Tammikuu on uuden aloittamisen, kehittämisen ja mahdollisuuksien aikaa. Siksipä keräsimme muutaman vinkin LinkedInin tammikuiseen päivitykseen! Näillä ohjeilla aloitat verkostoitumisen LinkedInissä helposti (ja muista lukea myös LinkedIn uutuuksista).

Sosiaalisen median kanavana LinkedIn unohtuu helposti meiltä suomalaisilta. Luomme profiilin, kutsumme kontakteja ja päivitämme uudet työpaikat. Mutta mitä sen jälkeen? Miten menestyä verkostoitujana LinkedInissä? Kuten kaikilla sosiaalisen median kanavilla, on LinkedInilläkin omat leimaavat piirteensä. Ammattimaisena verkostoitumiskanavana se antaa mahdollisuudet itsensä brändäämiseen, lisämyyntiin, verkostoitumiseen ja kontaktien kartuttamiseen.

Tammikuun hengessä, uuden vuoden alkumetreillä, onkin syytä päivittää ja tehostaa LinkedIn-näkyvyyttä!

1. Käytä iltapäivä LinkedIn-profiilisi päivittämiseen

Kun tapaat oikeassa elämässä uusia ihmisiä, et jaa heille edellisen työnantajasi käyntikorttia. Miksi siis et pitäisi huolta myös verkkonäkyvyytesi ajantasaisuudesta? Keskity LinkedIn-profiilin tiivistelmäosioon: tässä saa kehua ja hehkuttaa! Pysy totuudessa, mutta muista mainita onnistumisesi, suuret projektisi ja tärkeimmät taitosi. Muista tuoda esille omaa persoonaasi – erotut joukosta ja näyt paremmin.

Päivitä työsuhdetietosi ajantasalle, merkitse mahdolliset uudet tutkinnot ja kurssit koulutustietoihin ja listaa mahdolliset uudet taidot Skills-listalle. Tarkista myös, että nimesi alla näkyvä titteli on oikea. Mikäli olet vapailla markkinoilla uutta työtä etsimässä, muista kirjoittaa titteliksesi jotain, mikä kuvaa osaamistasi ja antaa ymmärtää, että etsit työtä (esimerkiksi ”Sales Rep Pursuing Dealer Sales & Distribution Opportunities” tai ”Sales Rep Open to Account Manager Positions”). LinkedIn on rekrytoijien ykköskanava, kun etsitään potentiaalisia uusia työntekijöitä sosiaalisesta mediasta!

2. Päivitä kontaktisi

Käy läpi viime vuoden suurimpia tapahtumiasi työelämässä. Tutki LinkedIn-kontaktisi: puuttuuko joku? Muistele syksyn uudet asiakkaat, bisnestapaamiset, verkostoitumistapahtumat ja muut positiivisesti mieleesi jääneet henkilöt. LinkedIn- kutsun voi lähettää ihmiselle, jonka itse muistat ja jonka arvelet muistavan sinut, sekä tietenkin yhteistyökumppaneille ja kollegoille.

3. Valokuvan tärkeys

Kun lähdet verkostoitumistapahtumaan, et varmastikaan vedä aurinkolaseja nenälle tai kuntosalin nuhraamaa t-paitaa yllesi? Valokuva kertoo sinusta paljon myös sosiaalisessa mediassa. Tarkista, että LinkedIn-profiilisi kuva on edustava ja ammattimainen. Persoonallisella, ammattimaisella ja hymyilevällä kuvalla erotut joukosta. The LinkedIn Man listaa blogissaan esimerkkejä kuvista, joita kenenkään ei pitäisi käyttää LinkedIn profiilikuvana. Kannattaa tutustua!

http://thelinkedinman.com/2014/11/24/twelve-profile-photos-never-want-see-linkedin/

4. Käy läpi ryhmät, joihin kuulut

Moni kuuluu vain sellaisiin ryhmiin, joissa heidän olemassa olevien verkostojensa jäsenet jo vaikuttavat. Tutki sellaisia uusia ryhmiä, jotka käsittelevät sinulle tärkeitä ja läheisiä aiheita. Kommentoi, osallistu ja keskustele! Valitettavasti LinkedInissä on myös paljon epäaktiivisia ryhmiä, joissa keskustelu on kuollut. Eroa näistä ryhmistä, ne eivät palvele etuasi verkostoitumisessa.

5. Päivitä statustasi myös LinkedInissä

Verkostoitumisen kannalta on tärkeää tuoda omaa ammatillista osaamistasi esille positiivisessa hengessä myös LinkedInissä. Mikäli seuraat alasi uutisia, voit jakaa niitä verkostollesi. Mikäli kirjoitat blogia, kannattaa uudet blogipäivitykset jakaa myös LinkedIn verkostollesi. LinkedInissä näkyvyys on helpompi saavuttaa kuin vaikkapa Facebookissa. Mitä laajempi on oma kontaktiverkostosi, sitä laajemmalle viestisi LinkedInissä leviää. Pyri tunnistamaan kontaktiverkostosi avainhenkilöt: ne ihmiset, joilla on laaja omaan alaasi liittyvä kontaktiverkosto ja pyri osoittamaan päivityksiäsi myös heille. Näin sanomasi leviää entistä laajemmalle.

6. Suositukset ovat arvokkaita

LinkedIn-suosituksia luetaan ahkerasti. Mikäli sinulla on esimerkiksi entisiin esimiehiisi lämpimät välit, kannattaa heiltä pyytää suositusta. LinkedInissä suositukset annetaan julkisesti – tämä on erittäin arvokas lisä LinkedIn-profiilissasi! Jos sinulta pyydetään suositusta, pyri antamaan suosituksesi nopeasti. Mikäli koet, ettet voi suositella kyseistä henkilöä, vastaa hänelle kohteliaasti yksityisviestillä asiasta. Suositus jo sanana kertoo positiivisesta viestistä. Älä anna LinkedInissä negatiivista palautetta työstä!

7. Pyydä palautetta

Pyydä kollegoiltasi ja ystäviltäsi palautetta päivitetystä LinkedIn profiilistasi. Onko tiivistelmä ammattitaidostasi toimiva? Herättääkö profiilisi mielenkiinnon? Kuvaavatko listaamasi taidot sinua kokonaisvaltaisesti? Korjaa profiiliasi, mikäli tuttavasi nostavat esille epäkohtia.

Muista, että LinkedIn, kuten kaikki sosiaalisen median kanavat, on keskusteleva kanava! Mikäli haluaa parhaat mahdolliset hyödyt LinkedInistä, muista jakaa ammattitaitoasi ja osallistua keskusteluun. Verkostoitumisiin!

Jos LinkedInin mahdollisuudet kiinnostavat enemmänkin, tutustu koulutustarjontaamme!

Lue lisää LinkedIn-koulutuksistamme!

Tsekkaa tulevat LinkedIn-koulutuksemme!

New call-to-action

LinkedIn yritykselle webinaari

Tutustu myös systemaattinen sisällöntuotanto -webinaariimme

Systemaattinen sisällöntuotanto webinaari