Ota yhteyttä

Squarespace – helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä

Squarespace on helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä, jolla voi tehdä niin kotisivut, blogin, portfolion, verkkokaupan tai laskeutumissivun.

Digitalisaation myötä yrityksen läsnäolosta internetissä on tullut välttämätöntä. Voidaankin jo melkein sanoa, että jos yritystä ei ole verkossa, sitä ei ole olemassa. Esimerkiksi startup-yrityksillä ja yksinyrittäjillä ei kuitenkaan välttämättä ole tarvittavaa budjettia ulkoistaa www-sivujen kehittämistä, vaikka juuri he hyötyisivät digitaalisesta markkinoinnista kaikkein eniten. Myös henkilöbrändäyksestä puhutaan paljon. Mikäpä olisikaan parempi tapa kohentaa omaa henkilöbrändiä, kuin luoda omat kotisivut!

Tässä blogitekstissä esittelen teille Squarespacen – julkaisujärjestelmän, jolla kuka tahansa voi luoda itselleen www-sivut.

Mikä on Squarespace?

Squarespace on helppokäyttöinen, drag and drop -periaatteella toimiva julkaisujärjestelmä. Sillä voidaan luoda kotisivuja, blogeja, portfolioita, laskeutumissivuja ja verkkokauppoja. Squarespace toimii pilvipalveluna täysin selainpohjaisesti, eikä ylläpitoon tarvita erillistä ulkopuolista verkkohotellia.

Squarespacen vahvuus on visuaalisuudessa. Sen sisältämät valmisteemat ovat näyttäviä jo sellaisenaan, ja lisäksi niitä on helppo kustomoida yrityksen visuaaliseen ilmeeseen sopivaksi. Ulkoasun muokkaamiseen ei tarvita koodaustaitoja, kaikki oleelliset muutokset voidaan tehdä helppokäyttöisten säädinten avulla.

Squarespacen suurin kilpailuetu muihin julkaisujärjestelmiin nähden on sen helppokäyttöisyys. Squarespacen käyttäjän ei tarvitse ymmärtää paljoakaan www-sivujen ylläpidosta – periaatteessa kuka tahansa voi luoda sillä omatoimisesti toimivat kotisivut. Squarespace-sivustot ovat aina automaattisesti optimoituja mobiililaitteille.

Squarespace yrityksille ja organisaatioille

Squarespace on hyvä vaihtoehto erityisesti pienyrittäjille, startup-yrityksille, organisaatioille ja yhdistyksille, joilla on pieni budjetti. Koska Squarespace-sivuston rakentamiseen ei tarvitse aiempaa erityisosaamista, kuten HTML- tai CSS-koodaamista, sivuston voi rakentaa periaatteessa kuka tahansa.

Helppokäyttöisyytensä ansiosta Squarespacella voidaan siis toteuttaa yritykselle kotisivut alusta loppuun itse, eikä sivuston koodaamiseen ja ylläpitoon tarvitse palkata sisäistä tai ulkoista työvoimaa. Näin ollen toteuttamalla sivusto Squarespacella voidaan minimoida kustannuksia myös sivuston julkaisun jälkeen, sillä tulevaisuudessa mahdolliset muutokset sivustolle on helppo toteuttaa itse.

Squarespace hoitaa myös automaattisesti monia tärkeitä toimenpiteitä. Esimerkiksi sivuston varmuuskopiointi ja osa hakukoneoptimoinnista toteutuu Squarespacen toimesta. Nämä voivat olla sellaisia asioita, joita aloitteleva www-sivuston perustaja ei välttämättä tiedä ja osaa ottaa huomioon omatoimisesti. Myös Squarespacen päivitykset tulevat voimaan sivustolle automaattisesti, siinä missä kilpailevissa julkaisujärjestelmissä päivitykset hoidetaan useimmiten manuaalisesti sivuston ylläpitäjän toimesta.

Vaikka suosittelenkin Squarespacea yleensä pienemmille yrityksille, on siinä tarpeeksi potkua myös isompien yritysten www-sivujen pyörittämiseen. On kuitenkin hyvä huomioida, että toistaiseksi Squarespacen verkkokauppaominaisuudet ovat Suomessa rajalliset. Mikäli yritykselle on tarkoitus perustaa jossain vaiheessa myös verkkokauppa, voi olla kannattavaa valita sivuston pohjaksi jokin muu julkaisujärjestelmä.

Squarespace blogin tai portfolion alustaksi

Squarespace on ihanteellinen julkaisualusta perustaa blogi tai portfoliosivusto. Suurin vahvuus on sen helppokäyttöisyys – valmiit kotisivut voi parhaimmillaan tehdä yhdessä illassa. Ilmainen 14 päivän kokeilujakso puolestaan voi madaltaa kynnystä kokeilla blogin tai portfolion perustamista pienemmällä budjetilla. Käytännössä on mahdollista rakentaa täysin julkaisuvalmiit kotisivut ennen kuin maksaa Squarespacelle yhtään mitään. Edes luottokorttitietojen luovuttaminen ei ole tässä vaiheessa pakollista.

Sekä blogeille että portfolioille on olemassa myös täysin ilmaisia julkaisualustoja, mutta niistä voi olla haastavampaa saada ammattimaisen näköisiä. Lisäksi kaikki ilmaiset julkaisujärjestelmät eivät tarjoa mahdollisuutta omaan domainiin eli verkkotunnukseen, joka voi olla merkittävä tekijä henkilöbrändäyksen kannalta.

Squarespace haastaa ilmaiset kilpailijansa visuaalisuudellaan. Squarespacen teemat ovat ammattimaisia ja tyylikkäitä myös ilman muokkausta, mutta niitä on helppo editoida ilman koodaustaitoja. Squarespacen valmiista teemoista löytyy portfolio- ja CV-käyttöön soveltuvia ulkoasuja, joten omaa henkilöbrändiä tukevan sivuston perustaminen on erityisen helppoa.

Squarespacen hinnoittelu

Squarespacen hinnoittelu on yksinkertainen, sillä hinta määräytyy nettisivun tarkoituksen mukaan. Pienille henkilökohtaisille sivustoille, kuten portfolioille, sopii Personal-pakettiratkaisu, jonka hinta on 15 euroa kuukaudessa. Yrityssivuille suositellaan Business-pakettia, joka puolestaan maksaa 24 euroa kuukaudessa. Suurin ja oleellisin ero Personal-pakettiin on se, että Business-paketissa sivujen ja tallennustilan määrää ei ole rajoitettu.

Squarespacen maksun voi halutessaan suorittaa myös vuosittain. Tällöin hinta on kuukautta kohden edullisempi: Personal-paketti 11 euroa kuukaudessa ja Business-paketti 17 euroa kuukaudessa. Kun maksu suoritetaan vuosittain, saa ensimmäisen vuoden ajaksi ilmaisen verkkotunnuksen käyttöönsä kaupan päälle. Mikäli pakettiratkaisua haluaa vaihtaa kesken laskutuskauden, Squarespace palauttaa ylimääräiset maksut tai laskuttaa ylimenevän osan.

Squarespacen analytiikka

Squarespacesta löytyy sisäiset analytiikkatyökalut . Analytiikan avulla voi tarkastella esimerkiksi sivukävijöitä, suosituimpia sisältöjä sekä hakusanoja, joiden kautta nettisivulle on löydetty. On kuitenkin syytä huomioida, että Squarespacen sisäinen analytiikka ei vastaa laajuudeltaan Google Analyticsia. Se voi kuitenkin olla käyttäjäystävällisempi, sillä analytiikan voi tarkistaa nopeasti kirjautumatta erilliseen palveluun.

Squarespacen analytiikkatyökalut ovat yksinkertaisia ja helppolukuisia, joten ne voivat sopia hyvin sellaiselle käyttäjälle, joka ei ole ennen tutkinut www-sivujen analytiikkaa Google Analyticsin tai muiden analytiikkatyökalujen avulla.

Squarespacen analytiikka laskee kävijöitä hiukan eri tavalla kuin Google Analytics. Tästä johtuen Squarespacen ja Google Analyticsin analytiikkatiedot voivat poiketa toisistaan jonkin verran. Squarespace ei sisällytä sivuston ylläpitäjien liikennettä sivustolla analytiikkatietoihin silloin, kun ylläpitäjä on kirjautunut sivustolle sisään. Keskiyön aikaan tehdyissä verkkoselauksissa Google Analytics jakaa yksittäisen käyttäjän sivukäynnin kahteen kertaan, mikäli käyttäjä vierailee sivustolla keskiyön yli. Squarespace laskee tällaisessa tapauksessa vierailun vain yhdeksi sivukäynniksi. Lisäksi Squarespace ja Google Analytics mittaavat eri tavalla bottien vierailuja sivustolla.

Esimerkkejä Squarespace-sivustoista

Me Kuululla olemme toteuttaneet oululaisen Creoirin www-sivuille uusi visuaalinen ilme Squarespaceen. Lisäksi allekirjoittanut on vapaa-ajallaan toteuttanut copywriterillemme Essille omat Squarespace-kotisivut .

Squarespace on vielä Suomessa melko tuntematon julkaisujärjestelmä, mutta minä näen siinä valtavasti potentiaalia. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata tehdä itse! Mikäli sinulla ei ole aikaa väkertää yrityksellesi www-sivuja ja sinulla on budjettia ulkoistaa toteutus, niin mikäpä ettei. Squarespace on potentiaalinen julkaisualusta siitä huolimatta – ainakin sivuston pienet teksti- ja kuvamuutokset on helppo opetella tekemään sillä itsenäisesti.

Haluaisitko oppia käyttämään Squarespacea? Koulutamme sitä sekä livenä että webinaarina!

Pyydä koulutustarjous