Monissa yrityksissä pohditaan edelleen LinkedInin mahdollisuuksista yrityksen näkökulmasta, ja miten kanavan käyttö hyödyttäisi liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. LinkedIn ei ole enää pelkkä työnhakijoiden keskustelufoorumi, vaan kanavan laajentunut työkalutarjooma antaa yritykselle lukuisia vaihtoehtoja alustan hyödyntämiselle.

Suomessa LinkedInin käyttäjiä on reilut 1,2 miljoonaa, ja yritystilejä alustalle on kotimaassa luotu noin 30 000. Suomessa LinkedIniin luodaan uusi henkilöprofiili joka viides minuutti, ja käyttäjäkunta laajenee jatkuvasti eri toimialoilla (Meltwater 2020).

Käyttäjämäärät asukaslukuun suhteutettuna on pohjoismaiden häntäpäätä (22,3 %), kun verrataan esimerkiksi Tanskaan (44,7 %), Ruotsiin (36,9 %) tai Norjaan (37,7 %). Muita Euroopan suuria LinkedInin käyttäjämaita ovat Iso-Britannia (41 %), Alankomaat (50,1 %), Sveitsi (33,4 %) ja Espanja (26,9 %). (NapoleonCat 2019)

Kansainvälistä liiketoimintaa tekeville yrityksille läsnäolo LinkedInissa näyttäytyy entistäkin tärkeämpänä. Mielestäni hyvin tehdyn, ammattimaisen yritysprofiilin löytyminen miltä tahansa yritykseltä ei voi olla haitaksi.

Mihin kaikkeen LinkedIn sitten taipuu? Listasin neljä syytä harkita kanavan hyödyntämistä yrityskäytössä.

1. Markkinointi

Yritysprofiilin löytyminen LinkedInistä mahdollistaa sen, että työntekijät voivat linkittyä yritysprofiiliin omassa työhistoria-osiossaan. Tämän lisäksi yritysprofiililla voidaan tuottaa kohderyhmiä puhuttelevia sisältöjä, joita voidaan tehostaa kohdennetulla mainonnalla juuri yrityksen nykyisille ja potentiaalisisille asiakkaille. Voit lukea lisää LinkedInin mainosmuodoista aiemmasta blogijutustamme. Lisävinkkejä ja ohjeen LinkedIn-pikselin asennukseen löydät puolestaan tästä blogijutusta.

Yritysprofiilin lisäksi markkinointiin voi osallistua koko henkilökunta omilla henkilökohtaisilla profiileillaan. Henkilöt kiinnostavat enemmän kuin yritykset, ja siksi henkilökunnan verkostot kannattaa hyödyntää viestinnässä. Kannusta ja kouluta asiantuntijoita viestimään omasta osaamisestaan – se nostaa pitkällä tähtäimellä koko organisaation mainetta.

2. Rekrytointi

LinkedIn on tunnettu pitkään työnhakijoiden kokoontumispaikkana. Edelleenkin LinkedIn on rekrytoijien mielestä tärkein somekanava rekrytoinnissa (Duunitori 2020).

(Duunitori 2020)

Rekrytointi on kallis investointi yritykselle ja aina ei edes haluta kertoa rekrytointitarpeesta ulospäin. Yhä useammin rekrytointi tapahtuu suorahaulla ja lähestymällä tekijää suoraan eri kanavissa. Näissä tilanteissa LinkedInistä löytyy useilla aloilla lyömätön osaajapooli rekrytoijan tutkittavaksi.

Lisäksi LinkedInissa voidaan tehdä maksullisia työpaikkailmoituksia (job ads) tai käyttää rekrytointiin suunniteltua maksullista lisäosaa Recruiteria.

3. Myynti

Somekanavat ovat tulleet pysyväksi osaksi yritysten myynnin työkaluvalikoimaa, ja LinkedIn on yksi eniten hyödynnetty myyntikanava. Miten myyntiä voidaan tehdä LinkedInissä?

  • Myyjä viestii omasta osaamisesta ja ammattitaidosta, mikä rakentaa luottamusta.
  • Myyjä tarttuu avoimiin toimeksiantojulkaisuihin, kuten suosituspyyntöihin ja julkisiin pyyntöihin tuotteen-/palveluntarjoajalle.
  • Myyjä liittyy alan ryhmiin ja viestii siellä yrityksensä palveluista ja tuotteista.
  • Myynnin tueksi otetaan LinkedInin maksullinen työkalu Sales Navigator, jossa voidaan luoda liidilistoja yrityksistä ja yksittäisistä käyttäjistä.

Myyjä voi seurata oman LinkedInin käytön tehokkuutta omalla mittarilla (social selling index). Voit lukea lisää SSI-mittarista aiemmassa blogijutussamme.

4. Työnantajamielikuvan rakentaminen

Erityisesti aloilla, jossa on pulaa osaavista työntekijöitä, työnantajamielikuvan rakentaminen on yksi keskeisimmistä toimenpiteistä. Rekrytoinneissa on mahdollista saada entistä enemmän ja laadukkaampia hakijoita, jos mielikuva työnantajasta on houkutteleva. Peräti 91 % rekrytoijista on sitä mieltä, että hyvä työnantajamielikuva on ratkaisevassa asemassa rekrytoinnin onnistumisen kannalta (Duunitori 2020).

Työnantajamielikuvan rakentamisen tärkeys yritykselle
(Duunitori 2020)

LinkedInissä työnantajamielikuvaa voidaan rakentaa esimerkiksi seuraavin keinoin:

  • Viesti yrityksen arvoista, tavoitteista ja olemassaolon syystä.
  • Kerro, miksi juuri teidän yritykseen kannattaa hakea töihin.
  • Esittele henkilökuntaa ja dokumentoi heidän uratarinoitaan.
  • Kerro faktoja (työtyytyväisyys, mittaustulokset, GPTW-osallistuminen jne.).
  • Osoita lupaukset käytännössä, jolloin olemassa oleva henkilöstö viestii positiivisesti työnantajasta.
  • Kannusta ja ohjeista asiantuntijoita kertomaan omia kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa, artikkeleissa tai julkaisuissa.
  • Pidä henkilöstöstä huolta, sillä hyvä kello kauas kantaa.

Lähteet:

Meltwater – LinkedIn vuonna 2020 (webinaari)
NapoleonCat – LinkedIn users in European countries – November 2019
Duunitori – Kansallinen rekrytointitutkimus 2020

Tutustu tuleviin avoimiin LinkedIn -koulutuksiimme

New call-to-action