Ota yhteyttä

Facebook Live -perusteet ja 7 tehovinkkiä – tässä livestriimauksen ABC

24 tammikuuta 2018

Facebook Liven suurin etu verrattuna muihin julkaisumuotoihin on välitön vuorovaikutusmahdollisuus seuraajiesi kanssa. Ota haltuun livelähetyksen perusteet.

Livestriimauksen ABC -blogissa käymme läpi parhaat striimauksen käytännöt ja markkinointikikat suosituimmissa striimausalustoissa (Facebook, Instagram ja YouTube), sekä tutustumme edistyneisiin tekniikoihin ja kalustoon jolla erotut massasta!

Livestriimaus Facebook Liven avulla on helppoa ja vaivatonta! Tässä blogissa esittelemme Facebook-liven perusteet ja jaamme seitsemän mahtavaa tehovinkkiä, joilla saat kaiken irti Facebook Livestä.

Suurin potentiaali livelähetyksissä verrattuna muihin julkaisumuotoihin on välitön mahdollisuus vuorovaikutukselle seuraajiesi kanssa. Livevideot Facebookissa keräävät keskimäärin 10 kertaa enemmän kommentteja, kuin tavalliset videot. Siksipä livestriimauksen tulisi olla osa jokaisen somettajan sometyökalupakkia! Olemme aiemminkin kirjoittaneet vinkkejä markkinoijille, miksi Facebookin livemahdollisuutta kannattaisi käyttää . Seuraavaksi käymme läpi tärkeimmät perusteet, eli miten Facebook Live ylipäätänsä toimii!

Facebook Live pikaopas

  1. Mene omaan uutisvirtaasi tai yrityksesi Facebook-sivulle, paina ”Julkaise”-nappia ja valitse alavalikosta Live-video.
  2. Anna Facebookille oikeus käyttää kameraasi ja mikrofoniasi.
  3. Kirjoita mukaansatempaava kuvaus livelle.
  4. Aseta kuvasi rajaus (kasvot hyvässä valossa, ei liian alakulmasta)
  5. Lisää filttereitä, kirjoitusta tai piirroksia videoosi.
  6. Mene live-tilaan!
  7. Häikäise yleisösi!
  8. Lopeta lähetys painamalla “Valmis”.
  9. Klikkaa “Julkaise” julkaistaksesi livestriimin sivullesi myös myöhemmin katseltavaksi.

No nyt tiedätte, miten pääsette livestriimaamaan, mutta teitä luultavasti yhä mietityttää minkälaisia livelähetyksiä kannattaisi ylipäätään tehdä. Seuraavana lista yleisimmistä tyylilajeista!

Yleisimmät tyylilajit livestriimeille

  1. Livetutoriaalit, joissa opetetaan livenä jokin asia tai jostakin aiheesta (mahtava tapa saada tietoa kommenttien kautta siitä mikä ihmisiä opettamassasi aiheessa eniten askarruttaa)
  2. Tapahtumalivet, joissa yleisö pääsee etänä seuraamaan tapahtuman edistymistä livenä (loistava tapa osallistaa myös ne jotka eivät päässeet paikan päälle)
  3. Kysy mitä vain (AMA) -livet, joissa yleisö saa kysyä liven järjestäjältä mitä vain (voi joskus olla riskaapeli tyylilaji, mutta parhaimmillaan luo yhteisöllisyyttä sekä
  4. Behind the Scenes (BTS) -live eli miltä esimerkiksi firmanne toimisto näyttää kulissien takaa

Entäpä miten saat Facebook Livestäsi kaiken irti? Poraudumme syvemmälle livestriimin etukäteis- ja jälkimarkkinointiin seuraavassa blogisarjan osassa, mutta tässä 7 tehovinkkiä Facebook Liven tekemiseen!

Näin teet mahtavan Facebook Liven

1. Keksi loistava nimi striimille

Nimen tulisi kuvata mielenkiintoisella, simppelillä ja käytännönläheisellä tavalla sitä, mitä videosi tarjoaa ja kohderyhmäsi etsii. Hyvä, kuvaava ja katsojaa kiinnostava nimi on usein juuri se syy, miksi livestriimiä lähdetään katsomaan. Hyvän nimen keksimiseen vois siis käyttää tarvittaessa hetken aikaa!

Hyvä nimi livestriimille voisi olla esimerkiksi (someaiheisilla esimerkeillä):

  1. 3 tapaa käyttää livestriimiä tehokkaammin
  2. 5 suurinta virhettä joita aloittelija tekee videokuvauksessa
  3. Kuinka teet kuukauden somepäivitykset päivässä
  4. Vuoden 2018 suurimmat sometrendit

Jos puramme esimerkkiotsikot paloihin, huomaamme heti tiettyjä lainalaisuuksia. Vinkkien lukumäärä viittaa livestriimin käytännönläheisyyteen ja se lupaa sinulle ainakin sen määrän vinkkejä liven aikana. Livestriimissä läpi käytävä aihealue ja tavoite kerrotaan simppelillä tavalla mutkat suoristaen, jotta nimi pysyy lyhyenä ja mukaansatempaavana. Muista myös, että optimaalisin pituus Facebook-postauksien tekstille on 40 merkkiä! Anna siis hyvä nimi jo seuraavalle livestriimillesi!

2. Anna livestriimillesi koukku

Nimen jälkeen tämä on se osa-alue, jossa erittäin monilla Facebook Liven tekijöillä on alkuun paljon haasteita. Se aika jona sinun pitäisi koukuttaa katsoja jatkamaan livestriimin katsomista, käytetään useimmissa striimeissä hataraan tekniikan tsekkailuun ja epävarmaan aihealueen esittelyyn.

Jos siis haluat, että katsojasi pysyy livestriimissä mukana, esittele ensin pirteästi ja selkeästi mitä lupaat katsojien saavan, jos he katsovat livestriimisi.

Esimerkki hyvästä koukusta:

”Hei! Tässä livessä esittelen teille kahdeksan tapaa tehdä parempia livelähetyksiä!”

3. Kerro miksi juuri sinua pitäisi kuunnella

Katsojasi tietää nyt miksi hänen pitäisi katsoa video, mutta miksi juuri sinä tiedät niin paljon asiasta että sinuun voi luottaa asiassa? Vakuuttaaksesi yleisösi ammattitaidostasi sinun ei tarvitse kertoa koko elämänkertaasi, vaan lyhyt esittely riittää!

Esimerkki hyvästä esittelystä:

”Jos et vielä tunne minua nimeni on Ville Pohjonen, ja olen itse tehnyt videoita ammatikseni kymmenen vuotta sekä tuottanut useita livelähetyksiä. Nyt haluan jakaa parhaat niksini aiheesta teille! Tervetuloa mukaan!”

4. Rohkaise yleisöä osallistumaan

Usein vaadimme katsojana sen viimeisen tuuppaisun ennen kuin uskallamme osallistua. Siksipä meidän esiintyjinä tulisi livessä rohkaista katsojia tykkäämään ja jakamaan videota! Facebook Livesi leviää sitä paremmin, mitä paremmin katsojasi sitoutuvat videoon eli rohkaise rohkeasti!

5. Tee kommentoinnista helppoa

Mitä suurempi määrä livestriimilläsi on kommentteja, sitä paremmin livesi leviää. Näin ollen on tärkeää antaa yleisölle jotain, mihin on helppo kommentoida. Älä siis kysy monimutkaisia kysymyksiä, vaan yksinkertaisimmillaan kysymykset voivat olla tyyliltään seuraavanlaisia:

  1. Mistä päin katselette liveä? (lämmittelykysymyksenä esimerkiksi tekniikkaa valmistellessa)
  2. Oliko äskeinen neuvo teille hyödyllinen?
  3. Millaisia kokemuksia teillä on ollut aiheesta?
  4. Muista call-to-action

Onko sinulla jo mielessä mitä haluat yleisösi tekevän liven jälkeen? Jos ei, niin mieti se ennen liven aloittamista!

Hyvän livestriimin lopuksi yleisö luottaa sinuun aiheessa ja kuuntelee mielellään neuvojasi, joten ota siitä kaikki irti ja ohjaa yleisösi sellaiseen paikkaan mistä sinulle on siitä eniten hyötyä! Tämä voi olla esimerkiksi samaan aiheeseen syvemmin porautuva blogi sivustollasi, nettisivusi, seuraavan livesi ajankohta tai linkki sähköpostilistalle ilmoittautumiseen. Vaihtoehtoisesti call-to-action voi olla myös kysymys, jolla saat lisää kommentteja ja niiden kautta levikkiä livestriimillesi.

6. Kysymysten aika (Q&A)

Yleisöllesi on varmasti jäänyt livestriimin loppuun paljon mieltä askarruttavia kysymyksiä, joten on tärkeää antaa heille aikaa kysyä kysymyksensä. Usein tästä kannattaa ilmoittaa esimerkiksi ennen viimeistä pääesityksesi kohtaa, jolloin ne joilla on kysyttävää ehtivät miettiä kysymyksensä valmiiksi. Tällöin vältytään kiusalliselta hiljaisuudelta liven lopussa.

Tässä perusteet ja tehovinkit Facebook Liven käyttöön! Millaisia kokemuksia sinulla on ollut Facebook Liven toimivuudesta? Tuntuiko joku vinkeistä erityisen hyödylliseltä? Pistä kommenttia alas!

Jos innostuit aiheesta, tilaa ihmeessä mobiilikuvaamiseen keskittyvä koulutus teidän luoksenne!

Facebook-koulutukset

Lue lisää mobiilivideot ja stoorit -koulutuksesta