Oletko törmännyt sanaan natiivimainonta tai natiiviartikkeli? Kyseessä on todella mielenkiintoinen mainonnan muoto, joka on kovassa nosteessa mediakentällä! Lue alta lisää, jonka jälkeen sinun onkin luonnollista siirtyä tästä lukemaan miksi natiivimainonta on niin tehokasta!

Mistä natiivimainonnassa on kyse?

Yksinkertaisuudessaan natiivimainonta on mainontaa artikkelimuodossa, eli mainossisältö tuodaan artikkelimuodossa verkkosivuston natiivisisällön joukkoon. Printtimediassa käytetään vastaavasta mediamuodosta termiä advertoriaali, johon olet saattanut myös aikaisemmin törmätä. Käytännössä natiivimainonnalla voidaan ostaa palsatilaa medioilta paikoista, joihin normaalisti tuotetaan vain verkkosivuston omaa, eli natiivia sisältöä.

Natiivimainonta on aina merkitty jollakin tavalla mainokseksi, merkintä vaihtelee hieman toteutettavan tavan ja median mukaan.

Miten natiivimainontaa tehdään?

Käytännössä kun mainostajalla on artikkeli valmiina, on valittavana kaksi vaihtoehtoa mainonnan tekemiselle. Voit joko ostaa mainostilaa suoraan medialta tai hyödyntää ohjelmallista ostamista.

Ohjelmallisen ostamisen kautta voidaan levittää natiiviartikkeli laajasti eri medioihin. Käytännössä voidaan esimerkiksi laittaa samanaikaisesti mainonta pyörimään useiden sanomalehtien verkkosivuille. Ohjelmallisen ostamisen kautta mainonta on parhaimmillaan todella edullista, mutta hintaan vaikuttaa aina vallitseva kilpailutilanne mainospaikoista ja miten hyvin sisältö resonoi kohderyhmän kanssa. Ohjelmallisen ostamisen kautta natiivimainontaa on myös mahdollista ostaa klikkihinnalla, eli maksat vain lukevasta silmäparista! Ohjelmallisen ostamisen kautta tehty natiivimainonta ohjataan yleisesti mainostajan omalle verkkosivustolle, jolloin klikkaaja saadaan siirrettyä mainostajan mediaan.

Suoraan medialta ostaminen on paras vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun halutaan lyhyessä ajassa varmasti saavuttaa vahva näkyvyys tietyssä mediassa. Suoraan median kanssa sovittaessa mainostilasta mainostajalle yleensä luvataan esimerkiksi 100 000 näyttöä viikossa tietyllä paikalla, mitä ei voida ohjelmallisen ostamisen kautta luvata. Suoraan medialta ostetut natiivimainonnan paikat ovat yleensä sivuston parhaita paikkoja, joten näkyvyys voi olla hieman parempaa kuin ohjelmallisen ostamisen kautta ostettuna. Suoraan medialta ostettu mainostila hinnoitellaan yleisesti CPM-hinnoitteluna, eli maksat jokaisesta näytöstä.

Onko natiivimainonta seuraava supertrendi mainonnassa?

Natiiviimainonta ei ole uusi juttu, mutta sen suosio on kasvanut hiljalleen Suomen mediakentässä. Kiinnostus natiivimainontaa kohtaan on selkeästi kasvussa, joten vahva usko sen kasvuun on isketty ainakin allekirjoittaneen takaraivoon. Tuleeko natiivimainonnasta seuraava supertrendi on tietenkin vaikeaa ennustaa, mutta sen teho on todistettu, joten en näe mitään syytä miksei olisi!

Kiinnostuitko natiivimainonnan mahdollisuuksista? Kysy lisää meiltä, kerromme mielellämme lisää tästä palvelusta!

 

OTA YHTEYTTÄ

Voisit olla kiinnostunut myös 1.10. järjestettävästä monikanavaisen digikampanjan suunnittelu -webinaaristamme. Tutustu!

New call-to-action

B2B-yrityksen digitaalinen myynti -webinaari järjestetään 19.11. tutustu ja osallistu alta!

B2B-yrityksen digitaalinen myynti webinaari