Päivitetty 28.11.2016

Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama kuvaviestipalvelu, jonka avulla voi jakaa arjen mukavia hetkiä ”snappeina” eli kuvina, viesteinä sekä lyhyinä videoina. Snapchat eroaa muista chatpalveluista niin, ettei lähetettyjä kuvia ja videoita voi katsoa kuin korkeintaan 10 sekuntia — paitsi että kuvan voi tietenkin tallentaa ottamalla näytönkaappauksen tai ottamalla kuvan laitteen näytöstä.

Snapchat on saavuttanut suuren suosion ja tänä syksynä sillä olikin jo yli 150 miljoonaa päivittäistä käyttäjää. Muut somekanavat mittaavat käyttäjiään kuukausittain, eivät niinkään päivittäin. Snäpin suurin haastaja on Instagram, joka lanseerasi Instagram Stories -palvelunsa kesällä.

6.7.2016 asti Snapchatissa on voinut jakaa ainoastaan juuri tässä ja nyt tapahtuvia asioita, mutta 6.7. julkaistiin päivitys, joka muuttaa koko kanavan luonteen: nyt tarinoihin voikin lisäillä jo otettuja kuvia ja videoita. Voit lukea tästä uutuudesta lisää toisesta blogikirjoituksestamme, johon löytyy linkki tämän jutun lopusta.

Snapchat on mobiilisovellus ja sen voi ladata ilmaiseksi Android- ja iOS-laitteille. Kaikkein paras tapa tutustua siihen on itse applikaation lataaminen ja kokeileminen. Sinun täytyy tietää kavereidesi tarkat käyttäjänimet, jotta löydät muutaman harjoittelukaverin alkuun. Rekisteröityäksesi sinun ei tarvitse kuin syöttää sähköpostiosoitteesi, syntymäpäiväsi sekä valitsemasi salasanan. Rekisteröitymisen jälkeen sinun täytyy valita itsellesi käyttäjänimi.

Snapchatin käyttö pähkinänkuoressa

Salama-ikoni – Voit laittaa salamavalon päälle tai pois päältä.
Kameran kääntö -ikoni – Voit valita, käytätkö takana vai edessä olevaa kameraa.
Punainen ruutu – Tämä ruutu muuttuu punaiseksi, kun olet saanut uuden snapin ystävältäsi
Ympyrä – Pidä pohjassa ottaaksesi lyhyen videopätkän ja napauta ottaaksesi kuvan.
Valikko – Täältä näet viimeisimmät päivitykset.

Kuvan tai videon ottamisen jälkeen voit lisätä siihen erilaisia elementtejä.

Pieni ympyrä – Määritä, kuinka kauan lähetetty snap näkyy ruudulla. Aika voi olla toistaiseksi korkeintaan 10 sekuntia.
Nuoli alaspäin – Voit ladata juuri ottamasi kuvan tai videon.
Kynä – Voit piirtää ottamaasi kuvaan.
Ruutu, jossa on tähti – Voit lisätä kuvan tai videon SnapStoryysi.
Oikealle osoittava nuoli – Voit valita, kenelle lähetät snapin.

Tämän lisäksi kuviin tai videoihin voi lisätä vielä filttereitä, jos ne on ottanut käyttöön valikosta.

Chat-symbolit

Punainen nuoli – Olet lähettänyt käyttäjälle kuvan.
Violetti nuoli – Olet lähettänyt käyttäjälle lyhyen videon.
Sininen nuoli – Olet lähettänyt käyttäjälle viestin.
Punareunainen nuoli – Käyttäjä on avannut lähettämäsi kuvan.
Violettireunainen nuoli – Käyttäjä on avannut lähettämäsi lyhyen videon.
Sinireunainen nuoli – Käyttäjä on avannut lähettämäsi viestin
Punainen laatikko – Sinulle on uusi kuva käyttäjältä.
Violetti laatikko – Sinulle on uusi video käyttäjältä.
Sininen laatikko – Sinulle on uusi viesti käyttäjältä.
Punareunainen laatikko – Käyttäjä on katsonut lähettämäsi kuvan.
Violettireunainen laatikko – Käyttäjä on katsonut lähettämäsi lyhyen videon.
Sinireunainen laatikko – Käyttäjä on katsonut lähettämäsi viestin.
Kaksi punareunaista nuolta ristikkäin – Käyttäjä on ottanut lähettämästäsi kuvasta näytönkaappauksen.
Kaksi violettireunaista nuolta ristikkäin – Käyttäjä on ottanut lähettämästäsi videosta näytönkaappauksen
Kaksi sinireunaista nuolta ristikkäin – Käyttäjä on ottanut lähettämästäsi viestistä näytönkaappauksen.

Miksi Snapchat?

Snapchat on varmasti monille yrityksille aivan uusi sovellus ja suurin osa ei ota sitä markkinointikanavakseen koskaan, mutta jotkut markkinoinnin edelläkävijät ovat jo hoksanneet hyötyä siitä. Esimerkiksi 16 Handles -niminen jogurtti-jäätelöä myyvä yritys keksi hienon taktiikan saada lisää asiakkaita Snapchatin avulla. He pyysivät asiakkaitaan lähettämään kuvan itsestään jogurtin kanssa yrityksen Snapchat-käyttäjälle. Kun kuva oli lähetetty, sai automaattisesti takaisin kuvan alekupongista. Kuvan sai avata vasta kassalla, sillä sen pystyi näkemään vain 10 sekuntia.

Snapchatilla voisi siis tehdä lyhytaikaisia kuponkeja ja lähettää asiakkaille kuvia tulevista tuotteista herättämään mielenkiintoa. Snapchatilla saisi erityisesti nuorempien kohderyhmien huomion, sillä juuri he käyttävät kyseistä sovellusta eniten tällä hetkellä.

Jos Snapchat kiinnostaa enemmänkin, lue toki myös Snapchat markkinointikäytössä -blogimme.

Snapchat Memories – kuvat ja videot puhelimen albumista Snapchatiin

Snapchat

Snapchat yrityksen markkinoinnissa

Snapchat yrityksen markkinoinnissa

Snapchat