeää on, että aloitat, ei niinkään mistä aloitat. Julkaisumörön voi karkottaa vain tekemällä julkaisemisesta rutiinia. Joitakin helpottaa, että ryhtyy ensin peukuttamaan muiden julkaisuja, sitten kommentoimaan muiden keskustelunaloituksiin, ja siitä pikkuhiljaa kehittää rohkeutta omien julkaisujen tekemiseen. Starttaa julkaisemalla sisältöä kerran viikossa – ja varaa sille aika kalenterista!

LinkedInin julkaisurajoitukset

LinkedIn-julkaisun tekstiosioon voit käyttää yhteensä 700 merkkiä. Tekstin lisäksi voit lisätä julkaisuusi kuvia (yhden tai useamman), videon, linkin tai vaikka kyselyn. Julkaisukielen voit miettiä kohdeyleisösi mukaan. Jos haluat julkaista pidemmän jutun, kirjoita artikkeli, näin arvokas sisältösi pysyy profiilissasi näkyvillä myös pitkään.

Sisältöideoita asiantuntijan LinkedIniin

LinkedInissä kannattaa julkaista säännöllisesti, mutta pidä mielessä että julkaisusi ovat lukijalle hyödyllisiä. Lounaskuvapäivitykset ja söpöt kissakuvat kannattaa säästää Facebookiin (elleivät ne sitten oleellisesesti liity asiantuntijuuteesi!)

Jaottelin sisältöideat kahteen yhtä tärkeään osa-alueeseen – henkilöbrändin vahvistamiseen sekä työelämään/työntekijälähettilyyteen. Tässä muutama idea julkaisutahtiasi vauhdittamaan:

Henkilöbrändin vahvistamiseen:

  • Omat intohimosi ja mielenkiinnon kohteesi
  • Kerro uratarinasi – mistä olet tullut ja minne olet matkalla?
  • Opeta jotain toimialaltasi – auta muita!
  • Kysy asiantuntemusta – auta itseäsi!
  • Jaa ajankohtainen artikkeli alaltasi mielipiteen kera
  • Kerro asiasi kuvin
  • Mitkä ovat parhaat ominaisuutesi ja miten kehität itseäsi?
  • Mitä opit tänään?
  • Miten mokasit (ja miten käänsit sen voitoksi)?
  • Mitä uutta toimialallesi kuuluu?
  • Miten kehität itseäsi/työtäsi/asiantuntijuuttasi
  • Kerro saavutuksistasi, tutkinnoista, sertifikaateista, kursseista, koulutuksista jne
  • Suosittele palvelua
  • Kerro tapahtumasta
  • Muista jakaa ansaittua näkyvyyttä eli jos sinusta on kirjoitettu/haastateltu mediaan
  • Millainen työntekijä olet?
  • kerro omista arvoistasi / työnantajan arvoista
  • Mikä sinusta piti tulla isona?
  • Miten edistät työhyvinvointiasi?
  • Miten pidät yllä asiantuntijuuttasi ja työkykyäsi?
  • Mikä sinua motivoi?
  • Miten motivoit muita?
  • Miten priorisoit töitäsi?
  • Miten hallitset aikaa?
  • Anna vinkkejä toimialaltasi
  • Tee kysely itsellesi tärkeästä aiheesta
  • Saitko loistavaa asiakaspalvelua tai asiakaskokemuksen? Kiitä siitä julkisesti!
  • Kuka on ollut paras opettajasi? Mitä opit häneltä?
  • Mistä saat uutta virtaa ja mistä ammennat työniloa?
  • Mistä saat ideoita?
  • Mitä haasteita olet kohdannut ja miten voitit ne?
  • Mihin mahdollisuuteen tartuit?
  • Mitä tarvitset työpaikassasi? Mitä toivot työnantajaltasi

 

Työelämä ja työntekijälähettilyys

  • Jaa työnantajasi sisältöä, esimerkiksi rekryt, uutiset, tuotelanseeraukset, palvelukuvaukset
  • Jaa yritykselle kirjoittamasi blogi/artikkelit myös LinkedInissä
  • Kehu tai rohkaise kollegaa ja/tai pomoa
  • Esittele työnkuvasi
  • Kerro palveluista/tuotteista
  • Miten sinut rekryttiin, millainen rekryprosessi oli?
  • Miksi olet siinä missä olet nyt?
  • Jaa asiakasreferenssejäsi
  • Saitko hyvää palautetta tai kehuja työstäsi? Julkista se!
  • Mikä työpaikassasi ja työtehtävissä on parasta?
  • Mitä hyvää/parannettavaa työpaikallasi on.
  • Kerro yhteisistä saavutuksista
  • Näytä työympäristösi kuvin
  • Uusi työprofiilikuva? Esittelyyn!
  • Miten tiimisi toimii?
  • Kerro edistymisestäsi
  • Millaiset ovat yrityksen arvot ja miten ne kohtaavat?
  • Miten työnantajasi edistää työhyvinvointiasi?
  • Miten työnantajasi kannustaa sinua onnistumaan?
  • Mikä työelämässä ilahduttaa sinua? Miten ilahdutat muita?
  • Kerro tapahtumista, tilaisuuksista, konferensseista, kokouksista
  • Huomasitko toimialasi kehityskohtia? Perustele miten kehittäisit
  • Missä olet viiden vuoden päästä? Unelmasi?

Kun kohtaat mielenkiintoisen julkaisun LinkedInissä, mieti mikä tekee siitä mielenkiintoisen. Millaisesta sisällöstä itse pidät? Tee sellaista muille!

Hyvän julkaisun anatomia

Aloita säpäkästi . Koukuttava aloitus herättää mielenkiinnon ja saa lukemaan julkaisun loppuun.

Ole aito oma itsesi ! Älä yritä olla muuta kuin olet, sillä sen huomaa. Käytä siis omaa äänensävyä, jotta todellisen sinän ja LinkedIn-persoonan välillä ei ole eroa. Persoonallisuus saa näkyä, asiantuntijallakin!

Pidä sisältö relevanttina ja ytimekkäänä. LinkedIn on asiantuntijakanava, joka keskittyy pitkälti työelämään ja uraan, pitäydy näihin liittyvissä aiheissa. Kiteytä sanomasi. Jos et osaa sanoittaa viestiäsi yksinkertaisesti, oletko varma että ymmärrät asian?

Unohda turha itsekritiikki! ​ Paras näkyvyys saavutetaan aktiivisella ja säännöllisellä sisällöntuotannolla, joten yhtä julkaisua on turha muotoilla kolmea päivää. LinkedInissä pärjäävät pitkäjänteiset käyttäjät, joten älä laita liikaa painoarvoa yhdelle julkaisulle. Sen kun klikkaat julkaise-nappia ja muokkaat myöhemmin tarvittaessa. Onnistut tai et, joka tapauksessa opit ja rohkaistut.

Jos mahdollista, tarinallista viestisi. Tarinallisempi muoto jää paremmin mieleen, myös LinkedInissä!

Tägää asianosaiset julkaisuun (yritykset/organisaatiot sekä ihmiset). Tägääminen tapahtuu kirjoittamalla yrityksen tai nimen @-alkuinen nimi tekstiin (Huom. kaikki eivät ole antaneet tägäämiselle lupaa asetuksistaan).

Muista lisätä julkaisutekstiin pari asiaankuuluvaa hashtagiä tunnisteiksi, niin julkaisusi leviää myös sitä kautta uudelle yleisölle.

Osallista muita ! Aktivoi muita keskusteluun kanssasi. Kysy kysymys, kannusta muita antamaan mielipiteitä. Jokaisen reaktion ja kommentin myötä julkaisusi saa lisää näkyvyyttä verkostossasi. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kommentoimalla muiden keskustelunavauksia lähennyt postaajia, jolloin hekin uskaltavat helpommin reagoida avauksiisi!

Toimintokehoite – mitä haluat lukijan tekevän? Kerro se!

Ole läsnä . Kun saat kommentin, reagoi siihen nopeasti.

Kun onnistut, mieti miksi sait paljon näkyvyyttä. Kirjaa parhaat käytännöt muistiin seuraavia julkaisuja varten!

Linkedinin erilaiset sisältömuodot

Ihmiset reagoivat eri tavalla eri sisältötyyppeihin ja meillä on myös erilaisia preferenssejä. Muista, että kaikki ihmiset eivät käytä LinkedIniä samalla tavalla kuin sinä! Muista testailla erilaisia sisältömuotoja pitääksesi seuraajat kiinnostuneita. Monet luonnostaan tarttuvat erityyppisiin sisältömuotoihin, joten saavuta videoita kuluttavat ihmiset videoillasi, osallista kyselyistä tykkäävät ihmiset kyselyilläsi, visuaaliset ihmiset kuvillasi ja vaikuta tekstiin mieltyneet henkilöt artikkeleillasi! Samalla pidät omalta osaltasi uutisvirran mielenkiintoisena.

Julkaisu vai artikkeli?

Pidä julkaisusi simppelinä – yhteen julkaisuun yksi asia. Jos kuitenkin asia ei ole aivan yksinkertainen tai haluat pureutua aiheeseen syvemmin, voit kirjoittaa LinkedInissä myös pidemmän tekstiartikkelin (eli suomeksi sanottuna linkkariblogin). Artikkelin merkkirajoitus on 125,000 merkkiä.

LinkedInin omat vinkit artikkelisisällöiksi

Linkkari antaa myös omat vinkit artikkelien tuottamiseen kysymysten muodossa. Vastaamalla näihin kysymyksiin artikkelissasi olet LinkedInin ytimessä!

  • Minkä konkreettisen neuvon antaisit omalta toimialaltasi?
  • Miltä toimialasi tulee näyttämään (tai pitäisi näyttää) viiden, kymmenen tai 15 vuoden päästä? Kuinka sinne päästään?
  • Mikä on suurin ongelma, jonka toimialasi pitää ratkaista?
  • Mitä taito on olennainen sinun ammatissa työpaikassasi, ja miksi?
  • Kuinka työsi, ammattitaitosi tai toimialasi on muuttunut siitä, kun aloitit?
  • Jos aloittaisit kaikki aivan alusta, mitä tekisit toisin ja miksi?
  • Millaisia urakehitysvinkkejä sinulla on?
  • Millaisia haasteita näet ammattisi tulevaisuudessa?
  • Asiantuntijuutesi syvällisemmin – mitä haasteita olet kohdannut, mahdollisuuksia mihin olet tarttunut

Asiantuntijat hyötyvät LinkedIn creator moden käyttöönotosta

LinkedIn lanseerasi kesän kynnyksellä 2021 ns. creator moden. Vielä se ei ole ihan kaikkien saatavilla (syksy 2021), mutta kuten kaikki uutuudet, ne tulevat saataville jokaiselle pikku hiljaa.

Creator mode mahdollistaa ns. profiilivideon tekemisen asiantuntijan profiiliin, asiantuntijan sisältöjen paremmin löydettävyyden sekä asiantuntijan helpon seuraamisen. Katso alta video, jossa käymme läpi mitä creator mode asiantuntijalle mahdollistaa:

 

 

Lisää vinkkejä artikkelien kirjoittamiseen löydät täältä .

Ei muuta kuin julkaisemaan, LinkedInissä tavataan!

Katso myös meidän LinkedIn-Koulutukset! 

Lue lisää LinkedIn-koulutuksistamme!