Instagram on kasvava sosiaalinen media Suomessa

Suomessa on n 1,8 miljoonaa Instagram-käyttäjää ja käyttäjistä 70 % käyttää palvelua päivittäin kevään 2016 tiedon mukaan. Kansainvälisellä tasolla Instagram ottaa koko ajan kiinni Facebookia ja nyt Insta-tili on jo miljardilla ihmisellä. Insta on myös kanavista se räjähtävimmin kasvanut, ja tuntuu kasvavan edelleen. Suosittelemme aloittamaan Instagramin yrityskäytön tutustumalla kanavakulttuuriin ja tutkimalla kohderyhmän toimintaa instassa. Voit etsiä oman kohderyhmäsi yhteisöjä ja kulttuuria esimerkiksi aihetunnisteiden eli hashtagien avulla. Hashtag kerää kaikki saman aihepiirin kuvat yhteen.

Seuraajat tykkäävät ja kommentoivat yritysten kuvia enemmän Instagramissa kuin Facebookissa

Sitoutuneisuusaste on Instassa tyypillisesti korkeampi, kuin vaikkapa Facebookissa. Seuraajien sitoutuneisuus on itse asiassa jopa kymmenkertainen Facebookiin verrattuna ja 84-kertainen Twitteriin verrattuna tutkimusten mukaan. Tämähän tarkoittaa sitä, että käyttäjät ovat vahvemmin vuorovaikutuksessa myös yritysten ja brändien kanssa Instagramissa.  Instagram on etenkin B2C-yritysten kanava suoraan kuluttajaviestintään, mutta vahva työkalu myös B2B-yritysten brändiviestinnässä.

Erityisen hyvä kanava Instagram on tuomaan esille tunnelmia kulissien takaa: ihmisiä, tarinoita ja kasvoja. Inspiroiva ja visuaalisesti vaikuttava kuvasisältö sekä videot ovat Instagram-markkinoinnin kulmakiviä. Meidän blogista löytyykin graafikkomme vinkit visuaalisesti parempaan sisältöön instassa.

Ota yritysprofiili käyttöön!

Instagram on tuonut yritysprofiilit kanavaan. Yritysprofiilin ylläpito on sinänsä yhtä helppoa kuin tavallisenkin Instagram-tilin, mutta uudet ominaisuudet kuten ota yhteyttä -nappi ja yrityksen sijaintitiedot kartalle helpottavat asiakkaan tiedonhakua. Lisäksi yritysprofiilista saat analyysin seuraajistanne ja sisällöistänne. Statistiikkatiedot alkavat keräytyä profiiliin heti, kun se on päivitetty yritysprofiiliksi. Takautuvasti tietoa ei ole tarjolla, joten pari päivää pitää malttaa odotella. Yritysprofiili helpottaa markkinoinnin tehokkuuden mitattavuutta – tätä on moni yritys kaipaillut! Kerromme toisessa blogikirjoituksessamme yritysprofiilin käyttöönotosta enemmän.

Maksettu ja tarkkaan kohdennettu mainonta mahdollista

Instan maksettu mainostus toteutetaan Facebookin mainostyökalun kautta. Käyttäjädata on laaja, joten kohdennukseen on hyvät lähtökohdat myös Instassa. Maksetulla mainonnalla yritys tavoittaa uusia kohderyhmiä tai entistä tarkemmin olemassa olevia kohderyhmiään. Kannattaa siis tutustua myös tähän instan ominaisuuteen laadukkaan sisällöntuotannon tukena. Kerromme myöskin Instagram-mainostuksesta toisessa blogissame.

Sisältönä kuvat, videot ja livevideo

Muiden hyötyjen ohessa, ei pidä unohtaa, että Instagramiin voit laittaa hyvinkin monipuolista sisältöä. SIsällöistä perinteisin on kuvat, mutta videoiden pituus voi olla kaikkea 3-60 sekunnin välillä. Voit leikata videot valmiiksi Instagramissa, eli sitä voi käyttää vaikkapa videontekosovelluksena. Uusinta uutta Instagramissa ovat livevideot, eli voit nyt lähettää videosi reaaliaikaisena. Kaiken edellämainitun lisäksi Instagram valtasi takaisin Snapchatiin valunutta kansaansa, kun se otti täyden Snapchat-kopion, Instagram-stoorit itsellensä. Instagram Stooreista olemme kirjoittaneet pari opastakin, osa 1 ja osa 2. Instagramin erikoisvideotyökaluista, Hyperlapsesta ja Bomerangista meillä on niin ikään ohjeet kirjoitettuna. Yritysten tarinankerrontamahdollisuudet ovat nyt erittäin monipuolisia!

Jos Instagram markkinointikanavana kiinnostaa, tutustu koulutukseemme!

Instagram-koulutus

Instagram-markkinointi yritykselle, osa 2

Instagram markkinointi yritykselle, osa 2

Instagram

15 sisältövinkkiä yrityksen Instagramiin

Instagram

17.10.2019

Tiesitkö, että teemme myös sisällöntuotannon sparrauksia? Saat ammattilaisen tehostamaan digimarkkinointisi uudelle tasolle! Tälläkin viikolla olemme pistäneet neljän eri asiakkaat asiat kuntoon. Kuvassa tehokaksikko @katarina.laaksonen ja @virsihemmo #kuulun #digimarkkinointi #sisällöntuotanto