Sosiaalisessa mediassa kampanjoiden tavoitteena on sitouttaa sekä ohjata liikenne joko tuote- tai verkkosivustoille mahdollisimman tehokkaasti. Toisin kuin muissa sosiaalisen median alustoissa, joissa aktiivisten linkkien käyttö on mahdollista, Instagramissa eteen tulee aina sama ongelma: miten lisätään linkkejä julkaisuihin?

Linkki profiilitekstiin

Instagramin ongelma markkinointialustana on se, että bioon, eli profiilitekstiin saa lisättyä ainoastaan yhden linkin, eikä yksittäisiin julkaisuihin voi lisätä aktiivisia linkkejä, jotka ohjaisivat käyttäjän toiselle verkkosivustolle.

Bio-linkin hyödyntäminen tehokkaasti vaatii jatkuvaa päivittämistä, ja samalla, kun julkaistaan uusi kuva uudella linkillä, edellisten kohteiden linkit häviävät ja liikenne loppuu.

Linkki stooriin 10 000 seuraajalla

Kun tilillä on 10 000 seuraajaa, voi stooreihin lisätä linkin. Vanha tuttu ”swipe up” toimii siis ainoastaan isojen seuraajamäärien kanssa.

Linkki julkaisuun ainoastaan mainosrahalla

Jos haluat saada linkkejä ns. normijulkaisuihin, se onnistuu rahalla. Ota siis mainostyökalut käyttöön ja saat klikattavia linkkejä mihin tahansa julkaisuihin. Alla on muutama esimerkki mainostetuista julkaisuista, joihin on saatu linkkejä mukaan. Linkki voi siis olla perinteinen ”Lue lisää” tai ”Katso lisää”, mutta vaihtoehtoja on lukuisia muitakin, esimerkiksi rekisteröidy, osta, varaa aika, käytä sovellusta jne.

Mainosrahalla saa Instagramissa linkit toimimaan

Instagramin linkkityökalut

Ratkaisuna toimivat erilaiset linkkityökalut. Näitä työkaluja kannattaa hyödyntää Instagram-markkinoinnissa, jos halutaan, että julkaisuun päätyvät käyttäjät tutustuvat tarkemmin mihin tahansa Instagramin ulkopuoliseen verkkosivuun esimerkiksi verkkokaupan tuotteisiin, blogipostaukseen tai videoon. Näillä työkaluilla teet sivujen ja tuotteiden linkittämisestä helpompaa ja kannattavampaa.

Jokainen työkalu on erilainen ja käyttötarkoitus ja sisältöjen tyyli määrittää paljon, mitä niistä kannattaa käyttää. Tässä pari esimerkkiä:

Later – Linkin.bio

Linkin.bio on verkko- ja mobiililaitteille optimoitu laskeutumissivu, joka muistuttaa käyttäjän Instagram-syötettä, ja napsauttamalla valokuvaa käyttäjä ohjautuu valitsemaasi URL-osoitteeseen. Sopii erityisen hyvin verkkokaupoille, jotka haluavat markkinoida tuotteitaan. Työkalu on myös yhdistettävissä esimerkiksi verkkokauppa-alusta Shopifyn kanssa.

Linkin.bio on todellisuudessa laskeutumissivu, ja sen voi siis upottaa minne tahansa. Jos esimerkiksi kokonaisen Instagram-feedin haluaa upottaa nettisivuille, tämän työkalun avulla se onnistuu.

Kannattaa tutustua tähän työkaluun heidän omalla nettisivullaan, sillä se tarjoaa monenlaisia ominaisuuksia Instagram-tilin hallinnoijalle riippuen tarpeista. Ilmaisella versiolla pääsee alkuun ja kaikista hintavin versio maksaa tällä hetkellä helmikuussa 2021 33,33 dollaria kuukaudessa. Tutustu ominaisuuksiin ja hintoihin täällä.

Jos verkkokauppa haluaa yhdistää tämän Shopifyyn, niin tätä kautta voidaan myös nähdä verkkokaupan myynnit.

Later Linkin-bio
Laterin Linkin-bio näyttää tällaiselta profiilissa. Linkkiä voi klikata joko profiilin tai yksittäisen julkaisun kautta. Kun klikataan linkin-bio-linkki auki profiilista, saadaan uusi näkymä, joka muistuttaa normaalia Instagram-syötettä.

 

 

Linktree   

Linktree on nimensä mukaisesti linkkipuu, joka soveltuu hyvin muun muassa sellaisille käyttäjille, joille isommat kokonaisuudet ovat tärkeämpiä kuin yksittäiset tuotteet. Esimerkiksi käyttäjille jotka tuottavat paljon artikkeleita tai videoita. Linktreessä kuvilla on pienempi merkitys verrattuna Linkin.bioon

Linktreellä teet profiiliin linkin, jonka kautta avautuu valikko, josta käyttäjä pääsee eteenpäin. Valikkoon voit valikoida tärkeimmät asiat, joihin haluat käyttäjän ohjata.

Linktr.eellä on hyvä ilmaisversio, jolla pääsee alkuun. Jos haluaa edistyneempiä ominaisuuksia, hinta on kuusi dollaria kuukaudessa. Kannattaa tutustua ominaisuuksiin heidän omalla hintasivullaan.

Linktr.ee-linkki kopioidaan Instagram-tilin profiiliteksiin.
Linktr.ee-linkki tehdään erillisessä Linktr.ee-sovelluksessa mieleiseksi, jonka jälkeen linkki kopioidaan profiiliin. Linkkiä klikkaamalla avautuu juuri Instagram-seuraajia varten tehtyv valikko.
linktree Instagramissa
Kuulun Instagram-profiilissa käytetään Linktree-linkkipalvelua. Olemme lisänneet linkeiksi sellaisia asioita, joita juuri Instagram-seuraajamme ehkä haluavat löytää. Näitä linkkejä voimme edelleen muokata aina asian ajankohtaisuuden perusteella. Kuvassa ylinnä oleva REKRY-linkki esimerkiksi poistetaan, kun rekry on saatu päätökseen. Suurin osa muista kohteista ovat pysyvämpiä ja niitä ei vaihdeta välttämättä koskaan.

Lyhennettyjen linkkien ja osoitteiden käyttö

Instagram-julkaisussa klikattavat linkit eivät toimi, mutta jos seuraaja on todella kiinnostunut, hän saattaa nähdä sen verran vaivaa, että kirjoittaa helposti muistettavan linkin itse selaimeensa. Tässä yhteydessä niin ikään helposti muistettavat sähköpostiosoitteet toimivat ihan hyvin.

Linkkien lyhennystyökaluja on paljon ja ne on alunperin luotu paitsi pitkien linkkien lyhentämiseen, eli linkkien klikkailun helpottamiseen, niin myös linkkien klikkaamisen seurantaan. Bit.ly lienee yksi tunnetuimmista linkin lyhennys palveluista.

Luot helpommin muistettavan linkin bit.lyssä käytännössä kopioimalla pitkän linkin bit.ly-palveluun ja sen jälkeen nimeämällä sen haluamallasi tavalla.

bitly-linkin muodostaminen
Bit.ly-palvelua voit käyttää menemällä ensin bitlyn omaan palveluun, kopiomalla sitten palveluun sen linkin, minkä haluat lyhentää ja lopuksi nimeämällä sen uudelleen. Sen jälkeen voit käyttää uudelleen nimettyä linkkiä missä ikinä haluatkaan.
bitly linkin käyttö Instagramissa
Kun sinulla on lyhennetty bit.ly-linkki, voit lisätä sen normaalisti Instagram-julkaisun tekstiin. Sitä ei voi klikata, mutta se on sen verran helppo muistaa, että tarpeen tullessa lukija osaa kirjoittaa sen selaimeen ja pääsee oikeaan paikkaan.

Verkkokauppojen tuotelinkit

Tietynlaiset verkkokaupat saavat myös linkkejä julkaisuihinsa. Se edellyttää, että Instagram on hyväksynyt tilin ja antanut sille ”Ostokset Instagramissa” -oikeuden.

Kannattaa aina lukea Instagramin omista ohjeista viimeisimmät päivitykset ohjeisiin. Ostokset-ominaisuus on oma iso kokonaisuutensa, emmekä mene sen syvemmälle asiassa tässä tekstissä.

Ostokset Instagramissa -ominaisuuden ottaminen käyttöön Instagram-sovelluksessa

Näin voit määrittää Ostokset Instagramissa

Alla on kuva, mistä näet miten kauppojen tuotteet toimivat

Instagram kauppojen tuotelinkit
Kun näet Instagramissa verkkokaupan julkaisun, missä on kiinnostavia tuotteita, voit klikata ”Näytä tuotteet” -kohtaa. Näin saat näkyviin tuotteiden nimet ja hinnat. Tuotetta klikkaamalla puolestaan avaat tuotetiedot ja pääset suoraan kauppaan.

Tsekkaa tulevat Instagram -koulutuksemme!

Vaikuttava Instagram-markkinointi webinaari

Instagramin uutuudet webinaari

Instagram-mainonta webinaari