Ota yhteyttä

Matkailijan Instagram-vinkit

5 marraskuuta 2017

Miten Instagramia voi käyttää matkailumarkkinoinnissa? Hakutoiminnolla on mahdollista etsiä käyttäjien sisältöä avainsanojen ja sijaintitietojen avulla.

Olen intohimoinen reissaaja, ja matkakohdetta valitessani pyrin tehokkaasti löytämään tietoa eri kohdevaihtoehdoista. Internet on täynnä erilaisia matkailuaiheisia portaaleja, matka-arvostelusivustoja, blogeja, video- ja kuvasivustoja. Mikäli aikaa olisi rajoittamaton määrä, tutustuisin mielelläni näistä kanavista vaikka jokaiseen. Valitettavasti tähän kaikkeen sisältöön tutustuminen ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollista, joten pyrin maksimoimaan saamani hyödyn kaikesta matkailuaiheisesta informaatiotulvasta.

Instagramista löydetään uusia kohteita

Ylivoimaisesti yhdeksi parhaista kanavista omassa käytössäni on muodostunut Instagram. Instagram tunnetaan verkostona, jossa käyttäjät voivat jakaa omaa sisältöä kuvien ja videoiden muodossa toisille käyttäjille. Palvelun käyttäjät voivat myös kommentoida toistensa sisältöä ja jakaa tykkäyksiä, minkä johdosta sosiaalinen ulottuvuus on Instagramissa koko ajan vahvasti läsnä.

Useimmiten Instagramissa seurataan lähinnä lähipiiriä sekä omia mielenkiinnon kohteita. Tämän kaiken ohella ei kuitenkaan kannata unohtaa Instagramin mahdollisuuksia myös äärimmäisen tehokkaana löytämisen palveluna. 800 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän sosiaalisesta verkostosta löytyy nimittäin tänä päivänä sisältöä maailman jokaisesta kolkasta.

Avainsanat ja sijaintitiedot

Instagram tarjoaa hakutoiminnoissaan mahdollisuuden etsiä käyttäjien sisältöä avainsanojen, hästägeiden ja sijaintitietojen avulla. Matkavaihtoehtoja kartoittaessani etsinkin näiden toimintojen avulla sisältöjä, joita eri kohteista on julkaistu. Suosin toisten käyttäjien kuvia, mutta tarkastan myös aina kohteiden virallisten matkailutoimijoiden profiilit. Toisten käyttäjien kuvien kautta voin esimerkiksi nähdä, miten paikalliset viettävät kyseisessä kohteessa aikaa, mitä palveluita matkailijat ovat kohteessa suosineet sekä millainen yleisfiilis kohteessa vallitsee eri vuodenaikoina. Ja mikä parasta, myös kohteiden piilotettuja helmiä on palvelun kautta löytynyt. Jo kohteessa ollessani voin taas reaaliaikaisesti tarkistaa, mitä lähistöllä juuri kyseisellä hetkellä tapahtuu ja näin ollen suunnitella matkani etenemistä.

Nopea ja ajantasainen

Laadukkaalla virallisella matkailutoimijan Instagram-tilillä kohdetta tai palvelua esitellään aktiivisesti ajankohtaisin kuvin ja videoin. Esimerkiksi verkkosivuihin verrattuna Instagram-tilin päivitys on nopeampaa ja antaa yritykselle mahdollisuuden kertoa asiakkailleen jatkuvasti toiminnastaan ja uutuuksistaan. Oman profiilinsa kautta yritys voi myös kannustaa käyttäjiä jakamaan kuvia ja videoita palveluistaan, ja sitä kautta saada myös käyttäjät tuottamaan sisältöä kyseisestä kohteesta.

Insta tukee muita kanavia

Instagramista löytämieni sisältöjen ansiosta olen tehnyt esimerkiksi lukuisia ravintola- ja aktiviteettivarauksia, mutta myös isompiakin päätöksiä matkani osalta, esimerkiksi majoituksen suhteen. Jos taas löydän mielenkiintoisen hotellin jotain muuta kautta, tarkistan aina ennen lopullista varausta kyseisen hotellin Instagram-tilin sekä toisten matkailijoiden hotellilta jakaman sisällön. Toisinaan Instagramista saamani tieto voi sinetöidä päätökseni, kun taas toisinaan kehnon Instagram-profiilin johdosta jatkan majoituksen etsintää. Ensi kerralla, kun olet suunnittelemassa matkaa, ota Instagram matkaoppaaksesi ja saatat yllättyä, mitä kaikkea palvelun kautta voit löytääkään!

Jäikö jokin asia vielä mietityttämään? Katso meidän Instagram-koulutuksemme!

Instagram-koulutus

P.S. Instagramin kautta löytyy myös parhaat kuvauslokaatiot!