Ota yhteyttä

LinkedIn yrityssivun analytiikka - Kuulu

1 elokuuta 2021

Linkedin yrityssivun statistiikasta saa paljon erilaista tietoa yrityssivun seuraajista, vierailijoista, julkaisuista ja oman henkilökunnan aktiivisuudesta.

LinkedIn  yrityssivun analytiikka

Haluatko saada käsityksen LinkedIn-sivusi tehokkuudesta? Kurkkaa Linkkarin analytiikkaan! Tässä muutama tärppi, miten voit analytiikan avulla tehdä parempaa markkinointia ja tehostaa sisällöntuotantoa.

Yrityssivun analytiikka on käytössä kaikille yrityssivujen ylläpitäjille. Pääset tutkimaan sitä kun olet kirjautuneena sisään ja klikkaat yrityssivun ylävasemmalta kohtaa Analytics. Kannattaa analysoida siis näitä yrityssivun perusasioita: 1. vierailijat (eli visitors), 2. julkaisut (eli updates), 3. seuraajat (eli followers sekä 4. työntekijälähettilyys (eli employee advocacy).

*Huomioithan, että tässä blogissa käsitellään LinkedInin analytiikan ominaisuuksia pöytäkoneelta katsottuna, mobiilisovelluksen puolella osa ominaisuuksista voi puuttua kokonaan tai on löydettävissä eri otsikon alta.

 

linkedin yrityssivun analytiikka
LinkedInin analytiikasta voit tarkastella tietoa yrityssivusi vierailijoista, seuraajista julkaisuista, seuraajista sekä työntekijöiden toiminnasta.

 

Vierailijat eli Visitors


Huomioi, että sivun vierailijat eivät ole seuraajia, vaan he ovat LinkedIn-käyttäjiä jotka jostain syystä ovat käyneet vierailulla yrityssivullasi. Seuraajien analytiikkaa kuvataan tarkemmin myöhemmin tässä artikkelissa.

Visitors-kohdasta löydät yläpaneelin otsikolla ”Visitor highlights”. Tästä näet helposti yrityssivusi näyttökertojen, yksittäisten kävijöiden ja painikkeen klikkimäärän viimeisen 30 päivän aikana. Lisäksi näet helposti missä mennään sekä prosentuaalisen muutoksen edellisestä 30 päivästä. Vierailijoiden määrä kertoo kiinnostuksesta yritykseesi – ovathan Linkedin-käyttäjät halunneet yrityksestäsi lisää tietoa!

Kävijämittarit eli Visitor metrics -kohta näyttää sinulle kaaviona tärkeimmät tiedot sivusi liikenteen perusteella ja ne voidaan suodattaa eri ajanjaksoin, sivuosioiden, sivusi katselukertojen ja yksittäisten kävijöiden perusteella.

visitorit linkedin-sivulla

Kävijöiden demografiatiedot näyttävät erittelyn siitä, kuka on vieraillut sivullasi. Voit tarkastella vierailijoiden tietoja ajanjaksojen, ammatin, sijainnin, uran pituuden, toimialan ja yrityksen koon mukaan. Onko kävijät kohderyhmääsi? Jos ei, muuta sisällöntuotantoa enemmän juuri kohderyhmääsi puhuttelevampaan suuntaan.

Sisällöt – Updates / Julkaisujen analytiikka

(Mobiilisovelluksessa tämän löytää kohdasta content).

Linkkarissa kannattaa analysoida sisältöjen tehokkuutta ja laatua. Näin voi helpommin tehdä kustannustehokasta ja laadukasta markkinointia, joka vetoaa kohderyhmään. Voit analysoida yrityssivun julkaisujesi, mukaan lukien videoiden, tehokkuutta kohdassa Updates .

Päivityksen kohokohdat -yläpaneeli eli Content Highlights -osio näyttää orgaanisten ja sponsoroitujen julkaisujen tärkeimmät tiedot. Kohokohdat osoittaa julkaisujesi tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrän viimeisen 30 päivän aikana. Se näyttää myös muutoksen edellisestä 30 päivästä, joten pysyt helposti kärryillä miten yrityssivullasi menee ja millaist sisällöt kiinnostavat.  Näitäkin tietoja, kuten melkein kaikkia analytiikkatietoa LinkedInissä, voidaan suodattaa ajanjaksojen mukaan.

Julkaisujen analytiikan erilaisia ominaisuuksia voit tarkastella alasvetovalikosta. Huomaa, että voit tarkastella joko orgaanisia julkaisuja (organic), mainostettavia julkaisua (sponsored) – tai molempien tietoja yhtä aikaa.

linkedin-yrityssivun julkaisut

Näet kaikista yrityssivusi julkaisuista seuraavat tiedot:

  • Impressions eli näyttökerrat kertoo, kuinka monta kertaa kutakin julkaisua on näytetty vähintään 300 millisekunnin ajan ja vähintään 50% näkyvissä LinkedIn-käyttäjän laitteen näytöllä tai nettiselaimessa.
  • Unique impressions eli Ainutlaatuiset näyttökerrat kertoo, kuinka monta ihmistä on nähnyt julkaisusi ainakin kerran.
  • Clicks eli klikkaukset näyttää kuinka monta kertaa julkaisua, yrityksen nimeä tai logoa on klikattu. Tähän ei kirjata muuta vuorovaikutusta julkaisun kanssa, eli jakamista, reaktioita tai kommentteja.
  • Reactions eli reaktiot näyttävät reaktioiden määrän, mukaan lukien sponsoroidut julkaisut ja videosisällöt.
  • Comments eli kommentit näyttävät kommenttien määrän, mukaan lukien sponsoroidut julkaisut ja videosisällöt.
  • Shares eli jakamiset kertoo, kuinka monta kertaa julkaisua on jaettu. Jaot voivat olla henkilökohtaisten profiilien tai sitten yritysprofiilien tekemiä jakoja.
  • Engagement rate eli sitoutumisaste on tärkeä luku, joka kertoo vuorovaikutusten määrän sekä hankittujen klikkausten ja seuraajien määrän jaettuna näyttökertojen määrällä.

Analytiikkasivun alalaidassa näet julkaisukohtaiset analytiikkatiedot. Julkaisuista näet lisäksi julkaisupäivämäärän sekä julkaisijan nimen. Videosisällöistä raportoidaan myös videon näyttökerrat (views). Täältä löydät myös tiedon, jos jonkun kiinnostavan sisällön perusteella henkilö on päättänyt alkaa seuraamaa yrityssivuasi. Julkaisukohtaisista analytiikoista löydät myös yhden tärkeän metriikan, eli CTR:n (Click through rate), joka kertoo, kuinka moni julkaisun nähneistä on sitä klikannut. Huom! Saat lisää metriikoita näkyviin, kun vierität julkaisutaulukkoa vaakasuunnassa.

Suosittelen tarkastamaan säännöllisesti, mitkä julkaisusi keräävät eniten sitoutumisia, kattavuutta sekä klikkauksia nettisivuillesi! Suosituimpien julkaisujen ideat kannattaa pitää mielessä vastaisuudessakin.

Seuraajat

LinkedIn-sivun ylläpitäjänä voit analysoida sivustasi kiinnostuneet seuraajat. Seuraajat ovat niitä henkilöitä, jotka ovat klikanneet Follow-nappia seuratakseen yksityssivua. He näkevät julkaisusi uutisvirrassaan orgaanisesti.

Follower Highlights eli seuraajien kohokohdat -osio kertoo niiden LinkedIn-käyttäjien määrän, jotka ovat seuraavat sivuasi. Samoin näet helposti onko seuraajamäärä laskussa vai nousussa, eli muutosprosentti edellisestä 30 päivästä. Seuraajien kokonaismäärä päivitetään kerran päivässä.

Seuraajamäärää voi tarkastella kaaviossa, joka näyttää kuinka yrityssivun seuraajamäärä on muuttunut ajan myötä ja sitä voidaan tarkastella eri ajanjaksojen mukaan. Kannattaa tarkistaa huiput, milloin erityisesti seuraajamäärä on kasvanut. Mitä olette silloin tehneet (oikein), kun seuraajia on sivullenne tullut? Samoin onko paljon seuraajia lopettanut sivun seuraamisen – mitä on tapahtunut?

Analytiikkasivun All followers -kohdassa listataan kaikki sivusi seuraajat profiileittain sekä milloin he ovat alkaneet seuraamaan sivua.

Follower demographics- kohdassa voit tarkastella seuraajien tarkempia tietoja, kuten seuraajien sijaintia-, ammattia, uran kestoa, toimialaa ja työnantajayrityksen kokoa. On tärkeää tietää, onko seuraajat oikeaa kohderyhmää. Jos ei, teettekö te oikeanlaista sisältöä juuri kohderyhmällenne?

Jos postaat eniten rekrytointi-ilmoituksia, saat seuraajia niistä, jotka haluavat teille töihin. Tällaisessa tilanteessa seuraajat voivat ola lähinnä omalta alaltasi, eivätkö suinkaan asiakkaitasi. Tee siis sisältöä myös asiakkaitasi ajatellen ja houkuttele heidätkin seuraajiksesi!

Alaosasta löytyvä Companies to track –analytiikkaosio taasen listaa yrityksesi kanssa samankaltaisia yrityksiä. Listauksessa verrataan muiden yritysten toimintaa LinkedInissä, päivitysten lukumäärää ja sisältöjen sitoutumisasteita ja niitä verrataan yrityksesi analytiikkaan. Tarkastele, ketkä toimialalla ovat erityisesti onnistuneet – mitä he ovat tehneet ja mitä voit heiltä oppia?

Employee advocacy eli työntekijälähettilyyden mittaaminen


Tämä on LinkedInin viimeisimpiä ja tuoreimpia ominaisuuksia. Täältä pystyt etsimään ja suosittelemaan yrityksesi työntekijöille sopivia sisältöjä julkaistavaksi. Voit myös tarkastella työntekijöiden omaa aktiivisuutta suositeltujen sisältöjen parissa, heidän sitoutumista niihin sekä sisältöjen laatua. Työnkijöiden tarvitsee vain olla merkinnyt yrityksesi työnantajakseen omassa profiilissaan.

Tämä uusi ominaisuus ei ole vielä ottanut kovin tuulta alleen. Toimiessaan tämä on helpottava työkalu yrityksen sometiimeille, jotka haluavat aktivoida kaikkia työntekijöitä julkaisemaan sisältöä.

Tavoitteet ja mittarit

Mitä Linkedinissä sitten kannattaa mitata? Se riippuu kokonaan tavoitteestanne. Jos haluatte liikennettä nettisivuillenne, mittaatte linkin klikkauksia. Jos teette uusasiakashankintaa, mittatte ehkä kattavuutta. Kaikki lähtee tavoitteen asentannasta liikenteeseen.Lue täältä lisää esimerkiksi tavoitteellisen digimarkkinoinnin KPI-mittareista .

Kaipaatko lisää tietoa? LinkedInin omilta sivuilt a löytyy!

 

Lue lisää LinkedIn-koulutuksistamme!