Esittelyssä Tumblr

Tumblr on David Karpin ja Marco Armentin kehittämä mikroblogipalvelu, jossa käyttäjät voivat suunnitella itselleen persoonallisen blogin. Tumblrissa on noin 443 miljoonaa blogia ja yli 165 miljardia postausta. (Lähde)

Tumblr ei ole kuitenkaan vain oman blogin perustamista varten, vaan siellä voi myös olla pitää yhteyttä muiden käyttäjien kanssa. Sivustolla voi mm. lähettää uudelleen muiden päivityksiä sekä lähettää muille käyttäjille viestejä tai kysymyksiä. Jos aikoo kirjoittaa romaanin mittaisia asiapostauksia, ei Tumblr ole oikea paikka siihen. Sen sijaan hauskojen giffien, kuvien, äänitteiden ja lausahduksien jakamien on juuri Tumblriin sopivaa.

Tumblr löytyy web-selaimella osoitteesta http://www.tumblr.com/ tai sen voi ladata Android- tai iOS-laitteeseen. Rekisteröityminen on varsin helppoa; riittää, että laittaa oman sähköpostiosoitteensa sekä haluamansa käyttäjänimen ja salasanan, niin pääsee aloittamaan. Oma sivu tulee muotoon http://www.sivunnimi.tumblr.com/

Tumblrin käyttö

Tumblrin käyttö pähkinänkuoressa

Koti-ikoni — Pääset omalle Dashboardillesi eli kotisivullesi/blogilistallesi.
Explore-ikoni – Tutkaile mitä sinulle suositellaan tykkäämistesi ja tekemistesi perusteella.
Kirje-ikoni — Pääset omaan inboxiisi tarkistamaan saamasi viestit tai lähettämään sitä itse painamalla Send Fan Mail.
Puhekupla-ikoni – Näet kaikki uudet julkaisut seuraamiltasi tileiltä.
Salama-ikoni – Näet kaiken aktiivisuuden, mikä liittyy omaan tiliisi.
Henkilö-ikoni – Tätä klikkaamalla näet profiilisi asetuksia koskevat asiat ja pääset esimerkiksi muokkaamaan tilisi asetuksia.

Mutteri-ikoni — Voit muokata käyttäjätilisi ja blogisi asetuksia.
Katkaisin-ikoni — Voit kirjautua ulos sivustolta.
Search — Voit hakea blogeja, käyttäjiä, tageja tai päivitysten teemoja.
Sydän-ikoni — Voit tykätä päivityksestä.
Reblog — Voit uudelleenblogata toisen käyttäjän päivityksen.
+ Follow — Voit seurata tiliä tai käyttäjää.
Customize — Voit muokata blogisi ulkoasua sekä muuttamalla HTML-koodia tai vaihtamalla asetuksia valikosta.

Taas yksi kuvapalvelu?

Niin, Tumblr on pääasiassa kuvien jakopaikka. Siellä jaetaan myös videoita, gif-animaatioita ja yleensä kuviin liitetään myös lyhyitä kirjoituksia. Tumblriin ladataan joko omia kuvia tai netistä ladattuja kuvia tai sitten reblogataan muiden kuvia eteenpäin. Oman kokemukseni perusteella jokin yksittäinen kuva saattaa lähteä elämään elämäänsä hyvinkin pitkäksi aikaa. Tumblr ei ole sellainen paikka, johon kannattaa lähteä kuviaan latailemaan, mikäli on kovin tarkka käyttöoikeuksista.

Miksi Tumblr?

Tumblr on myös kelpo väline markkinoida omaa brändiä tai tuotetta sellaisille käyttäjäryhmille, joita ei muutoin tavoita, sekä ylipäätään pitää yllä yrityksen sosiaalista verkostoa. Tumblrilla voi tehdä helposti persoonalliset ja yrityksen teemaan sopivat kotisivut, joita on helppo päivittää. Koska Tumblria voi käyttää helposti kännykällä, tabletilla tai läppärillä, voi hyvät ideat jakaa vaikka työmatkan aikana, jos sellaisia sattuu tulemaan. Tumblr sopii erityisesti rennompaan viestintään, sen rinnalla Facebook on monesti virallisempi kanava. Tuotteet ja yritykset kohderyhmänään nuoret ja nuoret aikuiset ovat ihan kotonaan Tublrissa.

Esimerkiksi ensiseltä Yhdysvaltain presidentiltä Barack Obamaltakin löytyvät Tumblr-sivut. Obama jakaa sivullaan lyhyitä päivityksiä kuvien ja videoiden kera, unohtamatta tietenkään huumoria ja rennompaa otetta. Tumblr avaa käyttäjille myös mahdollisuuden osallistua: Submit-linkin kautta sivustolla käyvät käyttäjät voivat lähettää omia aiheeseen liittyviä päivityksiä sivun ylläpitäjien nähtäville. Toinen keskeinen vuorovaikutusta lisäävä ominaisuus on kysymyksien esittäminen ylläpitäjiltä. Kysymyksiä voi lähettää Ask a question -linkin kautta.

Yritys Tumblrissa?

Jos olet kiinnostunut käyttämään Tumblria yrityksenä, klikkaa itsesi tänne. Tärkeää yrityksen Tumblr-blogissa on muistaa, että se palvelisi rennosta tyylistään huolimatta sen kohderyhmälle sopivia tarkoituksia, mutta saisi myös Tumblrin muita käyttäjiä innostumaan sivusta. Inspiraatiota omaan Tumblr-blogiin kannattaa etsiä muilta käyttäjiltä ja pitää mielessä, millaista tarkoitusta itse on blogilleen hakemassa. Kuten muitakaan sovelluksia ja some-kanavia, ei Tumblriakaan opi käyttämään kuin kokeilemalla ja yrittämällä.

Tumblr mahdollistaa hyvinkin näyttävien yrityssivujen rakentamisen. Tumblr tarjoaa sekä ilmaisia, että maksullisia layouteja, joista voi valita omanlaisensa.

Tumblrissa kannattaa hyödyntää jakamismahdollisuudet. Tumblriin jaetaan paljon kuvia muualta somesta, Instagramista eritoten. Tumblr-kuvia voi jakaa myös eteenpäin, kunhan muistaa laittaa jakomahdollisuudet omaan blogiinsa esille. Itse kokeilin useampaa layoutia, ennen kuin löysin sellaisen, jossa jakomahdollisuudet toimivat vaivatta ja luotettavasti. Mikäli on yrityksenä Tumblrissa, jakomahdollisuus täytyy olla olemassa, muuten Tumblrista ei saa kaikkea hyötyä irti.

Toisin kuin muut somekanavat, Tumblr voidaan kustomoida täysin teidän näköiseksenne. Näin ollen sitä voi käyttää jopa nettisivualustana. Tässä on esimerkkinä yhdysvaltalainen nettisivusto, joka on tehty Tumblriin.

Jos kohdeyleisösi on Yhdysvalloissa, harkitse vakavasti mainostavasi Tumblrissa. Suomalaisyleisöä tuskin kannattaa maksullisilla mainoksilla yrittää tavoitella. On useita tapoja mainostaa tällä alustalla, mutta ihan ensin sinun täytyy kontaktoida Tumblrin kontaktihenkilö.

  • Sponsoroidut julkaisut: Nämä julkaisut näyttävät ja toimivat samoin kuin ihan normijulkaisut Tumblrissa, joten käyttäjät voivat tykätä ja reblogata niitä, mutta heidän ei tarvitse seurata sinua nähdäkseen näitä julkaisuita. Nämä julkaisut asetetaan käyttäjien dashboardeille heidän suosikkiblogiensa joukkoon. Niitä voidaan kohdentaa sukupuolen, lokaation ja mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. (Olen itse aika poikkeuksellisen ikäinen Tumblr-käyttäjien joukossa, joten en näe mainoksia juurikaan, niitä ei todennäköisesti kohdenneta minulle ikäni ja asuinpaikkani vuoksi)
  • Sponsoroidut videojulkaisut: Sponsoroidut videojulkaisut näkyvät dashboardilla muiden julkaisujen joukossa. Nämä videot pyörivät automaattisella loopilla yhä uudelleen ja uudelleen ympäri.
  • Sponsoroitu päivä: Tämä vaihtoehto mahdollistaa mainostajan ottaa haltuun dashboard 24 tunnin ajaksi. Tällöin mainostajan mainos näkyy kaikkein ylimpänä Tumblr dashboardilla, julkaisulaatikon alapuolella.

Trendien seuranta on jokaisella alalla tärkeää. Tumblrin kautta pysyt varmasti kartalla eri alakulttuurien, musiikin, elokuvien, kosmetiikan, muodin jne. trendikkäistä aiheista. Tutki mitkä aiheet toimivat hyvin tässä somessa ja mieti miten saisit nämä aiheet toimimaan yrityksellesi.

Tumblr käyttäjät ovat hyvin yhteisöllisiä. Muista jakaa vain relevanttia sisältöä ja käyttää oikeita hashtageja – kunnioita muita käyttäjiä ja ala osaksi Tumblria. Muista Tumblrin yhteisöstä nämä faktat:

  • Useimmat Tumblrin käyttäjistä ovat nuoria. Tämä on hyvä uutinen, jos aiot markkinoida nuorille, koska täältä tavoitat milleniaalit ja Z-sukupolven helposti. Ehkä ei yllätä, mutta suuri osa sisällöstä on humoristista ja sarkastista. Pidä tämä mielessä, kun mietit miten markkinoit yleisöllesi.
  • Yhteisö on hyvin kannustava. Moni Tumblrin käyttäjistä identifioi itsensä hieman sosiaalisesti kömpelöksi, ei niin suosituksi muiden nuorten keskuudessa. Tumblr on muotoutunut turvapaikaksi nuorille, joilla on massasta poikkeavia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Täällä jaetaan sellaisia asioita, joita ei välttämättä muissa somekanavissa jaeta. Täällä käyttäjät saavat olla anonyymejä ja täältä löytyy muitakin outoja tyyppejä. Tumblrin yhteisössä postataan paljon inspiroivia lainauksia ja täällä huolehditaan mielenterveydestä. Jos voit tukea tällaista toimintaa, tämä niin on sinun kanavasi!
  • Fanikulttuurin kukoistuspaikka. Täältä löytyy blogi kaikelle mahdolliselle fanitettavalle. TV-ohjelmat, sarjakuvat, elokuvat, kirjasarjat, videopelit jne. Jos brändinne on relevantti fanikulttuureille, löydät helposti faniryhmät täältä.
  • Täällä voit jakaa melkein mitä vain. Meemeistä vakaviin uutisiin, kaikkea voi jakaa. Täällä ei sensuroida juuri mitään, joten saatat törmätä minkälaiseen sisältöön hyvänsä. Moni käyttää kuitenkin kolmannen osapuolen vimpaimia hyväkseen ollakseen törmäämättä inhottavaan sisältöön. Esimerkiksi Tumblr Savior, on Google Chrome  lisäosa ja se auttaa käyttäjiä listaamaan mustalle listalle tiettyjä tägejä, joita eivät halua nähdä. Sen avulla he myös kertovat muille käyttäjille mitä sisältöjä ei kannata katsoa ja mitkä tägit kannattaa mustalistata.
  • Vaikuttajat ovat tärkeitä. Aivan kuten muissakin somekanavissa, suositut Tumblr-käyttäjät ovat todella todella suosittuja. Jos joku tällainen henkilö rebloggaa sinun sisältösi, saat välittömästi todella isosti liikennettä itsekin. Pidä silmällä näitä vaikuttajia. Tarkastele kuinka he kommunikoivat seuraajiensa kanssa ja mitä asioita he jakavat. Vaikkeivät he noteeraisikaan tiliänne, pelkästään heidän Tumblr-tiliään analysoimalla pystyt todennäköisesti luomaan itsellennekin järkevän strategian.