Nuori ja kasvava markkinointikanava Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista! Kuvanjakopalvelu on nopeatempoinen some-kanava, josta löytyy varmasti jokaiselle jotakin. Upeat maisemakuvat, yrityksen henkilökunta, arjen kommellukset, sisustus, musiikki, muoti ja perhe-elämä ovat kaikki edustettuina Instagramissa. Tyylejä on yhtä monta, kuin käyttäjääkin!

Muista hashtagit

Hashtageilla eli avainsanoilla tulet löydetyksi. Jokaiseen kuvaan kannattaa lisätä ainakin muutama hashtag, yleisin määrä on siinä 5–10 avainsanan paikkeilla.

Oman alan suosituimpia avainsanoja kannattaa etsiä Instagramin hakutoiminnolla sekä kilpailevien yritysten profiileja tutkimalla. Haluatko tulla löydetyksi suomenkielisillä vai englanninkielisillä hakusanoilla, vai kenties molemmilla? Pääasia on, että käyttämäsi avainsanat ovat tarkoituksenmukaisia. Häsät kuten #love ja #selfie ovat varmasti suosittuja, mutta ovatko ne oleellisia yrityksesi löydettävyyden kannalta?

Lisäksi yritykselle kannattaa määritellä oma vakioavainsana. Yksinkertaisimmillaan se on vain yrityksen nimi, mutta on hyvä tarkistaa, löytyykö sillä avainsanalla millaista materiaalia Instagramista jo valmiiksi. Jos kyseessä on jo valmiiksi erityisen suosittu hashtag, kannattaa keksiä jokin variaatio.

Meillä Kuululla on käytössä avainsana #kuulun, jonka lisäämme erityisen hyvin Kuulua kuvastaviin kuviin. Yritysprofiilin lisäksi työntekijämme käyttävät avainsanaa henkilökohtaisilla Instagram-tileillään.

Nykyisin useimmat Instagram-käyttäjät lisäävät hashtagit kuvatekstin sijaan erillisenä kommenttina kuvan alle. Näin avainsanat ovat ikään kuin piilossa kuvan kommenttiosiossa ja kuvatekstistä tulee selkeämpi, kun sitä ei häiritse pitkä rimpsu avainsanoja.

Panosta kuviin

Instagramissa viihtyvät visuaaliset ihmiset, jotka rakastavat kauniita kuvia. Mikäli Instagramissa haluaa menestyä, on syytä kiinnittää kuvien laatuun erityistä huomiota. Yleensä pelkkä nopea kuvan nappaaminen ei riitä, vaan kuvaa olisi syytä myös parannella kuvankäsittelyohjelmalla ennen Instagramiin lataamista.

Tämä on varmasti monelle jo itsestäänselvyys, mutta tiesithän, että voit lisätä Instagramiin myös järjestelmäkameralla otettuja kuvia? Mikäli ammattikaluston käyttäminen on mahdollista, se kannattaa ehdottomasti. Mikäli voit palkata ammattivalokuvaajan ottamaan säännöllisesti kuvia yrityksesi tuotteista, työntekijöistä ja työtiloista, vielä parempi!

Lue lisää vinkkejä visuaalisesti parempiin Instagram-kuviin.

Aktivoi seuraajia

Voit kokeilla aktivoida seuraajiasi kysymällä jonkin kuvaan tai sen aihepiiriin liittyvän kysymyksen kuvatekstin yhteydessä. Kysymykset kannattaa pitää mahdollisimman innostavina ja yksinkertaisina, jotta kynnys kommentoinnille ei kasva liian suureksi. Yksinkertaisimmillaan voit pyytää seuraajia kommentoimaan emojilla.

Myös Instagram Stories voi toimia väylänä seuraajien aktivointiin. Voit esimerkiksi pyytää Storyssa seuraajiasi käymään kommentoimassa viimeisimpään kuvaasi jotain. Tämä toimii hyvin etenkin niillä käyttäjillä, joilla on erityisen sitoutuneita Instagram-seuraajia. Lisäksi seuraajien aktivointiin ja uusien seuraajien hankintaan voi kokeilla erilaisia Instagram-arvontoja.

Kasvot myyvät

Ihmiset ja tarinat yritysten takana kiinnostaa. Instagramissa voi tehdä esimerkiksi lyhyitä henkilökuntaesittelyjä, joilla voi tuoda työntekijöitä tutuksi seuraajille. Tutut kasvot myös innostavat vanhoja seuraajia tykkäämään ja mahdollisesti jopa kommentoimaan julkaisuja. Tavallisesta työarjesta on mukava nähdä materiaalia Instagramissa, ja otathan kuvia myös kun edustatte työntekijöiden kanssa erilaisissa tapahtumissa!

Instagram Stories

Instagram Stories eli Instagramin tarinat on ominaisuus, joka julkaistiin Instagramissa elokuussa 2016. Omaan tarinaan voi lisätä kuvia sekä videoita, jotka katoavat 24 tunnin kuluessa. Kuvien ja videoiden päälle voi esimerkiksi piirtää sekä lisätä tekstiä, hashtageja, sijaintitunnisteita, tarroja ja emojeita. Instagram Storiesin kautta voit jakaa helposti ja nopeasti sellaista sisältöä, mikä ei välttämättä sovi varsinaiseen profiiliin lisättäväksi.

Kokeile jakaa Instagramin tarinoissa esimerkiksi behind the scenes -tyyppistä materiaalia työpaikkasi kulisseista. Sisältö voi olla hyvinkin leikittelevää ja hassua. Instagram Storyssa korostuu kuvan sijaan tarina, joten visuaalisuuden ei tarvitse olla samalla tavalla loppuun asti hiottua. Olemme kirjoittaneet Instagram Storiesin ominaisuuksista kolme opasta, joihin löydät linkit alta.

Lue myös

Graafikon vinkit: visuaalisesti parempaa sisältöä Instagramiin

Instagram Stories käyttöopas, osa 1: perustoiminnot

Instagram Stories, opas 2: sisällöt

Instagram Stories, opas 3: kohokohdat

Tee somekuvasi kuin ammattilainen – ilmaiset ja helpot työkalut

Haluaisitko oppia käyttämään Instagramia tehokkaasti ja tavoitteellisesti markkinoinnissasi? Osallistu Instagram-webinaareihimme, katso alta lisää!

01.11.2019

Oulun toimistolla ollaan tänään joulufiiliksissä @osuuskauppaarina mainosvideon kuvauksissa #kuuluvisual #osuuskauppaarina