Modernin digimarkkinoinnin mahdollisuuksista puhuttaessa ei voi välttyä termiltä personoitu markkinointi. Jos termi ei ole sinulle tuttu, olet siitä huolimatta takuuvarmasti törmännyt sinulle personoituun markkinointiin.

Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin personointi on sitä, että yritykseltä saapuvassa uutiskirjeessä komeilee etunimesi, vaikkei kyseessä olekaan henkilökohtainen viesti sinulle.

Personoituun markkinointiviestintään voi törmätä myös verkkokaupassa, kun juuri katselemasi tuotteet alkavat nousta esille sivustolla näkyvissä tuotesuosituksissa. Ja kun nuo samat tuotteet pompsahtavat eteesi myöhemmin Facebookia selaillessasi, on siinäkin kyse personoinnista.

Kiteytetysti markkinoinnin personointi on siis sitä, että saat oikean viestin kuuluviin oikealle henkilölle ja oikeaan aikaan. Kaikella tällä pyritään markkinoinnin tehokkuuden maksimoimiseen ja liiketoimintaan positiivisesti vaikuttaviin tuloksiin.

Miksi personoitua markkinointia kannattaa tehdä?

Internetissä kilpailu on kovaa lähestulkoon alasta riippumatta emmekä edes huomaa kuinka paljon markkinointiviestintää vilahtaa silmiemme ohi vain yhden päivän aikana. On yhä vaikeampaa saada potentiaalinen asiakas huomaamaan juuri sinun viestisi. Personoitu markkinointi kannattaakin nähdä ennen kaikkea keinona erottua.

Epsilonin ja GBH Insightsin tutkimuksen mukaan

  • 90% kuluttajista pitää personoitua markkinointia houkuttelevana
  • 80% puolestaan ostaa todennäköisimmin yritykseltä, joka tarjoaa personoidun kokemuksen
  • yhä useammat asiakkaat eivät vain halua personoitua markkinointia, vaan myös odottavat saavansa sitä

Kuluttajan tai potentiaalisen yritysasiakkaan näkökulmasta markkinoinnin personointi tekee asiakaskokemuksesta jouhevamman ja voi jopa säästää heidän aikaansa.

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että kuluttajat ymmärtävät personoidun markkinoinnin hyvinkin eri tavoin. Epsilonin ja GBH Insightsin tutkimuksessa ilmeni, että yhdelle personoitu markkinointi tarkoittaa sitä, että yritys tuntee asiakkaansa osaa tarjota sopivia tuotteita, toiselle se tarkoittaa personoituja tuotetarjouksia ja kolmannelle kokonaisvaltaista asiakaskokemusta ja henkilökohtaista palvelua.

Miten aloittaa personoitu markkinointi?

Lähdetään liikkeelle siitä, miten personoitua markkinointia EI kannata aloittaa. Tulet nimittäin törmäämään useisiin erilaisiin työkaluihin ryhtyessäsi sukeltamaan syvemmin personoidun markkinoinnin mahdollisuuksiin.

Moni lähtee etenemään väärässä järjestyksessä ja investoi suin päin mielenkiintoisilta vaikuttaviin työkaluihin. Ennen työkalujen hankkimista täytyy kuitenkin olla suunnitelma siitä, mitä markkinoinnissa halutaan saavuttaa ja miten työkalut voivat auttaa kyseisen asian saavuttamista. Jos työkaluja hankitaan ennen suunnitelmaa, päädytään helposti takapuoli edellä puuhun.

Jos toiveenasi on aloittaa markkinointiviestinnän kehittäminen personoidummaksi, alla on kolme asiaa tekemisen perustaksi.

1. Pohdi, millaisen asiakaskokemuksen haluat luoda

Aloita pohtimalla millaisen asiakaskokemuksen haluat luoda. Tämä on tärkeä pohjatieto ennen varsinaisia toimenpiteitä. Haluatko luoda mahdollisimman yksilöidyn kokemuksen aina yritykseesi tutustumisvaiheesta ostopäätökseen saakka vai riittääkö, että ihmiset näkevät yritykseltäsi mainontaa juuri heitä eniten kiinnostavista tuotteista? Aina ei ole tarpeen tavoitella loppuun saakka personoitua kokemusta.

2. Selvitä, mitä tietoa voit hyödyntää personoinnin pohjalla

Sen sijaan että ennustat ihmisten käyttäytymistä mututuntuman tai edes vuosien kokemuksen pohjalta ja alat sen perusteella tehdä muutoksia markkinointiisi, kannattaa personoidun markkinoinnin toimenpiteet rakentaa aina tilastollisen datan pohjalle.

Markkinoinnin personointiin käytettävää tietoa voi kerätä sekä ihmisiltä itseltään että automaattisesti erilaisilla työkaluilla. Sinulla saattaakin jo nyt olla hallussasi tietoa, jota voit hyödyntää markkinoinnissa ja viestinnän personoinnissa.

Kysytkö uutiskirjeen tilauksen yhteydessä tilaajan etunimen tai onko sinulla tiedossa asiakkaasi syntymäpäivä? Siinäpä vasta oiva mahdollisuus lähettää asiakkaallesi onnittelut ja tarjous hänen syntymäpäivänään. Tai onko sivuillesi asennettuna Facebook-pikseli, joka kerää tietoa kävijöiden käyttäytymisestä? Jos on, niin mainonnan kohdentaminen tiettyjä verkkosivusi sisältöjä katselleille on mahdollista.

3. Päätä mistä aloittaa

Kuten jo varmasti ymmärsit personoitu markkinointi on täynnä mahdollisuuksia. Ei siis kannata hotkaista liian isoa palaa kerralla. Jos haluat alkaa kehittää markkinointiasi personoidummaksi, on parasta edetä askel kerrallaan.

Päätä siis, mistä haluat aloittaa. Mieti, missä markkinointisi  osa-alueella personoinnista voisi olla eniten hyötyä. Jos et saa tarpeeksi kävijöitä verkkosivuillesi maksullisen mainonnan kautta, voi mainonnan personointi auttaa. Jos taas liian pieni osa verkkosivuvierailijoistasi ostaa tuotteitasi tai palveluitasi, saattavat personoidut tuotesuositukset olla hyödyksi.

Kiinnostuitko markkinoinnin personoinnin mahdollisuuksista?

 

Instagram-mainonta webinaari